کیامسی X5؛ همهچیز درباره رقیب لاماری و تیگو 7 پرو در ایران

کی ام سی X5 با قیمتی معادل یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان قابل خرید در بازار آزاد است
تریبون اقتصاد_کی ام سی X5 را باید دومین فیس لیفت از جک S5 بدانیم. این خودرو در بخشهای قوای فنی، طراحی ظاهری و داخل کابین تغییرات دچار گستردهای نسبت به جک S5 شدهاست. X5 حالا به پیشرانه ۱.۵L توربو GDI و گیربکس خودکار شش سرعته دو کلاچه تَر مجهز است. لیست امکانات خودرو نیز نسبتا کامل است. کی ام سی X5 رقبایی مانند لاماری ایما، فیدلیتی و تیگو هفت پرو را مقابل خود دارد. جک S5 یکی از پر فروشترین و محبوبترین کراس اوورهای چینی بازار ایران است. حالا باید دید آیا X5 میتواند محبوبیت این محصول کرمان موتور را حفظ کند؟
کی ام سی X5 در بازار خودرو چین با اسامی سهول X6 و JAC JS6 نیز شناخته میشود. پیشرانه این خودرو با کد HFC4GC1.6D توسط JAC تولید میشود و قادر است ۱۷۲ اسب بخار قدرت در ۴۸۵۰ تا ۵۵۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید کند. گشتاور این موتور نیز ۲۵۱ نیوتنمتر است که در میان دورهای ۱۵۰۰ تا ۴۵۰۰ بهترین عملکرد خود را دارد. وزن خالص خودرو هم ۱۵۶۰ کیلوگرم است.
نیرو و گشتاور این موتور هم توسط گیربکس ۶ سرعته خودکار دوکلاچه تر به محور جلو منتقل میشود. البته کرمان موتور در زمان رونمایی رسمی از این خودرو در جریان برگزاری نمایشگاه خودرو مشهد، گشتاور KMC X5 را ۲۸۰ نیوتنمتر اعلام کرد. اما چنین رقمی درباره گشتاور موتور این خودرو نه در بازار خودرو چین مشاهده میشود و نه حتی در نمونههای صادراتی بازار مکزیک! کی ام سی X5 در بخش جلو، عقب و داخل کابین تغییرات گستردهای داشتهاست. اما ببینیم عملکرد خودرو چگونه است؟
رانندگی با کی ام سی X5
برای شروع حرکت با کی ام سی X5 دسته دنده گرد الکترونیکی خودرو را میچرخانیم و روی حالت D قرار میدهیم. دمای هوا ۳۵ درجه سانتیگراد و سیستم تهویه هم روشن است. در باک خودرو بنزین معمولی وجود دارد و دو سرنشین داخل خودرو هستند. با فشردن پدال گاز در یک مسیر اتوبانی، خودرو با اندکی تاخیر شروع به حرکت میکند. البته باید بدانید که مانند سایر خودروهای چینی بازار، گیربکس کی ام سی X5 هم گاهی موقع شروع حرکت، تقه میزند.
شتابگیری را به صورت سر گاز و کم فشار ادامه میدهیم که در این حالت شتابگیری مناسب است و دندهها به خوبی و بدون صدا و تقه سبک میشوند. با یک فشار بیشتر روی پدال گاز، خودرو معکوس میکشد و شتاب به خوبی افزایش پیدا میکند. دمای آب خودرو هنور به وسط هم نرسیده چرا که هنوز در ابتدای راه هستیم و خودرو هنوز گرم نشدهاست. عملکرد خودرو در حالت کم فشار، بدون معکوس کشیدنهای مداوم و در مسیر اتوبانی نسبتا معقول و روان است. اما نداشتن حالت ترونیک گیربکس باعث میشود این خودرو که از قوای فنی مشابه کی ام سی J7 استفاده میکند، قابلیت شتابگیری ضعیفتری نسبت به J7 که مجهز به تیپ ترونیک است، داشته باشد.
