شوک جنگ 12 روزه به بازار موتورسیکلت؛ قیمتها پایین آمد اما خریدار نیست!

بازار موتورسیکلت از تاثیرات جنگ 12 روزه در امان نماند و بررسی بازار از کاهش تقاضا و معاملات خبر میدهد
تریبون اقتصاد_ بازار موتورسیکلت ایران این روزها تصویر ناپایداری از خود نشان میدهد؛ قیمتها نهتنها همسو بالا یا پایین نمیروند، بلکه هر برند مسیر خودش را طی میکند.
به گزارش تجارت نیوز، در همین فضای پرنوسان، قیمت موتور سیکلت آپریلیا SXR 160 که در میان اسکوترهای وارداتی جای میگیرد؛ در بازه سه ماهه از حدود ۱۹۱ میلیون تومان به ۱۴۸ میلیون تومان عقبنشینی کرده است؛ کاهش قابلتوجهی که برای بخشی از خریداران فرصتساز شده؛ هرچند همیشه این دغدغه وجود دارد که تأمین قطعه و خدمات پس از فروش برای برندهای ایتالیایی در همه شهرها آسان نباشد.
در نقطهای دیگر از بازار، دایچی JP 150 برخلاف جریان کاهش قیمت برخی رقبا، حدود ۱۰ میلیون تومان گرانتر شده است. دایچی بین برندهای چینی حاضر در بازار ایران جزو گزینههای قابل قبول اقتصادی شناخته میشود که برای تردد روزمره، مصرف سوخت به نسبت پایین و هزینه نگهداری قابل مدیریت است.
در عین حال، بعضی خریداران به کیفیت مونتاژ و بهویژه ترمزگیری در نسخههای قدیمیتر نقد داشتهاند. با وجود این ایرادها، کسانی که به دنبال یک موتور شهری ساده بودهاند از نسبت قیمت به کاربری آن دفاع میکنند و همین شاید توضیحدهنده پذیرش افزایش اخیر باشد.
قیمت موتور سیکلت کبیر موتور KLD 200 مسیری معکوس رفته و چیزی در حدود ۱۱ میلیون تومان ارزان شده است. کبیر موتور در سالهای اخیر تلاش کرده محصولاتی با ظاهر اسپرت و برچسب قیمتی رقابتی عرضه کند؛ KLD 200 هم دقیقا در همین زمین بازی میکند.
KV K249R روند کاهش قیمت را پیش گرفت
در رده مدلهای ظاهرگرا، KV K249R با کاهشی در حدود ۴۰ میلیون تومان خبرساز شده. K249R بیش از هر چیز با طراحی تهاجمی و حس اسپرتسواری خود شناخته میشود. از سوی دیگر تجربه برخی خریداران نشان میدهد که مصرف سوخت نسبت به موتورهای شهری اقتصادی بالاتر است.
در جبهه برندهای داخلی، نیرو موتور شیراز دو تغییر متفاوت را تجربه کرده است. قیمت موتور سیکلت مدل احسان 200 حدود سه میلیون تومان ارزانتر شده؛ مدلی که برای مسیرهای نیمهسنگین، کاربری روستایی یا افرادی که کمی توان بیشتر موتور را میخواهند توصیه میشود. در مقابل، مدل پرواز 150 همین شرکت حدود ۱۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. پرواز بیشتر به عنوان یک موتور سبک شهری شناخته میشود؛ تعمیرپذیری ساده و قطعات در دسترس از نقاط قوتی است که فروشندگان مدام بر آن تأکید میکنند. با این حال، بعضی مالکان از شتاب محدود و صدای موتور در دورهای بالاتر گلایه داشتهاند.
در مجموع میشود گفت قیمت موتور سیکلت دستکم در بازه سه ماهه الگوی واحدی را دنبال نمیکند، برند وارداتی میتواند افت سنگین داشته باشد، در حالیکه مدل اقتصادی مونتاژی گران شود یا بالعکس. بخش بزرگی از موتورسیکلتهای موجود در بازار چه وارداتی و چه مونتاژ داخلی به قطعاتی وابستهاند که وارداتی هستند. بنابراین حتی اگر قیمت دلار در بازهای مشخص ثبات داشته باشد، تأخیر در واردات یا تغییر هزینههای گمرکی میتواند روی قیمتها اثر بگذارد.
در ادامه قیمت انواع موتور سیکلت صفر را در بازار آزاد مشاهده کنید.
قیمت موتورسیکلت صفر در بازار
مدل | سال | قیمت (تومان) |
آپریلیا، SXR 160 | 1402 | 191.000.000 |
اس وای ام گلکسی J 200 | 1403 | 215.000.000 |
اس وای ام، گلکسی NA 180 | 1403 | 189.000.000 |
ایران دوچرخ، XY150 | 1402 | 76.000.000 |
بنلی TNT 150 | 1403 | 142.000.000 |
بنلی، TNT 249S | 1403 | 362.000.000 |
تی وی اس، انتورک 125 | 1402 | 177.000.000 |
دایچی، JP 150 | 1402 | 110.000.000 |
شاهین موتور، دلتا SX2 | 1403 | 210.000.000 |
کبیر موتور، KLD 200 | 1402 | 99.000.000 |
کی وی، K249R | 1403 | 335.000.000 |
نیرو موتور شیراز، احسان 200 | 1402 | 77.000.000 |
نیرو موتور شیراز، پرواز 150 | 1403 | 108.000.000 |
وسپا جی تی وی 300 | 1403 | 1.190.000.000 |
هوندا، کلیک 160 | 1403 | 290.000.000 |
هوندا اکتیوا 125 | 1402 | 172.000.000 |
یاماها، AEROX 155 | 1403 | 370.000.000 |
قیمت صفر تی وی اس استار HLX 150 | 1404 | 165.000.000 |
بازار راکد خودرو و موتور سیکلت
در ماه گذشته، تشدید تنشهای منطقهای بهویژه در پی درگیری مستقیم میان ایران و اسرائیل، سایهای سنگین بر بازارهای مصرفی در داخل کشور انداخته است. بازار خودرو، که پیش از این هم تحت تأثیر نوسانات ارزی و سیاستهای متغیر وارداتی قرار داشت، پس از آغاز درگیریها وارد فاز رکود شده است.
در این دوره، بسیاری از خریداران واقعی به دلیل نگرانی از آینده اقتصادی، کاهش ارزش ریال یا احتمال تشدید تحریمها از خرید دست کشیدهاند یا تصمیمگیری خود را به تعویق انداختهاند. همین وضعیت باعث شده با وجود ثبات نسبی در نرخ ارز، قیمت خودرو در بسیاری از مدلها تغییری نکند یا حتی در برخی موارد کاهش اندک داشته باشد.
بازار موتورسیکلت نیز بینصیب از این رکود نمانده است. هرچند موتورسیکلت در قیاس با خودرو کالایی اقتصادیتر تلقی میشود، اما رفتار مصرفکننده در این بازار هم نشاندهنده کاهش محسوس تقاضاست. فروشندگان از افت شدید مراجعه خریداران سخن میگویند و حتی با وجود کاهش قیمت در برخی مدلها، حجم معاملات همچنان پایین باقی مانده است.
در واقع، ترس از آینده مبهم اقتصادی، بیاعتمادی نسبت به ثبات بازار و فشار روانی ناشی از تنشهای سیاسی، باعث شده بازارهای حملونقل سبک و نیمهسنگین از حالت خرید و فروش فعال خارج شده و بهنوعی در وضعیت انتظار باقی بمانند.
لینک صفر