پشتپرده تاخیر در عرضه شاهین شاسیبلند؛ پروژهای که قرار بود بازار خودرو را متحول کند!

شاهین شاسیبلند سایپا که با نام SP0 نیز شناخته میشود، با گذشت دو ماه از سال ۱۴۰۴ نه تنها رنگ تولید انبوه به خود ندیده بلکه ابهامهای جدی پیرامون آینده آن به وجود آمده است
تریبون اقتصاد- شاهین شاسیبلند سایپا که با نام SP0 نیز شناخته میشود، بیش از یک سال است نقل محافل خودرویی بوده؛ پروژهای که تصاویر رونمایی آن در سال ۱۴۰۲ خبرساز شد که قرار بود در سال ۱۴۰۳ وارد بازار شود.
به گزارش تریبون اقتصاد؛ با وجود این و گذشت دو ماه از سال 1404، در حالی که بازار خودرو چشمانتظار عرضه اولین مینی SUV مبتنی بر پلتفرم جدید سایپا است، همچنان خبری از SP0 و عرضه رسمی آن به بازار به گوش نرسیده و ابهام در سرنوشت این شاسیبلند جمعوجور ادامه دارد.
وعدههای SP0؛ از رونمایی تا سکوت خبری
سایپا در نمایشگاه صنعت خودرو سال ۱۴۰۲ از پلتفرم جدید خود با نام SP0 پرده برداشت؛ پروژهای که قرار بود نقطه عطفی در سبد محصولات این خودروساز باشد و مسیر جدیدی را پیش روی بازار خودروهای شهری قرار دهد. طبق برنامههایی که مسئولان سایپا در آن زمان اعلام کردند، پلتفرم SP0 قرار بود اساس تولید دو خودرو باشد: یک هاچبک جمعوجور شهری با رویکرد اقتصادی و یک مینی SUV با طراحی مدرن که واکنشهای مثبتی را به دنبال داشت.
بسیاری تصور میکردند این مدل با موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژ و توان ۱۴۸ اسب بخار و همچنین امکانات رفاهی نسبتا کامل از جمله گیربکس اتوماتیک، سیستم تعلیق مستقل، رینگ ۱۷ اینچی آلومینیومی، ایربگهای جانبی، سیستم مالتیمدیا، سنسور پارک به زودی وارد خیابانها شده و علاقهمندان به شاسیبلندهای اقتصادی را سوپرایز کند.
با این حال و پس از دو سال انتظار، هیچ خبر رسمی درباره روند تولید یا زمان عرضه این خودرو منتشر نشده است و بازار همچنان در انتظار تحقق وعدههای سایپا به سر میبرد. حتی تصاویر رسمی از خطوط تولید این خودرو نیز در دسترس نیست و طبق گفته برخی منابع داخلی، پروژه SP0 فعلا در مرحله نمونهسازی متوقف شده و تا این لحظه هیچ جدول زمانبندی مشخص یا اعلام رسمی برای ورود به مرحله تولید صنعتی وجود ندارد.
تاخیرهای سایپا و آینده نامعلوم SP0
تحلیلگران صنعت خودرو سه دلیل عمده را برای این تاخیر طولانی مدت برمیشمرند: نخست، مشکلات تامین قطعات کلیدی مانند ECU و سنسورها به دلیل تحریمهای بینالمللی که دسترسی به فناوریهای روز را محدود کرده است. دوم، تغییر اولویتهای سایپا به سمت پروژههای دیگر از جمله توسعه نسخه برقی شاهین که منابع مالی و فنی شرکت را به خود جذب کرده است و سوم، چالشهای فنی در تستهای ایمنی و مصرف سوخت که باعث شده نمونههای اولیه نتوانند استانداردهای مورد نظر را به طور کامل پشت سر بگذارند.
سنگینی سایه تردید و ابهام بر این پروژه، کارشناسان را به این باور رسانده که SP0 نیز ممکن است به سرنوشت سایر برنامههای تاخیری سایپا مانند شاهین پلاس یا آریا دچار شود. مهمترین دلایل توقف یا تعویق عمده این قبیل پروژهها را میتوان به مشکلات جدی در تامین قطعات، تغییرات تصمیمگیری در اولویتهای تولید و چالشهای فناوری نسبت داد؛ مسائلی که همچنان گریبان صنعت خودروسازی کشور را گرفته است. با وجود تمام وعدههای قبلی، آینده شاهین شاسیبلند سایپا تا به اینجای سال ۱۴۰۴ بیپاسخ و در هالهای از ابهام باقی مانده است
یک کارشناس صنعت خودرو در این باره میگوید: «SP0 از ابتدا پروژه بلندپروازانهای بود. طراحی یک پلتفرم جدید در شرایط فعلی، حتی برای خودروسازان باتجربه نیز چالشبرانگیز است.»
با وجود این، در حالی که برخی منابع از لغو کامل این پروژه خبر میدهند، مسئولان سایپا ادعا میکنند که SP0 نیاز به برنامهریزی مجدد دارد و ممکن است در سال ۱۴۰۵ با تغییراتی دوباره مطرح شود. لیکن تجربه گذشته نشان داده که خریداران نباید به زودی منتظر عرضه این خودرو باشند.
مشخصه |
توضیحات |
موتور |
1.6 لیتری 4 سیلندر توربو |
حداکثر توان |
148 اسب بخار |
استاندارد آلایندگی |
یورو 4 |
رینگ |
آلومینیومی 17 اینچی |
کیسه هوا |
راننده، شاگرد، جانبی، پردهای |
امکانات |
مولتیمدیا، بلوتوث، چراغ روشنایی روز، سنسور پارک |