رانندگی با حالت اسپرت کی ام سی X5
دسته دنده کی ام سی X5 را میچرخانیم و آن را روی حالت اسپرت قرار میدهیم. گرافیک صفحه کیلومتر دیجیتال تغییر کرده و خودرو کمی چالاکتر میشود. در این حالت دندهها روی دور بالاتری تعویض و حساسیت پدال گاز هم بیشتر میشود. چند بار معکوس میکشیم و خودرو پاسخدهی مناسبی دارد و به خوبی شتاب میگیرد.
اما این تمام ماجرا نیست. به محض این که فقط دو سه بار با کی ام سی X5 آن هم زیر سرعت ۹۰ کیلومتر بر ساعت معکوس میکشیم، کارایی گیربکس افت کرده و واکنش خوبی نشان نمیدهد. به وضوح در مییابیم که گیربکس خودرو نسبت به افزایش دما خیلی حساس است و کامپیوتر خودرو بلافاصله آن را محدود میکند. در این حالت با فشردن پدال گاز و نیاز به دنده معکوس، خودرو معمولا واکنشی ندارد و با همان دنده موجود به حرکت ادامه میدهد . یا در نهایت فقط یک دنده سنگین میکند که افزایش شتاب، مورد پسند نیست.
جالب است بدانید که موتور خودروهای چینی علی رغم تجهیز به توربو و حساسیت به کیفیت سوخت ایران، عملکرد خوبی دارند و نشانی از بالا رفتن دما، تغییر صدای پیشرانه یا لرزش، در این موتور مشاهده نشد . اما علت آنچه که ما از آن با عنوان “ ناهماهنگی موتور و گیربکس و تاخیر پدال گاز ” خودروهای چینی یاد میکنیم چیست؟
گیربکس ضعیف پاشنه آشیل خودروهای چینی
گیربکس کی ام سی X5 در حالت کم فشار و هوای خنک عملکرد نسبتا خوبی دارد اما به محض چند بار معکوس کشیدن، افزایش دما یا نیاز به توان بیشتر در سر بالاییها، خود را میبازد. میتوان گفت در این حالت خودرو دیگر هیچ توجهی به فرامین راننده نداشته و طبق پروتکل های کامپیوتر خودرو در مواقع بحرانی، اولویت را تنها به حفظ سرعت اختصاص میدهد. گیربکس خودرو مشکل چندانی در افزایش دندهها ندارد اما به شدت در بخش کاهش آنها، ضعف دارد. همچنین دنده یک خودرو چه در هنگام شروع حرکت چه در هنگام کاهش از دنده دو، گاهی با یک تقه و ضربه همراه است.
این موضوع باعث افزایش شدید مصرف سوخت خودرو تا حدود ۱۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر هم میشود که بخشی از آن مربوط به کیفیت سوخت پایین کشور است. بخش دیگر نیز مربوط به زور زدنهای بی ثمر پیشرانه برای شتابگیری است.
افت راندمان خودرو در مواجه با فشار
عملکرد X5 در ترافیک
عملکرد کی ام سی X5 در ترافیک را میتوان یکی از بهترینها در بین خودروهای چینی داخل بازار دانست. توصیه میشود که هرگز در ترافیک خودرو را روی حالت اسپرت قرار ندهید. چرا که هنگام گاز دادن با یک پرش کنترل نشده مواجه میشوید. شروع حرکت خودرو در ترافیک گاهی با یک تقه همراه است اما شتابگیری دور پایین خودرو نسبتا نرم و روان است. ترمزها نیز به خوبی خودرو را متوقف میکنند.
نکته منفی محصولات جک در ترافیک، ارگونومی نامناسب پدال گاز و ترمز است. پدال ترمز خودرو بیش از حد بالا است و تناسب خوبی با پدال گاز ندارد. در نتیجه در ترافیکها به مچ پای راننده فشار زیاد و غیر عادی منتقل میشود.
