پایان جذابیت قرعهکشی؛ ایرانخودرو به در بسته خورد!

95 درصد از حجم متقاضیان ایرانخودرو در سه سال آب رفته است!
تریبون اقتصاد- تقاضا برای شرکت در قرعهکشی ایرانخودرو در عرض سه سال اخیر با افت چشمگیری روبرو شده و حدود 95 درصد کاهش یافته است.
به گزارش تریبون اقتصاد؛ در حالی که در دیماه 1401 حدود 10 میلیون نفر برای خرید خودرو از این طریق اقدام کردند، این رقم در تیرماه 1403 به حدود 500 هزار نفر رسیده است. دلیل اصلی این کاهش، افت جذابیت سرمایهگذاری در بازار خودرو است. در گذشته، اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد خودروها بسیار زیاد بود و سود قابل توجهی نصیب خریداران میشد. به عنوان مثال، حاشیه سود برخی محصولات ایرانخودرو در سال 1401 از مرز 100 درصد هم فراتر میرفت.
اما اکنون این اختلاف قیمت به شدت کاهش یافته و حاشیه سود به تبع آن کم شده است. برای مثال، سود حاصل از فروش پژو 207 دندهای مدل 1404 در بازار آزاد تنها حدود 37 میلیون تومان است که انگیزه سرمایهگذاری را از بین میبرد. بیشترین اختلاف قیمت در حال حاضر مربوط به پژو 207 اتوماتیک سقفشیشهای است که حدود 14 درصد است و اتفاقاً بیشترین تقاضا را نیز به خود اختصاص داده است.
علاوه بر این، کاهش تقاضا در بازار خودرو نیز مزید بر علت شده و فروشندگان با مشکل مواجه شدهاند. افزایش قیمت خودروها در سالهای اخیر نیز در این کاهش تقاضا بیتأثیر نبوده است. در حال حاضر، قیمت برخی از محصولات ایرانخودرو مانند تیپهایی از دنا و تارا در کارخانه از مرز یک میلیارد تومان عبور کرده است. به طور کلی، به نظر میرسد که دوران سوداگری و کسب سودهای کلان از طریق قرعهکشی خودرو به پایان رسیده است.
لینک صفر