آیتو M8؛ رقیب چینی بیامو و پورشه از راه رسید

خودروهای آیتو با فروش بالا در بازار جهانی توانست رقیبانی همچون بنز و بیامو را پشتسر بگذارد
تریبون اقتصاد_ بازار خودروی چین در حال پوستاندازی است. در شرایطی که برند های غربی با افت فروش مواجه شدهاند، برند های چینی با سرعتی خیرهکننده جایگاه خود را در بازار مستحکم میکنند. آیتو (Aito) یکی از این برند هاست که با وجود قدمت بسیار کم، توانسته از نظر فروش کمپانیهای بسیار بزرگ و مشهوری چون مرسدس بنز و ب ام و را شکست دهد.
مروری بر تاریخچه برند آیتو
به گزارش آخرین خودرو، برند آیتو در سال ۲۰۲۱ با همکاری شرکت هواوی و گروه خودروسازی سرس تأسیس شد. شاید بدانید این گروه بیشتر به ساخت کامیونتها و ون های اقتصادی معروف بود. جالب آنکه طراحیهای اولیه این خودروساز شباهت بسیاری به محصولات ب ام و داشت، اما در کمتر از چند سال توانست خود را به عنوان بازیگری جدی در کلاس خودروهای لوکس مطرح کند.
بر اساس گزارش منتشرشده توسط بلومبرگ، فروش کل خودروهای گروه سرس طی سه سال سه برابر شده و به عدد چشمگیر ۴۲۷ هزار دستگاه رسیده؛ در این بین موفقیت برند آیتو نقش مهمی در این رشد داشته است.
استقبال باورنکردنی از خودروهای لوکس آیتو در سال ۲۰۲۴
در سال گذشته میلادی، آیتو توانسته ۱۵۱ هزار دستگاه خودروی لوکس (با قیمت بالاتر از ۵۰۰ هزار یوان یا ۶۹ هزار دلار) در چین به فروش برساند. برای مقایسه، ب ام و موفق به فروش ۱۴۵ هزار دستگاه خودرو شده و مرسدس بنز ۱۲۷ هزار دستگاه به مشتریان چینی خود تحویل داده است. لندروور با فروش ۵۰ هزار دستگاه و پورشه با ۴۸ هزار دستگاه، در رتبههای چهارم و پنجم قرار گرفتهاند.
کراس اوور پرچمدار آیتو M9 که در دو نسخه تمام برقی و افزایشدهنده برد حرکتی (EREV) عرضه میشود، نقش کلیدی در این موفقیت ایفا کرده است. این خودرو از نظر ابعاد با نسخه فاصله محوری طولانی ب ام و X5 قابل مقایسه بوده و از کابینی لوکس و پیشرفته، متشکل از سه نمایشگر بزرگ، بهره میبرد.
معرفی مدل جدید آیتو M8 و ادامه مسیر صعودی
برند آیتو در سال جاری میلادی نیز با رونمایی از مدل جدید M8 که در حقیقت نسخهای کوچکتر از M9 محسوب میشود، نشان داده قصد عقبنشینی ندارد. این خودرو تاکنون بیش از ۷۰ هزار پیش سفارش در چین دریافت کرده که تقاضای بالای بازار برای محصولات این برند تازهنفس را نشان میدهد.
اگرچه بازار خودروهای لوکس در چین با کاهش کلی تقاضا و جنگ قیمتی شدید مواجه است، اما رشد سریع آیتو و استقبال گسترده از مدلهای آن، ثابت میکند که این موفقیت اتفاقی نبوده و برندهایی چون ب ام و، مرسدس و پورشه باید حضور پررنگتر رقبای چینی را جدی بگیرند.