شمارش معکوس برای ملاقات با پژو ۲۰۷ فیس لیفت

ایران خودرو، به زودی تولید پژو 207 فیس لیفت را راهاندازی خواهد کرد
تریبون اقتصاد_بر اساس اطلاعات منتشر شده، تولید پژو ۲۰۷ فیس لیفت با گیربکس جدید، در دستور کار ایران خودرو قرار گرفتهاست. در ادامه گزارش به جزئیات تولید این خودرو خواهیم پرداخت.
به گزارش خبرآنلاین، آنچه ما در ایران با نام پژو ۲۰۷ میشناسیم در واقع پژو ۲۰۶ پلاس است که بهعنوان فیس لیفت این خودرو در کشور برزیل تولید شد. اما پژو ۲۰۷ واقعی هرگز به ایران راه نیافت.
پژو ۲۰۶ اما بهعنوان خودرویی در کلاس سوپر مینی و سگمنت B، یکی از موفقترینها بودهاست. این خودرو از سال ۱۹۹۸ تا سال ۲۰۱۰ در کشورهایی مانند فرانسه، برزیل، ایران و… به تولید رسیده، و جایگزین پژو ۲۰۵ است. اما ایران خودرو هنوز هم با نام پژو ۲۰۷ به تولید آن ادامه میدهد. اما براساس اطلاعات منتشر شده، در سایت کُدال، قرار است پژو ۲۰۷ فیس لیفت با گیربکس جدید به تولید برسد.
پژو ۲۰۷ ایرانی با همان چهرهی قدیمی هنوز هم کلی طرفدار دارد و قیمت نسخهی دندهای سقف شیشهای آن در بازار به حدود یک میلیارد تومان رسیدهاست! چرا که هیچ انتخاب دیگری وجود ندارد و انحصار خودروها در بازهی قیمتی ۵۰۰ تا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان در اختیار ایران خودرو و سایپا است.
طراحی پژو ۲۰۷ فیس لیفت
هنوز هیچ تصویر رسمی از پژو ۲۰۷ جدید از سوی سازنده، منتشر نشدهاست. بههمین علت از هوش مصنوعی خواستیم تا با کمترین تغییرات و استفادهاز المانهای طراحی شرکت پژو، دستی به سر و روی ۲۰۷ بکشد.
همانطوری که مشاهده میکنید فرم کلی بدنه پژو ۲۰۷ فیس لیفت حفظ شدهاست. اما در بخش جلو طراحی چراغها، سپر، در کاپوت، جلو پنجره، و… کاملا تغییر کردهاست. این تغییرات در بخش عقب هم دیدهمیشوند. چراغهای بههم پیوستهی عقب که ترند طراحی این روزها است و ایران خودرو نیز به آن علاقهمند است، اندکی از سادگی عقب خودرو کاسته است.
در بخش جانبی طرح دستگیرهها به آسان باز شو ارتقا یافتهاست و خطوط پایینِ در نیز تغییر کردهاند. طرح رینگها و آینهها هم عوض شدهاست.
تغییرات پژو ۲۰۷ فیس لیفت در داخل کابین نیز اعمال شدهاست. کابین خودرو با وجود سادگی، اسپرت و مدرن دیدهمیشود. البته دور از باور است، ایران خودرو این حجمی از تغییرات را برای کابین ۲۰۷ جدید در نظر بگیرد.
مشخصات فنی پژو ۲۰۷ فیس لیفت
به احتمال بسیار زیاد پیشرانهی پژو ۲۰۷ جدید مانند نسخههای کنونی (اتوماتیک) از نوع TU5 پلاس خواهد بود. اما گیربکس خودرو تغییر خواهد کرد. یک گیربکس اتوماتیک دو کلاچه تَر برای پژو ۲۰۷ فیس لیفت در نظر گرفته شدهاست. این گیربکس احتمالا از برند DAE چین است که ممکن است تا آن موقع در شرکت نیرو محرکه به تولید برسد.
هر چند گیربکسهای دو کلاچه، تعویض دندههای سریعی دارند و لذت رانندگی را افزایش میدهند، اما با ترافیک و گرما چندان سازگار نیستند. مگر اینکه چنین مواردی هنگام طراحی و توسعه، برای اقلیم ایران در نظر گرفتهشوند.
بههر روی، ترکیب گیربکس دو کلاچه و پیشرانهی TU5 پلاس احتمالا ۲۰۷ جدید را به خودرویی سریع تبدیل خواهد کرد.
زمان عرضه
هنوز هیچ زمانی برای عرضهی پژو ۲۰۷ جدید اعلام نشدهاست. اما به نظر میرسد که این خودرو در سال ۱۴۰۵ عرضه شود.
چرا هاچ بک جدید نمیسازند؟
اگر خودروی هاچ بک جدید در ایران نمیبینید تعجب نکنید! چون خودروهای هاچ بک در چین طرفداری نداشته، و به همین دلیل در این کشور آمار تولید بالایی ندارند. محصولات روز اروپایی، ژاپنی و کرهای نیز وارد بازار نشدهاند یا بسیار قطره چکانی وارد میشوند که هاچ بکها در آن سبد هم جایی ندارند.
در ایران کلاس سوپر مینی و هاچ بک از گذشته به دلیل ابعاد جمع جور برای استفادهی آسانتر در ترافیک و پارک کردن، مورد توجه قرار گرفته است. اما این کلاس در بازار تنوع چندانی ندارد. سایپا تنها خانوادهی کوییک را دارد و ایران خودرو هم پژو ۲۰۷.
حتی مدتی پیش، ایران خودرو از پروژهی خودروی هاچ بکTF21 رونمایی کرد که بهنظر میرسد روی پلت فرم پژو ۲۰۸ که بزرگتر از پژو ۲۰۶ است، توسعه یافتهبود و مورد توجه کارشناسان و مردم هم قرار گرفت. اما به دلایل نامشخص به بایگانی سپرده شد.
خودروسازان داخلی باید طراحی و تولید هاچ بکهای جدید را در حالی مدِ نظر قرار دهند که خودروهای هاچ بک فعلی را از چرخهی تولید خارج کنند.
لینک صفر