شش نکته درباره قیمت جدید محصولات ایرانخودرو

فهرست جدید قیمت محصولات ایرانخودرو روز گذشته در حالی منتشر شد که نه تنها همه خودروها با افزایش نرخ روبرو شدهاند، بلکه جزئیات این لیست نیز با نکات بحثبرانگیزی همراه است؛ از حذف ناگهانی برخی مدلها و بازگشت غیرمنتظره بعضی نامها تا شکاف معنادار قیمت کارخانه و خرج نهایی برای مشتری
تریبون اقتصاد- انتشار جدول جدید قیمت محصولات ایرانخودرو، موجی از ابهام و پرسش را به بازار خودرو وارد کرده است؛ جایی که اختلاف معنادار میان قیمتهای کارخانه و مبالغ نهایی پرداختی، بهروشنی خودنمایی میکند و حضور یا غیبت جنجالی برخی مدلها، توجه خریداران را جلب کرده است. نامهایی حذف یا اضافه شدهاند، کراساووری که فقط روی کاغذ دیده میشود و خودروهای تازهواردی که با برچسب میلیاردی به صف عرضه خواهند آمد.
به گزارش تریبون اقتصاد؛ در ادامه، شش نکته مهم درباره قیمت جدید محصولات ایرانخودرو را مرور میکنیم:
نکته اول: قیمتهای درجشده در این جدول، صرفاً قیمتهای کارخانه است و به معنای مبلغ نهایی خرید برای خریداران نیست. همزمان، متقاضیان باید حدود ۱۰ درصد مبلغ خودرو را بابت مالیات بر ارزش افزوده، بیمه شخص ثالث، هزینه شمارهگذاری و دیگر عوارض به قیمت کارخانه اضافه کنند. برای نمونه، قیمت کارخانهای تارا اتوماتیک V4 LX قبلاً حدود ۷۶۱ میلیون تومان اعلام شده، اما تجربه خرید قبلی نشان داده رقم نهایی پرداختی برای مشتری به حدود ۹۱۱ میلیون تومان هم میرسد.
نکته دوم: غیبت ریرا، کراساوور جدید ایرانخودرو در این لیست بهوضوح محسوس است؛ آن هم در حالی که شرکت سازنده اخیراً بابت تاخیر در پیشفروش به مشتریان عذرخواهی و وعده آغاز مجدد تولید با رفع مشکلات تامین قطعه داده بود.
نکته سوم: سورن، با وجود خبرهای رسمی درباره توقف تولید، همچنان در جدول قیمت حضور دارد. ایرانخودرو پیشتر اعلام کرده بود به دلیل فاصله گرفتن این مدل از استانداردهای روز دنیا، امکان توقف تولید آن وجود دارد و برنامه برای پلتفرمهای جدید در دستور کار است.
نکته چهارم: در این فهرست، دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک EF7p با قیمت کارخانهای یک میلیارد تومان گرانترین گزینه است؛ محصولی که بهتازگی به سبد ایرانخودرو اضافه شده و برای اولین بار در بازار عرضه میشود (قیمت پرداختی برای مشتری با احتساب هزینههای جانبی حدود ۱۰ درصد بیشتر خواهد شد). ریرا نیز همچنان با نرخ حدود یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون تومان در لیست به چشم میخورد، اما بدون اعلام زمان تحویل یا فروش قطعی.
نکته پنجم: میان محصولات سواری ایرانخودرو، سورن پلاس با موتور XU7p و پژو ۲۰۷ با موتور TU۳ ارزانترینها به شمار میآیند؛ هردو با قیمت ۶۰۰ میلیون تومان در جدول قید شدهاند، البته هزینههای جانبی، مبلغ نهایی پرداختی را افزایش خواهد داد.
نکته ششم: بررسی لیست جدید نشان میدهد قیمت همه محصولات ایرانخودرو بین حدود ۸۰ تا ۱۶۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. عمده افزایشهای کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان به خودروهای دندهای تعلق دارد که همچنان متقاضیان بیشتری در بازار دارند.
انتشار فهرست تازه قیمت محصولات ایرانخودرو در شرایطی صورت گرفته که همچنان سایه سیاست قیمتگذاری دستوری بر سر صنعت خودرو سنگینی میکند؛ سازوکاری که طی بیش از یک دهه از سوی دولت و شورای رقابت اجرا شده اما هیچگاه نه تولیدکننده و نه مصرفکننده را راضی نکرده است.
در همین حال، تداوم شکاف میان قیمت کارخانه و بازار، سودهای هنگفتی را نصیب واسطهها کرده و موجبات زیان انباشته سنگین خودروسازان را فراهم آورده است؛ زیانهایی که به تعبیر کارشناسان، اگر به جای صرف جبران آنها صرف توسعه تولید میشد، دستکم دو کارخانه بزرگ دیگر را روانه چرخه خودروسازی کشور میکرد.
در چنین وضعیتی، حذف تدریجی قیمتگذاری دستوری و حرکت به سمت آزادسازی نرخها بر مبنای مکانیزم عرضه و تقاضا، از مهمترین مطالبات فعالان صنعت و سیاستگذاران دولتی معرفی شده است تا شاید با ترمیم نظام قیمتی، راه برای افزایش عرضه واقعی، ارتقای کیفیت محصولات و بازگشت آرامش به بازار خودرو هموار شود.
لینک صفر