سفیر R7؛ رونمایی ایرانخودرو از رقیب تیگو7 و لوکانو L8

سفیر R7 در واقع نسخه ریبج شده از هونگچی HS3 است
تریبون اقتصاد_ پس از روی کار آمدن بخش خصوصی در ایران خودرو، بحث ورود محصولات جدید و با کیفیت تر برای مونتاژ مطرح شد و دو خودروی شوال ۲ و سفیر R7 از دو نشان هاوال و هونگچی برای مونتاژ اعلام گردید. هونگچی را از قبل و با ورود دو محصول وارداتی E-QM5 و H5 می شناسیم. هونگچی قدیمی ترین خودروساز چین در بحث تولید خودروهای سواری به حساب می آید و به نوعی نماد خودروسازی در سرزمین اژدها است.
به گزارش آخرینخودرو، خودروهای تشریفات سیاسی دولت چین همگی از این نشان هستند و از لحاظ کیفیت، سطح بالاتری را نسبت به دیگر خودروهای چینی ارائه می دهند. سفیر R7 در واقع نسخه ریبج شده از هونگچی HS3 است که یک کراس اوور ساب کامپکت در سبد محصولات هونگچی به حساب می آید. خودرویی که نخستین بار در سال ۲۰۲۳ و در نمایشگاه خودروی شانگهای رونمایی شد و در دو نسخه بنزینی و پلاگین هیبرید به بازار می آید.
سفیر R7 ایران خودرو یا همان هونگچی HS3 را می توان لوکس ترین و با کیفیت ترین کراس اوور متوسط و مونتاژی بازار ایران دانست. این خودرو از نظر سطح کیفیت و استانداردهای تولید در جایگاه بالایی قرار دارد. هونگچی هم به عنوان لوکس ترین نشان تجاری FAW شناخته می شود و در چند سال گذشته توانسته تا سهم بازار خوبی را در کشورهای مختلف از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس به دست آورد.
طراحی بدنه SAFIR R7
طراحی در این کراس اوور با آنچه در مونتاژی های قبلی ایران خودرو دیده بودیم بسیار متفاوت است و المان های طراحی به خوبی حس لوکس بودن را القا می کنند. در جلو خط طراحی نزدیک با هونگچی E-QM5 را می بینیم که چراغ های روشنایی روز با الگوی C کشیده و با گرافیک کریستالی طراحی شده اند. چراغ های اصلی پایین تر هستند و فناوری LED چراغ ها را در هر دو قسمت و همچنین عقب خودرو می بینیم.
به رسم تمام خودروهای هونگچی، در سفیر R7 هم یک خط سرخ رنگ در وسط کاپوت دیده می شود که امضای طراحی های هونگچی است و نمادی از پرچم سرخ چین به حساب می آید. جلوپنجره به المان های عمودی و کرومی مزین شده و ضمن داشتن ابعاد بزرگ، هماهنگی خوبی با المان های مشکی رنگ و نقره ای رنگ در سپر دارد.
در نمای کناری باز هم نوار قرمز رنگی را می بینیم که روی گلگیر و در قرار دارد و باز هم نمادی از پرچم سرخ چین است. در قسمت پایینی درهای سفیر آر۷، یک خط کشیده نقره ای رنگ می بینیم که با باقی المان های نقره ای در بدنه هماهنگ است و ترکیب آن با رینگ های تراش خودرو آلومینیومی نمای جذابی را برای این خودرو رقم زده است.
برجستگی های روی گلگیرهای عقب و جلو با عث شده تا سفیر R7 پهن تر و قوی تر به نظر برسد و شیب کمی در سقف رو به عقب می بینیم که باعث شده تا این کراس اوور کمی اسپرت شده باشد.
در نمای عقبی SAFIR R7 هماهنگی خوبی را با طراحی کلی خودرو می بینیم. چراغ های فول LED به صورت به هم پیوسته طراحی شده اند و الگوی جالب و پیچیده ای را در دو سمت چراغ عقب می بینیم که مشابه آن را در خودرویی ندیده بودیم. اسپویلر در امتداد سقف تا عقب کشیده شده و اندازه نسبتا بزرگی دارد که احتمالا این طراحی به دلیل المان های آیرودینامیک و پایداری بدنه انجام گرفته است.