هندلینگ و سواری
کی ام سی X5 از پلت فرمی مشترک با هر دو نسخه جک S5 و کی ام سی J7 استفاده میکند. تمام این خودروها از تعلیق مک فرسون برای تعلیق جلو و مولتی لینک برای عقب استفاده میکنند.
اما در X5 شاهد تغییراتی در فنربندی خودرو در جهت نرمتر شدن سواری آن هستیم. چرا که سواری خشک جک S5، موضوع شکایت برخی از مشتریان این خودرو است. همچنین ارتفاع خودرو حدود دو سانتی متر بیشتر از جک S5 است. این موارد باعث عملکرد بسیار نرم سیستم تعلیق شدهاست. در خیابانها و چاله چولههای نه چندان عمیق، سواری خودرو نرم و قابل قبول است.
اما وقتی با دست اندازهای ساندویچی یا چالههای عمیق مواجه میشویم نرم بودن بیش از حد تعلیق کی ام سی X5، باعث حرکات گهواره ای شدید و کنترل نشده اتاق خودرو میشود که حتی صدای سرنشینان را هم در میآود.
هندلینگ خودرو تقریبا مناسب است و خودرو توانایی حفظ تعادل خود در پیچها را داشته و سیستم کنترل پایداری هم خوب عمل میکند. اما در مواجه با پیچهای تند، نرمی بیش از حد تعلیق خودرو، باعث به هم ریختن تعادل سرنشینان میشود و حسی از ناامنی را به آنها منتقل میکند که این حس در راننده کمتر است. ضمنا کمک فنر عقب سمت شاگرد خودرو نیز تنها پس از پنج هزار کیلومتر کارکرد دچار صدا شده و به سرویس یا تعویض نیاز داشت که به احتمال زیاد به علت بازی بیش از حد کمک فنرها است.
در مجموع باید گفت که سیستم تعلیق کی ام سی X5 بیش از حد نرم است و اکثر مواقع باعث آزار سرنشینان و بازی بیش از حد کابین خودرو میشود. اما این موضوع باعث انحراف خودرو در تست نشد.
ترمزگیری کی ام سی X5
به جرات میتوان گفت که ترمزگیری کی ام سی X5 بسیار خوب، دقیق و مطمئن است وتنها استفاده از تایرهای یزد به طور فابریکی در زیر خودرو، باعث کمی سُر خوردن و انحراف هنگام ترمزگیریهای شدید میشود.
ارگونومی کابین کی ام سی X5
دسترسی به اهرم تعویض دنده و سایر ادوات هم قابل قبول است اما کار کردن با مانیتور مرکزی که تمام کنترل سیستم تهویه را هم در خود جا داده است، سخت و حواس پرتکن است. فضا سازی کابین در بخش میانی نسبتا خوب است و فضای کافی برای قرار دادن بطری آب، گوشی موبایل و کلید خودرو فراهم است. هر چند که افراد قد بلند از تماس پاهای خود با کنسول وسط گله خواهند کرد!
امکانات کی ام سی X5
لیست امکانات رفاهی این خودرو نسبتاً کامل است. در این لیست، امکاناتی مانند کروز کنترل، سنسور باران، سانروف پانورامیک، ورود بدون کلید، استارت دکمهای، آیینههای جانبی برقی گرمکندار، برفپاکن عقب، کلاستر دیجیتالی ۷ اینچی، تهویه الکترونیکی با پنل لمسی، اهرم تعویض دنده الکترونیکی، دیلایت، چراغهای LED جلو و عقب و دوربین ۳۶۰ درجه وجود دارند.
علاوه بر این موارد، صندلی راننده در ۶ جهت (با قابلیت تنظیم گودی کمر) بهصورت برقی تنظیم میشود و نمایشگر ۱۲.۸ اینچی به همراه ۱۰ اسپیکر سیستم صوتی این خودرو را تشکیل میدهند.
