افزایش قیمت محصولات ایرانخودرو و سایپا واقعا چقدر است؟

درحالیکه سایپا محصولات خود را 15 درصد گران کرد، ایرانخودرو به دستورات شورای رقابت تن نداد و میزان افزایش قیمت محصولات خود را مشخص کرد
تریبون اقتصاد- بازار خودرو مدتی است زیر سایه موج تازهای از افزایش قیمت محصولات سایپا و ایرانخودرو قرار گرفته؛ سایپا با اجرای کامل دستور سیاستگذار، تمام محصولات خود را یکسان و بدون استثنا ۱۵ درصد گران کرد. در مقابل اما ایرانخودرو با بیاعتنایی به مصوبات دستوری، راه افزایش قیمتهای متغیر و مستقل را در پیش گرفت.
سایپا؛ افزایش یکنواخت با دستور سیاستگذار
به گزارش تریبون اقتصاد؛ تمام مدلهای شاخص سایپا (از ساینا و کوییک گرفته تا اطلس و شاهین) مشمول رشد ۱۵ درصدی و همگام با تصمیمات بالادستی شدند.
این خودروساز مدعی شد هیچ اختیاری در تعیین عدد نهایی نداشته و لیست قیمتهای جدید بر مبنای ابلاغ رسمی و بدون استثنا تدوین شده است.
خودرو |
قیمت جدید (تومان) |
قیمت قدیم (تومان) |
درصد تغییر |
ساینا S با استاندار 85گانه |
394.418.000 |
342.972.199 |
15% |
کوییک S با استاندار 85گانه |
385.845.000 |
335.517.634 |
15%
|
اطلس G |
481.403.000 |
418.611.687 |
15%
|
اطلس E پلاس اتوماتیک |
573.323.000 |
498.541.803 |
15%
|
شاهین G اتوماتیک |
716.659.000 |
623.181.405 |
15%
|
شاهین پلاس اتوماتیک |
837.609.000 |
728.355.505 |
15%
|
ایرانخودرو؛ افزایش متغیر با محوریت سودآوری
ایرانخودرو در نقطه مقابل سایپا، سیاست قیمتگذاری مستقل و متفاوت را به نمایش گذاشت؛ درصد رشد قیمتها بر اساس هر مدل تعیین شد و در برخی محصولات مانند سورن پلاس دوگانه سوز به ۲۵.۵ درصد رسید.
در مقابل اما افزایش قیمت برخی محصولات این خودروساز حتی کمتر از میزان مصوب اعمال شده؛ مثلا تارا V1 امسال 13.2 درصد گرانتر از سال گذشته از کارخانه خارج خواهد شد.
خودرو |
قیمت جدید (تومان) |
قیمت قدیم (تومان) |
درصد تغییر |
سورن پلاس دوگانه سوز |
696.890.666 |
555.230.985 |
25.5% |
تارا V1 |
740.814.469 |
654.433.409 |
13.2% |
تارا اتوماتیک V4 |
922.899.483 |
761.890.185 |
21.1% |
رانا پلاس |
617.999.244 |
509.679.251 |
21.3% |
پژو 207 دستی TU3 |
599.043.820 |
493.852.030 |
21.3% |
پژو 207 اتوماتیک پانوراما |
826.910.373 |
670.896.358 |
23.2% |
دنا پلاس اتوماتیک توروبو آپشنال |
964.265.372 |
797.776.190 |
20.9% |
لینک صفر