در قسمت زیر سپر دیفیوزر مشکی رنگ را داریم که حاشیه آن را قطعات نقره ای رنگ تشکیل داده تا ترکیب رنگی نقره ای مشکی را در عقب خودرو هم داشته باشیم. در مجموع طراحی سفیر R7 متفاوت و مدرن است و می توان گفت که این کراس اوور شبیه به کراس اوورهای دیگر بازار نیست و چیز جدیدی در چهره دارد که البته ممکن است یک سلیقه محافظه کار آن را نپسندد.
مشخصات فنی سفیر R7
سفیر آر۷ ایران خودرو در دو نسخه بنزینی و پلاگین هیبرید به بازار می آید و در هر دو نسخه خروجی قابل قبولی می بینیم. در نسخه بنزینی از SAFIR R7 یک پیشرانه ۲ لیتر توربوشارژ با فناوری پاشش سوخت مستقیم (TGDI) را داریم که توان تولید نهایت قدرت ۲۵۲ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۳۸۰ نیوتن متر را دارد و قدرت از طریق جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک AT به تمام چرخ ها منتقل می شود و این یعنی سیستم تمام چرخ محرک یا AWD را در این خودرو داریم. با این مشخصات مصرف سوخت ترکیبی سفیر R7 بنزینی به حدود ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر می رسد و نهایت سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت را در این کراس اوور تجربه می کنیم.
در نسخه پلاگین هیبرید یا PHEV یک پیشرانه برقی به همراه پیشرانه بنزینی قوای محرکه را تشکیل می دهند. موتور بنزینی توان تولید نهایت قدرت ۱۵۰ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۲۰ نیوتن متر را دارد و پیشرانه برقی خروجی های ۲۲۳ اسب بخار و ۳۴۰ نیوتن متر را ارائه می دهد. سیستم پلاگین هیبرید این کراس اوور به صورت ترکیبی حداکثر قدرت ۲۹۲ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۳۴۰ نیوتن متر را تولید می کند و نیرو از طریق جعبه دنده DHT (مخصوص خودروهای هیبرید) به چرخ های جلو می رسد.
با این اعداد، شتابگیری صفر تا صد این خودرو ۷.۶ ثانیه زمان می برد و نهایت سرعت روی ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. نکته مهم اما مصرف سوخت پایین ایران خودرو سفیر R7 هیبرید در هر صد کیلومتر است که به عدد ۵.۵ لیتر (بر اساس چرخه WLTC) محدود می شود که عدد بسیار قابل قبولی است.
برند | ایران خودرو |
مدل | سفیر R7 |
کلاس بدنه | کراس اوور |
سال تولید | ۱۴۰۴ |
حجم موتور | ۱۹۸۹ سی سی / ۱۴۹۸ سی سی |
ظرفیت باتری | --- / ۱۸.۴ کیلووات ساعت |
تعداد سیلندر | ۴ |
تعداد سوپاپ | ۱۶ |
فناوری موتور | توربو شارژر TGDi / توربو شارژر پلاگین هایبرید |
قدرت | ۲۵۲ اسب بخار / ۲۹۲ اسب بخار |
گشتاور | ۳۸۰ نیوتن متر / ۳۴۰ نیوتن متر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۷.۲ ثانیه / ۷.۶ ثانیه |
حداکثر سرعت | ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت / ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک AT / اتوماتیک E-CVT |
انتقال قدرت | دو دیفرانسیل / دیفرانسیل جلو |
تعلیق جلو | مک فرسون |
تعلیق عقب | مولتی لینک |
طول | ۴۶۵۵ میلی متر |
عرض | ۱۹۰۰ میلی متر |
ارتفاع | ۱۶۶۸ میلی متر |
فاصله محوری | ۲۷۷۰ میلی متر |
وزن | ۱۷۹۰ کیلوگرم / ۱۹۲۰ کیلوگرم |
حجم باک | ۶۴ لیتر / ۵۵ لیتر |
مصرف سوخت | ۷.۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر / ۳.۶ تا ۵.۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر |
پیمایش در حالت برقی | --- / ۱۲۰ کیلومتر در چرخه CLTC |
ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۳۵/55R19 - 235/50R20 |
شرکت عرضه کننده | ایران خودرو |
برند نشان مادر | هونگچی |
کشور سازنده | چین - ایران |
در هر دو نسخه سیستم تعلیق جلو از نوع مک فرسون است و سیستم تعلیق چند اتصالی یا مولتی لینک را برای محور عقب داریم که ترکیب این سیستم ها با وزن خودرو و همچنین فاصله محوری باعث می شود تا سواری نسبتا نرمی را در کراس اوور سفیر آر۷ داشته باشیم.
