مقایسه کوییک S و پژو ۲۰۶ تیپ ۲؛ نبرد بهترین هاچبکهای اقتصادی در ایران

کوییک S و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از محصولات داخلی هستند که در بازار ایران رقیب یکدیگر به حساب می آیند
تریبون اقتصاد_ در رنج قیمتی خودروهای هاچبک کف بازار، محصولاتی مثل کوییک S و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ جزو پرفروشترینها هستند و همین موضوع باعث شده تا مشتریان بیشتری به سراغ خرید آنها بروند.
به گزارش آخرین خودرو، با این حال، در یک محدوده قیمتی خاص، مثلاً ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان، بعضی از مشتریان احتمالاً بین دوراهی خرید کوییک اس صفر یا کمکارکرد و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ چند سال کار کرده قرار خواهند گرفت. به همین دلیل، در ادامه به بررسی دلایل خرید یا نخریدن هر یک از این دو هاچبک اقتصادی بازار نسبت به یکدیگر میپردازیم.
مقایسه طراحی بدنه
از لحاظ طراحی بدنه، میتوان گفت پژو ۲۰۶ طراحی جذابتری ارائه میدهد، اما با این حال، این خودرو بسیار قدیمیتر از کوییک بوده و به همین دلیل، ظاهر آن در بازار امروز تکراریتر به نظر میرسد. با این حال، انحناهای جذابی که در بدنه ۲۰۶ به کار رفته همچنان در بازار هاچبکهای اقتصادی ایران طرفدار دارد و شاید برخی از مشتریان آن را نسبت به کوییک خودروی زیباتری بدانند.
اگر به شمایل کوییک نیز دقت کنید، چهره اسپرت و تا حدودی خشنتر این خودرو نسبت به رقیب، احساس میشود؛ ویژگیای که میتواند برای بعضی از جوانان، بهویژه افرادی که به دنبال خودروهایی با ظاهر اسپرتتر هستند، گزینه مناسبی باشد.
بنابراین بسته به سلیقه مشتری، هر کدام از این دو هاچبک داخلی میتواند در رده هاچبکهای اقتصادی، گزینه قابل قبولی از لحاظ طراحی ظاهری باشد. در نتیجه، در این بخش انتخاب با خود مشتری است.
مقایسه طراحی داخلی و فضای کابین
یکی از مهمترین مشکلاتی که در خانواده پژو ۲۰۶ مشاهده میشود، فضای نسبتاً تنگ و کمجای ردیف عقب آنها است که باعث میشود این خودرو گزینه مناسبی برای اکثر خانوادهها نباشد و بیشتر به درد زوجهای جوان بخورد. اما خانواده کوییک از این نظر شرایط بهتری دارند و بهویژه فضای پای سرنشینان ردیف دوم در این خودرو نسبت به ۲۰۶ تا حد زیادی جادارتر است که استفاده از آن را برای خانوادهها به گزینهای کاربردیتر تبدیل میکند.
از نظر نوع طراحی کابین و سطح کیفی متریال بهکاررفته در داشبورد یا رودریها، برتری نسبی با پژو ۲۰۶ است، چراکه طراحی داخلی کوییک چنگی به دل نمیزند و پلاستیکهای خشک بهکاررفته در داشبورد و پنل درهای آن کیفیت چندان بالایی ارائه نمیدهند؛ هرچند که استحکام مناسبی دارند و در طول زمان معمولاً کیفیت خود را تا حدودی حفظ میکنند.
در مورد میزان فضای صندوق عقب هم قاعدتاً از هاچبکهای کوچک اقتصادی انتظار زیادی نمیرود. در اینجا نیز اکوییک S و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از این جهت چندان دست و دلباز ظاهر نشدهاند؛ با این حال، فضای صندوق عقب پژو ۲۰۶ حدود ۲۴۵ لیتر ظرفیت دارد که نسبت به صندوق ۲۲۵ لیتری کوییک S کمی بزرگتر بوده و گنجایش بیشتری ارائه میدهد.
بنابراین، با وجود آنکه کابین کوییک نسبت به پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از نظر میزان فضا جادارتر و کاربردیتر است، اما در حوزه طراحی و سطح کیفی متریال، در رتبه پایینتری قرار میگیرد.
مقایسه مشخصات فنی کوییک S و پژو ۲۰۶ تیپ ۲
یکی از مهمترین مباحثی که بهویژه در حوزه خودروهای اقتصادی مورد توجه کاربران قرار دارد، سطح استهلاک موتور و گیربکس این خودروهاست. در زمینه استهلاک و دوام فنی موتور میتوان گفت که کوییک شرایط بهتری دارد؛ چراکه اولاً فیلرگیری آن بهصورت دستی انجام نمیشود و دارای تایپیت هیدرولیک است که موجب عملکرد مناسبتر موتور و افزایش بازدهی آن میشود.
همچنین موتور کوییک از نوع بوش خشک است و به اندازه موتور پژو ۲۰۶ از نوع بوش تر، با مشکلاتی مثل سوختن واشر سرسیلندر دستوپنجه نرم نمیکند.
البته میزان خرابی موتور پژو ۲۰۶ تیپ ۲ هم چندان بالا نیست، ولی بههرحال مواردی مثل سوختن واشر سرسیلندر یا قاطی شدن آب و روغن در آن بیشتر رخ میدهد.