البته نمونههای فول کراساوور کی ام سی X5 در بازار خودرو چین با امکاناتی مانند دوربین ثبت وقایع، رادار خطی، کنترل حرکت خودرو در بین خطوط، هشدار برخورد از روبرو، چیپ Mobileye EveQ4 دستیار راننده و ۴ رادار Ultrasonic بهفروش میرسند.
کیفیت پایین دوربین های ۳۶۰ درجه
با فعال شدن چراغ راهنما در سرعتهای پایین دوربین همان سمت نیز فعال شده و اندکی به دید راننده کمک میکند.
طراحی خارجی کی ام سی X5
ورودی هوای موتور در سپر جلو بسیار بزرگتر از گریل جک S5 است. با نگاهی دقیقتر به این ورودی هوا میتوان مشاهده کرد که بسیاری از بخشهای لانه زنبوری آن فیک هستند و تنها بخش کوچکی از این مجموعه، هوا را به سمت موتور و رادیاتور هدایت میکنند.
بهطور قطع میتوان عنوان کرد که ظاهر کراساوور کی ام سی X5 در مقایسه با جک S5 جسورتر است. اما اینکه این جسارت به معنای زیبایی بیشتر است به نظر خریداران و علاقهمندان به این خودرو بر میگردد.
نمای جانبی
هر قدر در نمای جلوی این خودرو شاهد خطوط جسورانه و تند و تیز هستیم، در نمای کناری هنوز هم خطوط نرم و ملایم حضور دارند. بر روی گلگیرهای جلو دیگر خبری از خروجیهای فیک هوا نیستیم و این بخش سادهتر و روانتر از S5 است.
در نمای عقب اما جای پلاک از روی درب محفظه بار به درون سپر منتقل شد که فضایی مدرنتر و سادهتر بوجود آید. اما این کار باعث شد تا با درب صندوق عقب کاملاً تخت رو به رو شویم که هیچ تلاشی برای زیباتر شدن آن نشده است.
بجای آن، طراحی چراغهای عقب دستخوش تغییر شدند تا با یک نوار LED بهم متصل شوند و شباهت بیشتری به خودروهای امروزی داشته باشند.
طراحی داخلی کی ام سی X5
در داخل کراساوور کی ام سی X5 همه چیز کاملاً با جک S5 متفاوت است. نمایشگر لمسی ۱۲.۸ اینچی، جلو آمپر ۷ اینچی، دسته دنده دایرهای شکل و فرمانی که شبیه به مدلهای جدید سهول است کاملاً با آنچه در S5 قابل مشاهده بود تفاوت دارد. قطعاً میتوان گفت که مهمترین به روز رسانی مدل فیس لیفت جک S5، فضای داخلی کابین آن است.
داشبورد خودرو از ترکیب فوم نرم و پلاستیک خشک با تریم های مختلف ساخته شده است که بوی نسبتا خوبی دارد. کیفیت مواد کابین خودرو از کی ام سی J7 و اغلب خودروهای رقیب بهتر است.
قیمت و رقبای کی ام سی X5
جمع بندی
مختصر و مفید باید گفت که کی ام سی X5 خودرویی بیش از حد نرم است که اگر از مشکلات برقی آن بگذریم و آن را تحت فشار قرار ندهیم، عملکرد فنی نسبتا خوبی دارد. اگر اهل رانندگی پر فشار هستید باید بدانید که این خودرو اکثر مواقع شما را ناامید میکند. اما اگر فقط قصد رانندگی با سرعتهای بزرگراهی را دارید و اهل هیچ گونه فشار آوردنی به خودرو نیستید شاید شما را راضی کند. البته باید گفت که این خودرو یکی از بهترین عملکردها در بین خودروهای چینی موجود در بازار را دارد!