در نسخه پلاگین هیبریدی پک باتری با ظرفیت ۱۸.۴ کیلووات ساعت را داریم که توسط CATL تامین می شود و با شارژ کامل آن می توان مسافت ۱۱۷ کیلومتر را (بر اساس چرخه CLTC) پیمود. شارژ این پک باتری با شارژر معمولی AC حدود ۲ ساعت و نیم زمان می برد اما با شارژر سریع DC می توان آن را در حدود ۲۰ دقیقه شارژ کرد.
کابین و امکانات سفیر آر۷ ایران خودرو
در داخل کابین طراحی متفاوتی را مانند بدنه می بینیم و البته به سبک دیگر خودروهای هونگچی، کیفیت متریال هم سطح قابل قبولی دارد. در وسط یک صفحه نمایش عمودی یا به اصطلاح تسلایی را داریم که شبیه به همان چیزی است که در هونگچی H5 دیده می شد و تنظیمات های مختلف سیستم صوتی و تهویه را در دسترس راننده و سرنشین جلو قرار می دهد.
کلاستر بصورت جداگانه و به صورت دیجیتال طراحی شده و رزولوشن بالایی را در تصویر آن می بینیم. دریچه های تهویه عمودی طراحی شده اند و ترکیب رنگی مشکی-نقره ای را در تمام المان های کابین می بینیم.
فرمان بصورت D کات طراحی شده و دکمه های کنترلر سیستم صوتی و مالتی مدیا را روی آن دیده می شود. تنظیمات مربوط به کروز کنترل تطبیقی به سبک خودروهای FAW در سمت چپ و پایین فرمان از طریق یک دسته جداگانه انجام می شود و خبری از دکمه های روی فرمان برای تنظیم سرعت نیست.
نور پردازی روی داشبورد و روی درها کار شده که تنظیمات رنگ آن قابل انجام است وبه سبک باقی خودروهای هونگچی، خط مخصوص سرخ رنگ را روی کنسول وسط می بینیم.
در قسمت وسط دسته دنده الکتریکی را داریم و در کنار آن دو کاپ هولدر قرار دارد و تنظیمات مربوط به ترمز پارک برقی، تنظیم حالت رانندگی و دوربین ۳۶۰ درجه هم در پشت دسته دنده قرار گرفته است. در این قسمت قطعه ای با تم رنگی مشکی پیانویی داریم که پترن یا الگوی مشبکی در آن به کار رفته است.
در بخش عقب دریچه مستقل تهویه برای ردیف دوم را داریم که البته پنلی برای تنظیم ندارد و صرفا تنظیمات ردیف جلو در آن اعمال می شود و زیر آن دو خروجی USB معمولی و تایپ C را برای شارژ موبایل می بینیم. سقف پانورامیک تا بالای سر سرنشینان عقب کشیده شده و عرض خوبی دارد و نورپردازی روی درهای عقب هم ادامه پیدا کرده است.
