آئودی A3 در ایران؛ فروش با دوبرابر قیمت جهانی!

شرکت نادین خودرو با واردات نسل تازه آئودی A3 در دو نسخه سدان و هاچبک (اسپرتبک) به بازار ایران بازگشته است؛ بازگشتی که شاید برای بسیاری از علاقهمندان خودروهای لوکس خبر خوشی باشد اما بررسی مشخصات مدلهای عرضهشده و بهویژه قیمتگذاری آنها، تصویری واقعبینانهتر ترسیم خواهد کرد
تریبون اقتصاد- ورود نسل جدید آئودی A3 به بازار ایران شاید در نگاه نخست نویدبخش حضور یک خودرو لوکس آلمانی باشد اما نگاهی دقیقتر نشان میدهد مدلهای سدان و هاچبک وارداتی، درواقع پایهایترین نسخههای این خانوادهاند که با مشخصات فنی سادهتر و امکانات حداقلی، قیمتی چند میلیاردی پیدا کردهاند.
واردات آئودی A3؛ از برند تا واقعیت بازار
به گزارش تریبون اقتصاد؛ آئودی را باید یکی از چهار غول خودروسازی لوکس آلمان دانست، اگرچه نمونههای وارداتی این برند – بهویژه خانواده A3 – تقریبا همیشه سهم بسیار کمی از بازار ایران داشتهاند.
حالا در شرایطی که بازار واردات خودرو باز هم محدودیتهایی جدی دارد و شرکتهای رسمی نمایندگی ندارند، مدلهای جدید A3 به دست مشتریان ایرانی میرسد؛ اما نکته مهم اینکه نسخههای وارد شده اغلب از سطح پایه یا ابتدایی هر خانواده بوده و امکانات، پیشرانه و حتی جزئیات فنی آنها با مدلهای فول آپشن بازار جهانی اختلاف دارد.
طراحی و امکانات؛ فاصله مدل پایه با توقع مشتری ایرانی
نسل جدید آئودی A3 طراحی جذابی بر پایه زبان بصری محصولات نوین این برند دارد؛ جلوپنجره بزرگ و پلاستیکی، چراغهای LED، خطوط سیال بدنه و کابین مدرن با نمایشگرهای دیجیتال، همگی بهروز هستند. با این حال، نسخههای فعلی وارداتی A3 عموما بدون آپشنهای متمایزی مانند نورپردازی داخلی گسترده، چرم اصل، مانیتورهای پیشرفتهتر، سیستم صوتی ارتقا یافته یا حتی بسیاری از آپشنهای سفارش بازار اروپا و آمریکا عرضه میشوند.
جدای از امکانات، نکته کلیدی آنجاست که پیشرانه عرضهشده روی هر دو نسخه سدان و هاچبک، موتور ۱/۴ لیتری توربوشارژ با قدرت ۱۶۰ اسب بخار است – موتوری که با وجود شتاب رضایتبخش (۸ تا ۹ ثانیه تا صد کیلومتر)، در بازارهای دنیا پایینترین سطح انتخاب برای آئودی A3 محسوب میشود، زیرا نسخههای هیبرید، اسپرت و حتی دیزلی با قدرت و امکانات بالاتر نیز در دسترس هستند.
قیمتگذاری؛ اختلاف سنگین با بازار جهان
قیمت جهانی آئودی A3 سدان و اسپرتبک (A3L) معمولا بین ۲۵ تا ۳۰ هزار دلار نوسان دارد؛ یعنی نهایتا 2.5 میلیارد اما با احتساب تعرفههای فعلی واردات و نرخ ارز، پیشبینی میشود نمونه وارداتی این خودرو در ایران رقمی بالاتر از ۴ تا ۴.۵ میلیارد تومان در ابتدای ورود داشته باشد.
این در حالی است که امکانات و مشخصات فنی، در مقایسه با انتظارات از یک محصول حدود 5 میلیارد تومانی، نسبتا پایه و ابتدایی است. چنین شرایطی باعث میشود آئودی A3، بیشتر نقشی نمادین در بازار ایران ایفا کند تا گزینهای فراگیر و دسترسپذیر برای علاقهمندان واقعی خودروهای آلمانی.
ویژگی | توضیحات |
پیشرانه | ۱/۴ لیتری توربو، ۴ سیلندر |
قدرت | ۱۶۰ اسب بخار |
گشتاور | ۲۵۰ نیوتنمتر |
شتاب صفر تا صد | 8 تا 9 ثانیه |
گیربکس | ۷ سرعته اتوماتیک (دوکلاچه) |
مصرف سوخت اعلامی | ۸ لیتر در صد کیلومتر |
تجهیزات اصلی | کروز کنترل تطبیقی، سنسور باران، ۸ بلندگو، نمایشگر ۱۰ اینچی، سنسور عقب و جلو، سانروف، هشدار خروج از خط، ترمز اضطراری، دوربین عقب |
قیمت جهانی | ۲۵ تا ۳۰ هزار دلار |
قیمت تقریبی در ایران | ۴ تا ۴.۵ میلیارد تومان (فروش آزاد) |
سطح امکانات | پایه (نسبت به نسخههای جهانی) |
تولید/مونتاژ | آلمان و چین |
لینک صفر