ضرر میلیاردی به صنایع دستی ایران

فعالان بازار ادعا میکنند فیلترینگ نهتنها بازار صنایع دستی را از رشد بازداشت، بلکه سرمایهگذاری در بازاریابی دیجیتال را به زیان بدل کرد
تریبون اقتصاد- اواخر مرداد ماه بود که رویداد جامع معدن و صنایع معدنی به میزبانی گروه رسانهای دنیای اقتصاد در مرکز همایشهای برج میلاد برگزار شد. رویدادی که به فاصله چند ماه پس از حمله اسرائیل به ایران و جنگ 12 روزه تحمیلی برگزار شده بود.
به گزارش اقتصادنیوز، اما این جنگ چقدر بر روی کسب و کارها و فعالیت های اقتصادی تاثیر داشته است؟ محمدامین صعودی، مدیرعامل شرکت درخشش خاک جاوید، که در حوزه صنایع دستی و معماری فعالیت می کند در حاشیه این رویداد در گفت و گویی با اقتصادنیوز، هم از استراتژی وزارت میراث فرهنگی انتقاد کرد و هم از تعدیل نیروها پس از جنگ تحمیلی 12 روزه روایت کرد.
او که هدف ازحضور در این نمایشگاه را معرفی صنایع دستی ایران به شرکت ها و صنایع معدنی جهت استفاده از هدایای سازمانی عنوان می کند، هم از ضربه شدیدی که فیلترینگ به کسب و کارها و صنایع دستی وارد کرده گفت و هم از مشکلات صادرات با وجود تحریم ها.
ضربه فیلترینگ بر فروش صنایع دستی
از صعودی درباره اثر فیلترینگ بر کسب و کارش نیز پرسیدیم و او گفت: اثر خیلی زیادی داشت. رشد فروش صنایع دستی و صنایع خلاق ایران با آمدن اینستاگرام شکل گرفت. هنرمندان پیجهای خوبی ساختند و مستقیماً با مردم ارتباط برقرار کردند و بازار ایجاد شد. اما در سال ۱۴۰۱ فیلترینگ شد و ضربه سنگینی به این حوزه وارد کرد. ما در سال ۱۴۰۰ فروشگاه اینترنتی را راهاندازی کردیم، محتوا تولید کردیم و آماده فروش بودیم که مشکلات سال ۱۴۰۱ پیش آمد و فیلترینگ باعث شد کمپینهای تبلیغاتی و بازاریابی دیجیتال بهم بریزد و ضربه شدیدی خوردیم.
وی گفت: امروز هم شرایط بسیار سخت است، علیرغم تکنولوژیهای روز مانند هوش مصنوعی که به دیجیتال مارکتینگ کمک میکند. در کشورهای توسعه یافته، ۲۵ درصد GDP مربوط به دیجیتال مارکتینگ است، اما در ایران این حوزه خیلی محدود است. نامه فعالان اکوسیستم نوآوری به رئیسجمهور واقعیت تلخی را نشان داد. مولفههای امنیتی سختگیرانه ضربهزنندهاند و باید درک کنند که این حوزهها تهدید نیستند بلکه حوزههای مورد علاقه نسل جوان و نسل Z هستند. باید سازوکاری ایجاد شود که مانعتراشی نشود.
لینک صفر