در کابین کراس اوور سفیر R7 امکاناتی چون؛ اتوهولد، سیستم کمکی حرکت در سربالایی و سراشیبی(HDC/HSA)، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل کشش، ترمز پارک برقی، ترمز اضطراری خودکار، ۶ کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم پایش باد تایر ها، کمکی حرکت بین خطوط، کمکی جابجایی بین خطوط، هشدار خروج از خط، هشدار برخورد از جلو، هشدار برخود عقب، سیستم تشخیص نقطه کور، اخطار برخود بازشدن درب، هشدار ترافیکی دنده عقب، تابلو خوان، پایش هوشیاری راننده، کروز کنترل تطبیقی، سانروف پانورامیک، استارت دکمه ای، سیستم ورود بدونه کلید، سیستم تهویه دو کاناله، پاور ویندوز و انتی ترپ، مالتی مدیا ۱۲.۶ اینچی و ۱۰ عدد بلندگو(۸ در نسخه بنزینی)، صندلی با روکش چرمی، صندلی ۸ جهته برقی رانند و ۴ جهته برقی سرنشین جلو با ماساژور و حافظه صندلی(ماساژور سرنشین فقط در نسخه بنزینی)، سرد کن و گرم کن صندلی، فرمان قابل تنظیم در ۴ جهت، آینه های جانبی تاشو، سنسور نور و باران، نوربالا اتوماتیک، شارژر وایرلس، کیت پنچرگیری در نسخه هیبرید و… دیده می شوند.
امکانات ایمنی و رفاهی
امکانات ایمنی | شش کیسه هوا - سامانه کنترل پایداری الکتریکی - رادار نقطه کور - رادار خط خوان - ترمز اضطراری اتوماتیک - اخطار برخورد از جلو |
امکانات رفاهی | سقف پانورامای برقی - درِ صندوق عقب برقی - استارت دکمه ای - کروز کنترل تطبیقی - دستیار رانندگی بین خطوط - تهویه اتوماتیک دو کاناله - پاکسازی هوای کابین - دوربین ۳۶۰ درجه - فناوری LED چراغ ها - سنسور پارک جلو و عقب - صندلی های برقی جلو - حافظه صندلی راننده - سردکن و گرمکن صندلی های جلو - ماساژور صندلی راننده - ماساژور صندلی شاگرد (در نسخه بنزینی) - نمایشگر لمسی - ۱۰ بلندگو (در نسخه بنزینی) - ۸ بلندگو (در نسخه پلاگین هایبرید) - رادار تابلوخوان - تریم داخلی چرم - شارژر بیسیم تلفن همراه - ترمز پارک برقی - اتوهلد - تنظیم حالت رانندگی - شارژر AC (در نسخه پلاگین هایبرید) |
مزایا و معایب
مزایا | کیفیت ساخت بالا - توان حرکتی مناسب - ایمنی خوب - کابین راحت |
معایب | نبود قابلیت دو دیفرانسیل در نسخه پلاگین هایبرید - نبود برخی ویژگی های رفاهی و ایمنی کامل تر |
رقبای سفیر R7
با ورود خودروهای هیبرید و پلاگین هیبرید به بازار، حالا تنوع زیادی از خودروهای اینچنینی را در بازار می بینیم که وارداتی و یا مونتاژی هستند. البته باید به این موضوع توجه داشت که سفیر آر۷ اولین پلاگین هیبرید هونگچی در بازار ایران به حساب می آید که می تواند عملکرد بهتری را نسبت به بسیاری از خودروهای این رده ارائه دهد.
اگر کلاس کراس اوور و رده پلاگین هیبرید را در نظر بگیریم، باید گفت SAFIR R7 رقیب مستقیم خودروهایی نظیر فونیکس تیگو ۷ e پلاس، بی وای دی سانگ پلاس، ونوسیا وی آنلاین DDi، نبکا هیبرید پلاس و رووی eRX5 به حساب می آید. اما در نسخه بنزینی و با توجه به AWD بودن و حجم موتور دو لیتر، رقبای مستقیم این خودرو اکستریم TX، اکستریم RX و لوکانو L8 خواهند بود. البته باید دید قیمت گذاری برای این دو نسخه از سفیر چگونه انجام می شود و این خودرو در نهایت از نظر قیمتی رقیب چه خودروهایی خواهد شد.
لینک صفر