کد مطلب: ۳۰۲۴۶
لینک کوتاه کپی شد

تکلیف پول پروازهای لغو شده چه می‌شود؟

با وجود اعلام شرایط اضطراری و بخشنامه بازپرداخت کامل هزینه سفر پس از حمله اسرائیل به ایران، مسافران هنوز برای دریافت وجه خود از ایرلاین‌ها، آژانس‌ها و هتل‌ها با دشواری و تأخیر روبه‌رو هستند

تریبون اقتصاد- از ۲۳ خرداد ماه پس از تجاوز اسرائیل به ایران و لغو پروازها که تا کنون ادامه داشته است، سازمان هواپیمایی و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اعلام «شرایط اضطراری» (فورس ماژور)، لغو سفرها را مشمول جریمه ندانسته و شرکت‌های هواپیمایی، گردشگری و مراکز اقامتی را به استرداد هزینه سفرهای لغو شده، ملزم کرده‌اند. با این حال گزارش‌ها حاکی از این است که بازگشت این پول‌ها با چالش و موانعی مواجه شده است.

به گزارش ایسنا، پیگیری‌ها از معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز تایید می‌کند که بسیاری از مسافران برای دریافت وجوه خود از آژانس‌ها و هتل‌ها با مشکل مواجه شده‌اند.

انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران با توجه به این شرایط، درباره استرداد نشدن هزینه سفرهای لغو شده در این مدت، اعلام کرد: تا زمانی که مبالغ مذکور از تامین کنندگان خدمات (ایرلاین ها، مراکز اقامتی و ...) دریافت نشده است، دفتر خدمات مسافرتی امکان بازپرداخت وجه به مسافر را نخواهند داشت.

در این اطلاعیه که ۲۸ خردادماه از سوی انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران و در حمایت صرف از آژانس‌های مسافرتی صادر شده، آمده است: با توجه به شرایط ویژه پیش. آمده از وضعیت جنگی و اضطراری (فورس مازور) و مراجعات متعدد مسافران به دفاتر خدمات مسافرتی به منظور دریافت وجوه بازپرداختی ضرورت دارد رویه‌ای واحد و منسجم در این خصوص اتخاذ شود.

در این راستا پیشنهاد می‌شود سازمان‌های مرتبط از جمله سازمان هواپیمایی کشوری و ادارات کل میراث فرهنگی استان. ها اقدامات لازم را به این شرح به عمل آوردند:

۱. سازمان هواپیمایی کشوری با صدور دستورالعمل‌های لازم شرکت‌های هواپیمایی را ملزم به بازپرداخت کامل وجوه بلیت‌های کنسل‌شده به دفاتر فروش کند.

۲. ادارات کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان‌ها باید این موضوع را مدنظر قرار دهند که دفاتر خدمات مسافرتی برای بازپرداخت وجه مسافرین، نیازمند دریافت مبالغ پرداختی شده از مراکز اقامتی داخل و خارج از کشور با از کارگزاران مربوطه هستند، بنابراین لازم است با مدارا و حمایت لازم، امکان بازیابی این وجوه برای دفاتر فراهم شود تا در ادامه بتوانند نسبت به استرداد وجوه به مسافران اقدام کنند تا زمانی که مبالغ مذکور از تامین کنندگان خدمات (اعم از ایرلاین ها، مراکز اقامتی و ...) دریافت نشده است، دفاتر خدمات مسافرتی امکان بازپرداخت وجه به مسافران را نخواهند داشت. همچنین با توجه به عدم قطعیت در بازیابی این مبالغ در آینده، مسئولیتی متوجه دفاتر در قبال پرداخت زودتر از موعد نخواهد بود.

با وجود این اعتراض‌ها نسبت به استرداد نشدن وجوه رزروهای لغو شدۀ هتل‌ها، جمشید حمزه‌زاده، رئیس هیأت مدیره جامعه هتل‌داران ایران یادآور شد در بیانیه‌ای که جامعه حرفه‌ای هتلداران ایران صادر کرد، صراحتا اعلام شد که هتل‌های کشور بابت لغو رزرو اتاق‌ها به خاطر انسداد جاده‌ها و لغو پروازها و سایر عوامل بازدارنده سفر، هیچ جریمه‌ای دریافت نمی‌کنند،

لینک صفر

مطالب پیشنهادی
بیشتر بخوانید
دیدگاه
پربازدیدترین مطالب
تازه‌ترین عناوین