خودرو محبوب ایرانیها برترین مدل سال 2025 انتخاب شد

کیا با معرفی EV3 یک کراساوور الکتریکی جمعوجور و اقتصادی را به بازار عرضه کرده که نهتنها ظاهری چشمگیر دارد، بلکه در عملکرد، راحتی و مصرف نیز خوش میدرخشد.
تریبون اقتصاد_نمایشگاه خودرو نیویورک امسال میزبان رویدادی بود که باردیگر قدرت خودروسازان کرهای را به رخ کشید. کیا EV3، کراساوور برقی جدید این شرکت، موفق شد عنوان معتبر «خودرو سال جهان 2025» را کسب کند؛ آن هم درحالیکه هنوز وارد بازار آمریکا نشده است.
به گزارش ساعدنیوز، هیئتداوران جایزهی خودرو سال جهان 2025 شامل 96 روزنامهنگار برجستهی حوزهی خودرو از سرتاسر جهان بودند که ازجمله آنها میتوان به الساندرو لاگو، مدیر Motor1 و InsideEVs در ایتالیا، اشاره کرد. این داوران علاوهبر خودرو سال، برندگان دستههای دیگری مانند خودرو الکتریکی سال، خودرو لوکس سال، خودرو اسپرت سال، خودرو شهری سال و بهترین طراحی خودرو را نیز معرفی کردند.
مشخصات کلی کیا EV3 (مدل GT-Line S)
قیمت پایه |
35 هزار دلار (حدود 3/5 میلیارد تومان با نرخ روز) |
زمان عرضه در انگلستان |
نوامبر 2024 |
باتری |
81.4 کیلوواتساعت |
قدرت موتور |
201 اسببخار |
گشتاور |
283 نیوتنمتر |
شتاب 0 تا 100 |
7.7 ثانیه |
حداکثر سرعت |
170 کیلومتر بر ساعت |
بُرد رسمی (WLTP) |
583 کیلومتر |
میانگین مصرف انرژی واقعی |
حدود 15.5 کیلوواتساعت در 100 کیلومتر |
وزن |
1995 کیلوگرم |
ابعاد |
طول: 4310 / عرض: 1850 / ارتفاع: 1570 میلیمتر |
طراحی؛ جسور و آیندهنگر
کیا EV3 بهطرز قابلتوجهی شبیه یک کانسپت است که مستقیماً از نمایشگاه خودرو به خیابان آمده. طراحی زاویهدار، استفاده هوشمندانه از رنگها و خطوط ساده اما مدرن، باعث شده EV3 یکی از خاصترین کراساوورهای الکتریکی بازار باشد.
با ضریب درَگ 0.267 و پوشش 80٪ کف خودرو، آیرودینامیک فوقالعادهای دارد که به بهبود بُرد کمک زیادی میکند. جلوپنجره فعال آن نیز شاترهایی دارد که در سرعت بالا، جریان هوا را کنترل میکنند.
کابین؛ شبیه به یک EV9 کوچک
داخل کابین، EV3 بسیار مدرن، روشن و راحت است. طراحی مینیمالیستی با ترکیب کلیدهای فیزیکی و لمسی، کابینی کاربرپسند پدید آورده. نمایشگرها واضحاند و استفاده از مواد بازیافتی (28.5 کیلوگرم پلاستیک بازیافتی در هر خودرو) و حذف چرم و کروم، کابینی دوستدار محیطزیست را رقم زدهاند.
با اینکه نسخه پایه (Air) از پلاستیکهای خشکتری استفاده میکند، اما طراحی کلی حفظ شده. صندلیهای نسخه GT-Line دارای تنظیم برقی، گرمکن و ساپورت کمری هستند که راحتی مناسبی ارائه میدهند.
فضا و کاربردی بودن
-
طول آن 20 سانتیمتر کوتاهتر از اسپرتیج است اما فاصله بین محورهای مشابهی دارد، پس فضای داخلی کاملاً جادار است.
-
صندوق عقب دوطبقهای با ظرفیت 460 لیتر دارد (حدود 100 لیتر بیشتر از رقبا)، که با خواباندن صندلیها به 1250 لیتر میرسد.
-
فضای جلو (Frunk) بسیار کوچک است و فقط برای اشیای خیلی کوچک مناسب است.
-
کف صاف کابین، عرض مناسب و کنسول متحرک وسط نیز به کاربردی بودن کمک کردهاند.
پیشرانه و رانندگی
EV3 تنها به صورت دیفرانسیل جلو (FWD) عرضه شده، که برای یک خودروی خانوادگی کافیست. در آینده نسخههای چهار چرخ محرک و مدل GT قویتر هم عرضه میشوند.
با وجود یک موتور 201 اسببخاری، شتاب خودرو برای استفاده روزمره کاملاً رضایتبخش است. در رانندگی، واکنش پدال گاز سریع، ترمزگیری نرم و دقیق، و فرمان خوشدست تجربهای دلچسب را فراهم میکنند.
اگرچه هیجان خاصی از رانندگی اسپرت ندارد، اما برای یک کراساوور خانوادگی بسیار راحت و متعادل است. رینگهای 17 اینچی نرمتر و راحتتر هستند، ولی حتی نسخههای 19 اینچی هم در ناهمواریها عملکرد خوبی دارند.