از طرف دیگر، اگر به خودروی پرشتاب و پرقدرتتری نیاز دارید، بهتر است به سراغ کوییک بروید. این محصول موتوری با قدرت ۸۷ اسب بخار و ۱۲۸ نیوتنمتر به شما ارائه میدهد که در برابر قدرت موتور ۷۵ اسببخاری پژو ۲۰۶، قطعاً چه از لحاظ شتابگیری و چه از نظر کشش در سربالایی یا سبقتگیری، شرایط رضایتبخشتری دارد.
بنابراین، بهطور کلی میتوان گفت موتور کوییک از لحاظ استهلاک و دوام فنی، بهعلاوه قدرت و توان خروجی، در شرایط بهتری نسبت به پژو ۲۰۶ قرار دارد. همچنین هزینه قطعات یدکی و لوازم فنی موتور و گیربکس کوییک نسبت به پژو ۲۰۶ کمی ارزانتر است که هزینه نگهداری آن را در مجموع پایینتر میآورد. البته در مورد میزان مصرف سوخت، شرایط به نفع پژو ۲۰۶ است، بهشرطی که کارکرد بالای آن در این زمینه تأثیرگذار نباشد و موتور خودرو در بهترین حالت خود کار کند.
در بحث هندلینگ یا پایداری، هر دو خودرو شرایط چندان ایدهآلی ندارند و در سرعتهای بالا هنگام دور زدنهای سریع، دچار بدفرمانی یا انحراف قسمت عقب خودرو خواهند شد.
مقایسه آپشنها و امکانات رفاهی و ایمنی
مسلماً از محصولات اقتصادی و کمی قدیمی بازار کشورمان نباید انتظار آپشنهای رفاهی و ایمنی سطح بالا داشت. در این دو خودرو نیز همین قاعده برقرار است و نمیتوان تجهیزات آنها را چندان با یکدیگر مقایسه کرد.
با این حال، گزینههای جدیدتر کوییک S بهصورت اجباری به مواردی مثل سیستم کنترل کشش و پایداری، سنسور نور، سنسور کنترل فشار باد تایرها و… مجهز شدهاند که در اکثر مدلهای پژو ۲۰۶ تیپ ۲ (که در اینجا مدنظر ما قرار دارد) وجود ندارند.
بالاخره کوییک S صفر بخریم یا پژو ۲۰۶ کارکرده؟
اصولاً خرید خودروهای چند سال کارکرده با دردسرهای بیشتری همراه است. در پژو ۲۰۶ نیز مسائلی مثل قاطی شدن آب و روغن، خرابی قسمت زیرین بوش پیستون، سوختن واشر سرسیلندر، خرابی پمپ هیدرولیک و… از جمله عیوبی است که در نمونههای کارکرده پژو ۲۰۶ تیپ ۲ بیشتر رخ میدهد. بنابراین هنگام خرید باید از این موارد مطمئن شوید و سلامت خودرو را حتماً با مشورت متخصص بررسی کنید.
اما خودروهای کوییک معمولاً موتور کماستهلاکتری دارند و بهاینراحتی دچار خرابی نمیشوند، مگر آنکه سرویسهای نگهداری نظیر تعویض روغن بهموقع انجام نشده باشد. خرابی انگشتی یا تایپیت هیدرولیک نیز در این خودروها رخ میدهد که معمولاً با هزینه نهچندان بالا قابل رفع است.
نکته دیگری که در خودروهایی نظیر کوییک و ساینا با موتور M15 ممکن است به وجود بیاید، سفت شدن پدال کلاچ است که معمولاً در بازههای ۵۰ تا ۶۰ هزار کیلومتر رخ میدهد و به دلیل استفاده از میللنگ پراید و تعویض فلایویل با نمونه بزرگتر است که فشار روی کلاچ را افزایش میدهد.
در این صورت، باید حتماً دیسک و صفحه تعمیر یا تعویض شوند تا به بغل یاتاقانی هلالی میللنگ آسیبی وارد نشود. در صورت بیتوجهی به این مشکل و ادامه استفاده از خودرو، احتمال خرابی میللنگ وجود دارد که هزینه تعمیرات را بسیار بالا میبرد.
بنابراین هنگام خرید کوییک، بهویژه مدلهایی با کارکرد بالای ۲۰ هزار کیلومتر، باید به این نکته توجه کنید و از سفت نبودن غیرعادی پدال کلاچ مطمئن شوید.
اما گذشته از این نکات ریز و فنی که به آنها اشاره کردیم، بهطور کلی خودروی کوییک از لحاظ فنی استهلاک پایینتری دارد و موتور آن دردسر کمتری برای شما به وجود میآورد. همچنین هزینههای تعمیر و نگهداری کوییک بهطور کلی پایینتر از پژو ۲۰۶ است و قطعات آن بهصورت ارزانتر در بازار موجود هستند.
جادار بودن کابین، شتاب بهتر و سواری نسبتاً دلچسبتر از دیگر نقاط قوت کوییک محسوب میشود. اما پژو ۲۰۶ طراحی ظاهری و داخلی زیباتری دارد، کیفیت متریال کابین آن بالاتر است و در مجموع پرستیژ بیشتری به شما منتقل میکند.
با این حال، این خودرو صندلیهای ردیف دوم نسبتاً تنگی دارد که برای مصارف خانوادگی چندان قابلقبول نیست.
همچنین هنگام شتابگیری یا سبقتگیری، موتور ضعیف آن کاملاً توی ذوق میزند و به اندازه کوییک نمیتواند سواری مهیج و پرشتابی به شما ارائه دهد.