تفاوت گیربکس دستی، اتومات، CVT و DCT چیست؟

انتخاب نوع گیربکس خودرو بیش از همه به سلیقه، محیط رانندگی و انتظارات هر راننده بستگی دارد
تریبون اقتصاد- تنوع انواع گیربکس در بازار خودرو، حق انتخاب بیشتری را پیش روی خریداران ایرانی قرار داده است
به گزارش تریبون اقتصاد؛ در ادامه مطلب با انواع گیربکس خودروهای داخل کشور اشنا خواهید شد.
گیربکس دستی سالهاست در خودروهایی مانند پراید و انواع پژو نقشآفرینی کرده و هنوز هم برای بسیاری یادآور حس کنترل مستقیم و مصرف سوخت پایین است؛ حالا اما پای انواع جدیدتر گیربکس به خیابانها باز شده است.
گیربکس اتوماتیک: نمونه پرطرفداری که در خودروهایی مانند دنا پلاس اتوماتیک کار را برای راننده آسانتر کرده است. این مدل گیربکس تعویض دندهها را به طور کامل به عهده میگیرد. هرچند این راحتی معمولا با مصرف سوخت بیشتر همراه است.
گیربکس پیوسته یا CVT: در محصولاتی چون آریزو ۶ پرو دیده میشود. این گیربکس به دلیل تعویض بیصدا و نرم دندهها توانسته جای خود را میان علاقهمندان به رانندگی شهری و بیدردسر باز کند.
گیربکس دوکلاچه یا DCT: این گیربکس مخصوص علاقمندان به شتاب و هیجان است که نمونه آن در مدلهایی همچون جک S5 نیوفیس و فیدلیتی به چشم میخورد. گیربکس دوکلاچه با دقت و سرعت بالا تعویض دنده را انجام میدهد. البته چنین تکنولوژی نیازمند دقت بیشتر در نگهداری و هزینههای بالاتر است.
گیربکس دستی هوشمند یا iMT: در این حالت، راننده همچنان تعویض دنده را خودش انجام میدهد اما دیگر خبری از پدال کلاچ نیست. در حال حاضر هیچ خودروی داخلی یا مونتاژی با گیربکس iMT واقعی در بازار ایران وجود ندارد و هنوز این تکنولوژی به بازار مصرفکننده ایرانی راه پیدا نکرده است.
گیربکس دستی اتومات یا AMT: ای ن گیربکس در خودروهایی مانند کوییک اتوماتیک مورد استفاده قرار گرفته؛ سیستمی که عملا یک گیربکس دستی با تعویض خودکار توسط موتورهای برقی محسوب میشود.
لینک صفر