فیات ۵۰۰؛ بازگشت قهرمانانه با موتور بنزینی!

پس از آنکه نسخه تمام برقی فیات ۵۰۰ نتوانست انتظارها را برآورده کند، این هاچبک محبوب ایتالیایی با یک تغییر استراتژیک دوباره به بازار برگشته است
تریبون اقتصاد- نسل جدید فیات ۵۰۰ که تاکنون تنها بهصورت برقی در بازار حضور داشت، حالا با اضافهشدن نسخه هیبریدی و بازگشت پیشرانه بنزینی به خط تولید میرآفیوری تورین، بازگشته است؛ تصمیمی که پس از استقبال پایین از نسخه تمامبرقی و در پاسخ به تقاضای بازار اتخاذ شده است.
به گزارش تریبون اقتصاد؛ فیات ۵۰۰ هیبرید با موتور سهسیلندر ۷۰ اسببخاری و گیربکس دستی، ضمن وفاداری به هویت کلاسیک، بار دیگر توازن میان نوآوری، سنت و نیاز بازار را محور برنامه تولید سال آینده قرار داده است.
فیات با این تصمیم تلاش دارد تا هم رضایت وفاداران خود را بازیابد و هم جایگاه خود را در بازار خودروهای شهری اروپا تقویت کند. بدین ترتیب، فیات ۵۰۰ هیبرید با تلفیق سنت و نوآوری پا به میدان گذاشته؛ خودرویی که هنوز رگههای طراحی کلاسیک و استایل خاص خود را حفظ کرده اما قلبی سهسیلندر هیبریدی و مصرف سوخت پایین را با خود همراه آورده است.
مهندسی معکوس و بازتعریف هویت
تولید مدل هیبرید برای فیات تنها به تغییر موتور خلاصه نمیشود؛ این شرکت برای رساندن نسخه هیبرید به خط تولید، ناچار شد نسخه کاملا برقی ۵۰۰e را مهندسی معکوس کند. تغییرات فنی موجب نصب موتور بنزینی، سیستم خنککننده و اجزای مرتبط روی پلتفرمی شد که مختص خودروهای برقی بود. مهمترین تفاوت ظاهری نسخه هیبرید را میتوان به اضافهشدن جلوپنجره تهویهدار برای خنک کردن موتور خلاصه کرد. با این حال، بیشتر نشانههای طراحی مدرن و جمعوجور ۵۰۰e همچنان حفظ شده است.
مدل هیبرید فیات ۵۰۰ با گیربکس دستی وارد بازار خواهد شد؛ این خودرو با پیشرانه سهسیلندر یک لیتری Mild-Hybrid و توان ۷۰ اسب بخار، بیش از عملکرد بر سهولت دسترسی، کاهش هزینهها و سازگاری با محیط زیست تمرکز دارد؛ امتیازاتی که مدل تمام برقی نتوانست بهطور کامل در عمل ارائه دهد.
تعهد دوباره به هویت ایتالیایی
فیات ۵۰۰ هیبرید قرار است در کارخانه میرآفیوری تورین مونتاژ شود. تولید انبوه این خودرو تا پایان سال جاری آغاز و ظرفیت سالانه به ۱۰۰ هزار دستگاه خواهد رسید. به گفته مدیرعامل فیات، هدف اصلی از عرضه این مدل، ارائه خودرویی مقرونبهصرفه، متناسب با ارزشهای اصیل برند و حفظ هویت ایتالیایی آن است؛ موضوعی که میتواند دوباره مشتریان سنتی را به این بازار بازگرداند.
مدل هیبرید قبلی با امکانات کمتر و تولید در لهستان، حدود ۱۵ هزار یورو قیمت داشت؛ در حالی که نسخه تمامبرقی با برچسب ۳۰ هزار یورو عرضه میشد—رقمی که بسیاری از خریداران را مردد کرد. این رقم برای نسخه برقی فبات 500 در ایران برابر با 3 میلیارد تومان است؛ اکنون، با توجه به موقعیت جدید تولید در ایتالیا و بهروزرسانی تجهیزات، انتظار میرود قیمت دقیق مدل هیبرید، جایگاه فیات ۵۰۰ را میان نسخههای بنزینی و برقی شفافتر کند.
ویژگی | توضیحات |
نوع قوای محرکه | هیبرید ملایم (Mild-Hybrid) سه سیلندر |
حجم موتور | یک لیتر |
قدرت خروجی | حدود ۷۰ اسب بخار |
گیربکس | دستی شش سرعته |
تمرکز محصول | مصرف سوخت پایین، قیمت مناسب، ارائه تجربه کلاسیک همراه با فناوری روز |