پراید صبا؛ پرفروشترین خودرو ایرانی با ریشه آمریکایی

پراید صبا یکی از پرفروشترین محصولات سایپا بوده است که ریشه تولید آن به آمریکا و فورد فستیوا برمیگردد
تریبون اقتصاد_ پراید صبا یکی از باسابقه ترین محصولات شرکت سایپا است که مدل های مختلف آن تا سال ها بر روی خط تولید این شرکت دیده می شد.
به گزارش آخرین خودرو، پراید یکی از معروف ترین خودرو های تولید داخل است که به دلیل قیمت به اقتصادی و همچنین هزینه های جانبی و نگهداری پایین تا سالیان سال جزو پر فروش ترین خودرو های تولید داخل بوده است. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که این خودرو ریشه ای آمریکایی دارد و اجداد آن به فورد فستیوا بر می گردد که در ابتدا با همکاری شرکت مزدا و فورد تولید و طراحی شده اما بعدها شرکت KIA با انجام تغییراتی آن را در کشور کره جنوبی به تولید رساند. این خودرو از سال ۱۳۷۲ توسط شرکت سایپا وارد بازار ایران شد و نسخه سدان آن با نام پراید صبا و نسخه هاچبک آن با نام پراید نسیم در بازار ایران به فروش رسید.
با این حال شرکت سایپا در سال های بعد توانست میزان داخلی سازی این خودرو را افزایش دهد و مدل های مختلفی مانند سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۳۲، سایپا ۱۴۱ و… را تولید کرده و در بازار ایران به فروش برساند. با این حال تولید تمامی اعضای خانواده پراید به جز پراید وانت در سال ۱۳۹۹ به طور کامل متوقف شد و محصولاتی مانند تیبا، تیبا ۲، ساینا و کوییک به عنوان جایگزین آنها معرفی شدند.
در ادامه به بررسی پراید صبا به عنوان یکی از اولین نمونه های پراید در بازار ایران می پردازیم.
طراحی بدنه
مسلما با توجه به سال ساخت این خودرو نمی توان توقع خاصی از آن داشت اما اگر زمان طراحی و تولید آن را ملاک قرار دهیم می بینیم که سبک طراحی آن نسبت به آن سال ها سبک طراحی به نسبت خوبی را به حساب می آمده است. در نمای جلوی این خودرو سبک طراحی بسیار ساده ای دیده می شود. در این بخش از دو چراغ به نسبت کشیده به همراه جلو پنجره ای با خطوط عریض دیده می شود که سبک طراحی آن بسیار به نمونه های اولیه پراید نزدیک است.
در نماهای جانبی می توان به خطوط صاف و بدون انحنا را مشاهده کرد که توانسته کمی طراحی این خودرو را از سادگی خارج کند. البته استفاده از فلاپ های مشکی رنگ و همچنین بهره مندی از لچکی عقب جلوه مناسبی را به پراید صبا داده است.
در نمای عقب این خودرو نیز از چراغ هایی با سبک طراحی ساده و مستطیلی شکل استفاده شده است. البته در نسخه های دیگر پراید نظیر سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۳۲ و… که بعدا توسط شرکت سایپا عرضه شد، فرم طراحی و دیزاین چراغ ها تغییر کرده و طراحی بهتری را به نمایش گذاشتند. نکته دیگری که در بخش عقب پراید صبا دیده می شود سپر ساده با رنگ مشکی است که هماهنگی خوبی را ایجاد کرده است.
مشخصات فنی پراید صبا
این خودرو نیرو محرکه خود را از یک پیشرانه ۱.۳ لیتری تنفس طبیعی تامین می کند که این پیشرانه می تواند روی هم رفته ۶۳ اسب بخار قدرت و ۱۰۳ نیوتن متر گشتاور را از طریق جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل کند. نکته که در مورد این پیشرانه باید بدانیم این است که پیشرانه پراید حاصل دست مهندسان مزدا است که در ابتدا به صورت کاربراتوری طراحی شده بود اما بعدها شرکت سایپا ساختار مهندسی انژکتوری را بر روی آن پیاده سازی کرد.
البته این موضوع تنها تغییر مهندسان شرکت سایپا بر روی این پیشرانه نبوده بلکه مهندسان این شرکت در سال های بعد با بازنگری در طراحی منیفولد ورودی، سیستم سوخترسانی و سرسیلندر و… قدرت خروجی موتور این موتور را افزایش داده و قدرت این پیشرانه را به ۷۱ اسب بخار رساندند.