شارژ و بُرد
استاندارد |
58.3 kWh |
435 کیلومتر |
102 kW |
حدود 30 دقیقه |
Long Range |
81.4 kWh |
583 کیلومتر |
128 kW |
حدود 30 دقیقه |
در تستهای واقعی، بُرد نسخه Long Range حدود 525 کیلومتر بهدست آمد که رقمی بسیار خوب محسوب میشود.
سیستم ترمز احیاکننده بسیار هوشمند است و در حالت «اتوماتیک» اجازه رانندگی تقریباً با یک پدال را میده
تجهیزات و تریمها
Air |
£33,005 |
گرمکن صندلی و فرمان، دوربین عقب، پکیج ایمنی کامل |
GT-Line |
£39,495 |
رینگ 19 اینچ، دستگیرههای جمعشونده، طراحی دو رنگ |
GT-Line S |
£42,995 |
سیستم صوتی هارمن کاردن، دوربین 360، صندلیهای تهویهدار |
نسخه Air اقتصادیترین است، ولی با توجه به کیفیت پایینتر داشبورد، بسیاری احتمالاً سراغ GT-Line خواهند رفت.
رقبا
-
Volvo EX30: رانندگی لذتبخشتر، ولی فضای داخلی کمتر و تکیه بیشازحد بر نمایشگر
-
Skoda Elroq: قیمتی نزدیکتر اما برد کمتر
-
Volkswagen ID.3 و Cupra Born: فضای کمتر، کابینی خشکتر
در مجموع، کیا EV3 در برابر تمام این رقبا، تعادل بهتری از فضا، امکانات، طراحی و برد ارائه میدهد.
مقایسه کیا EV3 GT-Line S با فونیکس FX EV (مدل 2025)
قیمت جهانی |
£42,995 (حدود 5.8 میلیارد تومان) |
حدود 2.2 میلیارد تومان (قیمت کمپانی در ایران) |
موتور و قدرت |
تک موتور، 201 اسب بخار، 284 نیوتنمتر |
تک موتور، 184 اسب بخار، 250 نیوتنمتر |
شتاب 0 تا 100 |
7.7 ثانیه |
حدود 8 ثانیه |
حداکثر سرعت |
170 کیلومتر در ساعت |
160 کیلومتر در ساعت |
ظرفیت باتری |
81.4 کیلوواتساعت |
67.12 کیلوواتساعت |
برد اعلامی (CLTC/WLTP) |
583 کیلومتر (WLTP) |
510 کیلومتر (CLTC) – معادل حدود 420 WLTP |
مصرف انرژی میانگین |
حدود 15.5 کیلوواتساعت/100 کیلومتر |
حدود 16 کیلوواتساعت/100 کیلومتر |
نوع دیفرانسیل |
جلو محرک (FWD) |
جلو محرک (FWD) |
فست شارژ (10 تا 80٪) |
در 31 دقیقه (تا 128kW) |
در حدود 45 دقیقه (تا 110kW) |
سیستم برق خودرو |
400 ولت |
400 ولت |
تکنولوژی بازیابی انرژی |
پدال هوشمند + پدالهای پشت فرمان |
سه سطح تنظیم دستی |
ابعاد (طول/عرض/ارتفاع) |
4310 / 1850 / 1570 میلیمتر |
4600 / 1970 / 1650 میلیمتر |
فاصله محوری |
2680 میلیمتر |
2715 میلیمتر |
فضای صندوق عقب |
460 لیتر (تا 1250 لیتر با صندلیهای خوابیده) |
578 لیتر |
وزن خودرو |
1995 کیلوگرم |
حدود 1930 کیلوگرم |
نمایشگرها |
دو نمایشگر عریض + کنترلر فیزیکی تهویه |
نمایشگر 24.6 اینچی خمیده (دوگانه) |
سیستم صوتی |
هارمن کاردون (در نسخه GT-Line S) |
SONY با 8 بلندگو |
قابلیت V2L/V2G |
دارد |
دارد |
تهویه صندلی جلو |
دارد |
دارد |
دوربین 360 درجه |
دارد |
دارد |
خودران سطح 2 |
دارد (کروز هوشمند، نگهداری بین خطوط و…) |
دارد (ADAS سطح 2 با 20 عملکرد ایمنی) |
ساخت کجا؟ |
کره جنوبی / چین |
چین (چری، برند فونیکس مونتاژ مدیران خودرو) |
ویژگی برتر کیا EV3
ویژگی برتر فونیکس FX EV |
قیمت بسیار مناسبتر، فضای بیشتر، نمایشگر بزرگتر، بازار داخلی موجود |
جمعبندی
کیا EV3 ثابت میکند که برند کرهای نهفقط در خودروهای لوکستری مثل EV6 و EV9، بلکه در سگمنت کراساوورهای اقتصادی هم حرف زیادی برای گفتن دارد. اگر به دنبال یک خودروی برقی خانوادگی هستید که هم طراحی متفاوت، هم کابین راحت و هم برد مناسب داشته باشد، کیا EV3 انتخابی بسیار منطقی و دوستداشتنیست.