کد مطلب: ۳۲۰۷۹
لینک کوتاه کپی شد

کابوس رانندگان خودرو برقی؛ 150 هزار تومان برای هر شارژ!

کارشناسان معتقدند افزایش تعرفه شارژ خودروهای برقی رانندگان را به خودروهای بنزینی برمی گرداند

تریبون اقتصاد_ در تصمیمی بحث‌برانگیز، وزارت نیرو تعرفه شارژ خودروهای برقی را از ۵۴۰ تومان به حدود ۳۰۰۰ تومان افزایش داد؛ افزایشی بیش از ۵ برابر که هزینه‌های استفاده از خودروهای برقی را سنگین‌تر از خودروهای بنزینی کرده است. این در حالی است که سیاست کلان دولت، کاهش آلودگی و مصرف سوخت با تکیه بر حمل‌ونقل پاک عنوان شده بود.

به گزارش جهان صنعت نیوز، مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، در واکنش به این تصمیم گفت: «قرار بود با برقی‌سازی هزینه‌ها کاهش یابد، نه اینکه افزایش پیدا کند.» او هشدار داد که این سیاست جدید باعث دلسردی مردم از خرید خودروهای برقی خواهد شد.

از سوی دیگر، شهرداری تهران با ارسال نامه‌ای رسمی به وزیر نیرو، خواستار جلوگیری از اجرای این تعرفه شد و پیشنهاد داد که تعرفه جدید حداکثر ۸۰۰ تومان باشد؛ یعنی افزایش حدود ۵۰ درصدی نسبت به نرخ قبلی، نه ۵۰۰ درصدی. شادی مالکی، مدیرعامل تاکسیرانی، اعلام کرد که فعلاً نرخ‌ها ثابت نگه داشته شده تا پاسخ وزارت نیرو دریافت شود.

کارشناسان چه می‌گویند؟

در میان تحلیل‌های مختلف، صابر قره‌پور، کارشناس محیط زیست، با اشاره به ناترازی سوخت و تورم، افزایش تعرفه را منطقی دانست. اما پیام طهماسبیان، کارشناس دیگر، هشدار داد که این اقدام، تمایل رانندگان را دوباره به سمت خودروهای بنزینی بازمی‌گرداند؛ چون دارندگان خودروهای برقی باید تقریباً یک روز در میان شارژ کنند و هزینه هر شارژ به ۱۵۰ هزار تومان می‌رسد. این در حالی است که خودروهای بنزینی با یارانه ماهانه ۲۵۰ لیتر بنزین، تنها هفته‌ای دو بار به پمپ‌بنزین می‌روند.

کارشناسان تأکید می‌کنند که بر اساس ماده ۱۲، دولت باید از محل صرفه‌جویی سوخت، یارانه لازم را برای توسعه خودروهای برقی تأمین کند. کاهش تعرفه واردات، مالیات و تقویت خدمات پس از فروش نیز از دیگر الزامات گسترش حمل‌ونقل پاک است. این در حالی است که در کشورهایی مانند چین، شارژ خودروهای برقی کاملاً رایگان است و همین سیاست‌ها موجب کاهش آلودگی شدید هوای پکن شده است.
در شرایطی که سالانه ۷۰۰۰ نفر تنها در تهران به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند، افزایش هزینه‌های خودروهای برقی می‌تواند مانعی جدی در مسیر نجات جان شهروندان باشد. دولت اگر به توسعه حمل‌ونقل برقی باور دارد، باید زیرساخت‌های حمایتی را فراهم کند، نه مانع‌تراشی اقتصادی.

لینک صفر

مطالب پیشنهادی
بیشتر بخوانید
دیدگاه
پربازدیدترین مطالب
تازه‌ترین عناوین