بازگشت هاچبک خاطرهانگیز دهه 80؛ اشکودا فیوریت در لباس جدید

اشکودا فیوریت، هاچبک محبوب دهه 80 اکنون با طراحی جدیدی رونمایی شد
تریبون اقتصاد_ شرکت خودروسازی اشکودا با رونمایی از نسخه مفهومی خودروی خاطرهانگیز فیوریت (Favorit)، توانسته توجه علاقهمندان به طراحیهای کلاسیک اما نوآورانه را به خود جلب کند. این خودرو که نخستین بار در سال ۱۹۸۷ و با طراحی شرکت معروف برتونه معرفی شد، به یکی از پرفروشترین مدلهای اشکودا در آن زمان تبدیل گردید. حالا پس از گذشت چند دهه، اشکودا این هاچبک محبوب را با زبان طراحی جدید خود که از آن با نام Modern Solid یاد میشود، در قالب یک مدل مفهومی احیا کرده است.
طراحی جدید با حفظ ریشههای نوستالژیک
به گزارش آخرین خودرو، نسخه جدید اشکودا فیوریت اگرچه از پایه باز طراحی شده، اما برخی المانهای خاص مدل اصلی را در خود دارد. طراحی کلی خودرو همچنان ساده و بدون پیچیدگی باقی مانده، اما لبهها و خطوط تیز آن حالا گردتر و نرمتر شدهاند. یکی از نکات جالب توجه، ترکیب دستگیرههای درب جلو و عقب در یک بخش پیوسته است که ظاهری یکپارچه و آیندهنگر به بدنه بخشیده است.
ابعاد کلی خودرو نیز نسبت به گذشته بزرگتر شده و با الهام از فرم کراس اوور های امروزی، ارتفاع بیشتری از سطح زمین دارد؛ حرکتی هوشمندانه برای جلب نظر مشتریان بازار فعلی خودروهای شهری.
طراحی آیندهنگر با چراغهای مخفی و نشانهای نورانی
برخلاف بسیاری از مدلهای جدید اشکودا که از نمای جلوی موسوم به Tech-Deck Face بهره میبرند، طراحان کمپانی تصمیم گرفتهاند این کانسپت ظاهری متفاوت و منحصربفرد داشته باشد. چراغهای بسیار باریک LED در جلو و عقب به همراه لوگوی نورانی در پشت، حس مدرنیته را القا میکند. همچنین کاورهای نیمه شفاف روی چراغها که به گفته «دیوید اشتینگل» طراح این مدل، در زمان نیاز میتوانند به صورت تاشو باز شوند، یکی از جالبترین بخشهای طراحی این خودرو به شمار میرود.
علاوه بر نسخه استاندارد، طراحان اشکودا حتی به نسخه مسابقهای این خودرو هم فکر کردهاند که با پوششهای پلاستیکی روی گلگیرها و تزئینات اسپرت، جذابیت ویژهای برای دوستداران هاچبکهای پرفورمنس دارد.
کانسپت اشکودا فیوریت، کاملاً برقی و آیندهنگر
براساس گفتههای «لیودمیل اسلاوُف» طراح اصلی پروژه، نسخه مفهومی فیوریت به عنوان خودرویی کاملاً برقی در نظر گرفته شده است؛ موضوعی که میتواند قابلیتهای حرکتی آن را به مراتب ارتقا دهد. نسخه اصلی فیوریت از یک موتور ۱.۳ لیتری چهار سیلندر استفاده میکرد که بسته به نسخه، بین ۵۴ تا ۶۷ اسب بخار قدرت تولید میکرد. طبیعتاً چنین قدرتی امروز در میدان رقابت اصلاً کافی نیست، اما استفاده از موتورهای الکتریکی با قدرت بالا و ابعاد کوچک، میتواند فیوریت جدید را به هاچبکی جذاب و پرفورمنس برای نسل جدید تبدیل کند.
در حال حاضر فیوریت تنها در قالب یک کانسپت معرفی شده و خبری از زمان تولید نهایی نیست. این خودرو چندمین تلاش اشکودا در مسیر احیای میراث گذشته خود با چاشنی تکنولوژی روز، به حساب میآید.