مقایسه سوزوکی فرانکس و جتا VS7؛ دوئل شرقی در خیابانهای تهران

جتا VS7 و سوزوکی فرانکس هیبرید هرچند در کلاس کراساوور قرار دارند اما تفاوتهای کلیدی در طراحی، قیمت و عملکرد، مقایسه آنها را جالب توجه کرده است
تریبون اقتصاد- همزمان با ورود مدلهای جدید کراساوورهای چینی و ژاپنی به بازار ایران، رقابت میان این دو غول خودروسازی جهانی بیش از پیش داغ شده است. در این میان، جتا VS7 بهعنوان نمایندهی گروه فاو فولکسواگن چین و سوزوکی فرانکس هیبرید از ژاپن هر دو با مشخصات قابل توجه وارد میدان شدهاند.
به گزارش تریبون اقتصاد، جتا VS7 گزینهای با طراحی لوکستر و پیشرانهای قدرتمندتر محسوب میشود که مناسب افرادی با بودجه بالاتر است. در مقابل، سوزوکی فرانکس با مصرف سوخت اقتصادی و قیمت پایینتر، انتخابی هوشمند برای استفاده شهری و خریدارانی است که بهدنبال خودروهای مقرونبهصرفه هستند.
طراحی ظاهری؛ چینی جسور در مقابل ژاپنی اقتصادی
جتا VS7 از طراحی مدرن الهام گرفتهشده از فولکس واگن بهره میبرد. جلوپنجره ششضلعی و چراغهای LED روز در کنار خطوط جذاب جانبی آن، ظاهری شبیه به کراساوورهای اروپایی ارائه میکند که برای مخاطبان ایرانی محروم از این قبیل خودروها چشمگیر است. در نمای عقب نیز الهامگیری از محصولات آئودی و اشکودا مشهود است اما بهطور کلی، این طراحی برای خودرویی از برند چینی، بسیار فراتر از حد انتظار است.
در مقابل، سوزوکی فرانکس اقتصادیتر بوده و ضمن ارائه نمایی کوپهمانند، بر روکشهای پلاستیکی و طراحی سادهتر تمرکز دارد. چراغهای دو قسمتی جلو و خطوط ساده در بدنه، پیام یک کراساوور جمعوجور شهری را میدهد که بیشتر برای استفادههای عمومی طراحی شده است. در بخش عقب، نورپردازی جذاب به کمک لنزهای بیرنگ و ترکیبی از خطوط ملایم، جلوهای مدرن اما اقتصادی ایجاد کرده است.
مقایسه فنی؛ آلمانی قدرتمند، ژاپنی کممصرف
جتا VS7 با یک موتور ۱.۴ لیتری توربوشارژ و قدرت ۱۵۰ اسب بخار عملکرد بهتری نسبت به سوزوکی فرانکس هیبرید ارائه میدهد. این خودرو شتابی نزدیک به ۱۱ ثانیه دارد و با مصرف سوخت ترکیبی ۷ لیتر در هر صد کیلومتر، انتخابی پرقدرتتر برای علاقهمندان به رانندگی سریع است.
در مقابل، سوزوکی فرانکس با یک پیشرانهی ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی هیبرید ملایم، توانایی تولید ۱۰۱ اسب بخار دارد که برای یک کراساوور کوچک مناسب است. ویژگی برجستهی این خودرو، مصرف سوخت بسیار پایین ۵.۴ لیتر در هر صد کیلومتر است که برای سفرهای شهری و اقتصادی ایدهآل به نظر میرسد؛ اما برای علاقهمندان به سرعت و هیجان، قدرت پایین پیشرانه و شتاب تقریبا کند آن، نقطه ضعف محسوب به حساب میآید.
تجهیزات و امکانات؛ لوکسگرایی در مقابل سادگی
جتا VS7 با امکاناتی نظیر سقف پانورامیک، صندلیهای چرمی، سیستم سرگرمی دیجیتال و امکانات پیشرفتهی ایمنی، برای خریداران لوکسپسند جذابیت بیشتری دارد. طراحی مدرن کابین و استفاده از نمایشگرهای بزرگ دیجیتال نقاط قوت این خودرو هستند که در کنار برند معتبر فولکس واگن میتواند مخاطبان بسیاری را جذب کند.
در مقابل، سوزوکی فرانکس بهعنوان یک کراساوور اقتصادی، امکاناتی متعارف ارائه میدهد. نمایشگر لمسی ۹ اینچی، سیستم دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل و هدآپ دیسپلی، در ترکیب با قیمت پایینتر محصولات اقتصادی سوزوکی، این خودرو را برای خانوادهها و مصرفکنندگان مقرونبهصرفه مناسب کرده است.
ویژگی | جتا VS7 | سوزوکی فرانکس هیبرید |
---|---|---|
قیمت (تومان) | ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون | ۳ میلیارد و ۴۵۰ میلیون |
نوع موتور | ۱.۴ لیتری توربوشارژ | ۱.۵ لیتری هیبرید ملایم |
قدرت موتور | ۱۵۰ اسب بخار | ۱۰۱ اسب بخار |
گشتاور | ۲۵۰ نیوتنمتر | ۱۳۷ نیوتنمتر |
مصرف سوخت ترکیبی | ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر | ۵.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۱۱ ثانیه | حدود ۱۲ ثانیه |
ابعاد (طول × عرض × ارتفاع) | ۴۶۲۴ × ۱۸۴۱ × ۱۶۳۳ میلیمتر | ۳۹۹۶ × ۱۷۶۵ × ۱۵۵۰ میلیمتر |
سیستم محرک | دیفرانسیل جلو | دیفرانسیل جلو |
امکانات شاخص | سقف پانورامیک، نمایشگر دیجیتال | هدآپ دیسپلی، دوربین ۳۶۰ درجه |