برند | سایپا |
مدل | پراید صبا / ۱۳۱ |
کلاس بدنه | سدان |
سال تولید | ۱۳۷۲ - ۱۳۹۹ |
حجم موتور | ۱۳۲۳ سی سی |
تعداد سیلندر | ۴ |
تعداد سوپاپ | ۸ |
فناوری موتور | تنفس طبیعی |
قدرت | ۶۴ اسب بخار / ۷۱ اسب بخار |
گشتاور | ۹۸ نیوتن متر / ۱۰۸ نیوتن متر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | --- / --- |
حداکثر سرعت | ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت |
گیربکس | ۵ سرعته دستی |
انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | توییست بیم |
طول | ۳۹۳۵ میلی متر |
عرض | ۱۶۰۵ میلی متر |
ارتفاع | ۱۴۵۵ میلی متر |
فاصله محوری | ۲۳۴۵ میلی متر |
وزن | ۸۲۰ کیلوگرم / ۹۱۵ کیلوگرم |
حجم باک | ۴۰ لیتر |
مصرف سوخت | ۷.۲ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر / ۶.۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر |
ابعاد رینگ و لاستیک | ۱۶۵/65R13 |
شرکت عرضه کننده | سایپا |
برند نشان مادر | کیا / سایپا |
کشور سازنده | ایران |
یکی از نکات مثبتی که همچنان در این پراید SABA می توان مشاهده کرد مصرف سوخت پایین این خودرو است. بد نیست بدانید که این خودرو با مصرف سوخت میانگین حدودی ۷ لیتر به ازای هر صد کیلومتر همچنان جزو خودرو های کم مصرف بازار ایران به حساب می آید.
طراحی داخل کابین و امکانات
پراید صبا در بخش طراحی داخل کابین سبک طراحی خاص و ویژه ای را به نمایش نمی گذارد و تمامی اجزای کابین به ساده ترین شکل ممکن طراحی شده اند اما نکته ای که در مورد طراحی آن می توان گفت این است که دسترسی به بخش های مختلف مناسب است. به طور مثال ساعت دیجیتال این خودرو در قسمت بالای داشبورد قرار گرفته تا سرنشینان دید مناسبی به آن داشته باشند و یا ضبط صوت این خودرو در پایین بخش سیستم تهویه قرار گرفته که راننده به راحتی بتواند صدا آن را کم و یا زیاد کند. البته ناگفته نماند که این سبک طراحی و دیزاین در نسخه های دیگر پراید به طور کامل تغییر کرد و سبک طراحی آن کمی بروز شد.
طراحی غربیلک فرمان پراید SABA سبک طراحی سه شاخه و بسیار قدیمی دارد که و برخلاف بسیاری از خودرو های فرانسوی آن سال ها، بوق آن بر روی فرمان تعبیه شده است. البته در بعضی از نسخه های این خودرو سبک طراحی غربیلک فرمان متفاوت بوده و در برخی از مدل ها از غربیلک فرمان با طراحی ضربدری استفاده شده است.
در مورد کیفیت متریال به کار رفته در پراید صبا نیز باید بگوییم که در بیشتر بخش های مختلف کابین این خودرو از پلاستیک خشک استفاده شده که اگر بعد سالیان سال به کابین آن نگاهی بیاندازیم می بینیم که به هیچ عنوان کیفیت بدی نداشته اند و ماندگاری خوبی را از خود نشان داده اند. از طرفی در این خودرو امکاناتی نظیر؛ تنظیم برقی شیشه های جلو، تنظیم ستون فرمان، بخاری و کولر دیده می شود که اگر زمان و سال ساخت آن را مد نظر قرار دهیم سطح امکانات قابل قبولی به حساب می آید.
امکانات ایمنی و رفاهی
امکانات ایمنی | ترمز ABS (تنها در ۱۳۱) - کیسه هوای راننده (تنها در برخی تیپ های ۱۳۱) - کیسه هوای شاگرد (تنها در 131SE) |
امکانات رفاهی | تهویه دستی - سیستم صوتی - فرمان هیدرولیک ( در برخی نسخه های ۱۳۱ ) - شیشه های جلوی برقی - تریم داخلی پارچه |
مزایا و معایب
امکانات ایمنی | ترمز ABS (تنها در ۱۳۱) - کیسه هوای راننده (تنها در برخی تیپ های ۱۳۱) - کیسه هوای شاگرد (تنها در 131SE) |
امکانات رفاهی | تهویه دستی - سیستم صوتی - فرمان هیدرولیک ( در برخی نسخه های ۱۳۱ ) - شیشه های جلوی برقی - تریم داخلی پارچه |
رقبای پراید SABA
در حال حاضر پراید صبا جزو محصولاتی است که با پایین ترین قیمت در بازار ایران خرید و فروش می شود و به همین دلیل نمی توان رقیبی برای این خودرو در این بازه قیمتی پیدا کرد. البته در رده های قیمتی بالاتر می توان به سراغ گزینه هایی نظیر تیبا و تیبا ۲ رفت که توان خروجی بیشتری نسبت به پراید SABA تولید می کنند. اما اگر بحث فنی را ملاک قرار دهیم و از بحث قیمت خارج شویم می توان مشخصات فنی این خودرو را مشابه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ دانست که این خودرو با قیمت بسیار بالاتری نسبت به پراید صبا در بازار ایران معامله می شود.