هاوال اچ ۶ هیبریدی؛ پرفروشترین شاسیبلند چینی معرفی شد

خودرو هاوال اچ ۶ هیبریدی متولد سال ۲۰۲۱ بوده و حالا شرکت بی ام کارز برای واردات نسخههای هایبرید آن به بازار کشور اقدام کرده است
تریبون اقتصاد_هاوال اچ ۶ هیبریدی به صورت همه جانبه و در شرایط مختلف تحت بررسی قرار گرفت. این خودرو کراس اوور نسبتا بزرگ هیبریدی از سال ۲۰۱۱ روی خط تولید یکی از بزرگترین خودروسازان چین یعنی شرکت گریت وال قرار دارد. حالا این خودرو توسط بیت ران مورد تست و بررسی دقیق و همه جانبهای قرار گرفته است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
به گزارش بیت ران، مجتبی اسماعیلی: هاوال اچ ۶ هیبریدی نخستین بار در سال ۲۰۲۱ و در جریان نمایشگاه خودرو بانکوک رونمایی شد. این محصول که به غیر از چین، در تایلند و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس هم به فروش میرسد، با یک نوع قوای محرکه قابل خرید است. به طور کلی هاوال هیبریدی در دو نسخه هیبرید خفیف و پلاگین هیبرید تولید شدهکه تنها نسخه هیبرید خفیف توسط گروه خودروسازی بهمن به ایران راه یافتهاست.
گفتنی است که طراحی این خودرو از سال ۲۰۲۱ تقریبا دست نخورده باقی ماندهو تنها مورد فیس لیفتهای جزیی قرار گرفته است. با این وجود اما یکی از جذابیتهای هاوال اچ ۶ هیبریدی طراحی ساده اما اسپرت و عضلانی آن است.
یکی دیگر از ویژگیهای این خودرو، تجهیز به سیستم رانندگی خودران سطح دو پلاس است که عملکرد دقیقی دارد.
مشخصات فنی هاوال اچ ۶ هیبریدی
هاوال H6 هیبرید از یک موتور احتراقی ۱.۵ لیتری (۱۴۹۹ سیسی) توربو چهار سیلندر استفاده میکند. این موتور که با کد GW4B15D تولید میشود قادر است به تنهایی ۱۵۴ اسب بخار قدرت در ۵ هزار و ۵۰۰ تا ۶ هزار دور در دقیقه نیرو تولید کند.
گشتاور خروجی این قوای محرکه نیز به رقم ۲۳۳ نیوتن متر میرسد که در میان دورهای ۱۵۰۰ تا ۴ هزار دور در دقیقه در دسترس راننده قرار دارد. اما یک پک باتری لیتیوم یون سهگانه ۱.۷ کیلووات ساعتی ساخت BYD نیز در این خودرو، انرژی لازم برای حرکت آن را تأمین میکند.
این باتری میتواند ۱۷۷ اسب بخار نیرو و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. یعنی هاوال H6 در ترکیب موتور بنزینی و الکتریکی توانایی تولید ۲۴۳ اسب بخار قدرت و ۵۳۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. این نیرو و گشتاور هم توسط گیربکس هیبریدی DHT دو سرعته به محور جلو Haval H6 منتقل میشود.
شتاب رسمی هاوال اچ ۶ هیبریدی از سوی Haval اعلام نشد. اما بیان شد که پنج سرنشین این کراساوور ۱۷۲۰ کیلوگرمی در نهایت میتوانند سرعت ۱۸۰ کیلومتر در ساعت را در درون آن تجربه کنند.
طول، عرض و ارتفاع هاوال H6 هیبرید به ترتیب برابر است با ۴۶۵۳×۱۸۸۶×۱۷۳۰ میلیمتر و فاصله بین دو محور آن هم ۲۷۳۸ میلیمتر اعلام شد.
زاویه ورود آن به موانع خارج از جادهای ۲۰ درجه و زاویه خروج آن نیز ۲۷ درجه است. این کراساوور هیبرید از تعلیق مکفرسون مستقل در محور جلو و Multi-link مستقل در محور عقب بهرهمند است.
آزمایش رانندگی هاوال اچ ۶ هیبریدی
با قرار گرفتن داخل کابین هاوال پُفهای روی کاپوت حس ابهت را به راننده القا میکند. کابین خودرو طراحی ساده اما اسپرت و کاربردی دارد. کیفیت ساخت آن نیز مناسب است. دید به اطراف مناسب اما دید به جلو به ویژه هنگام دور زدن و پیچیدن، مانند سایر خودروهای چینی (به علت ضخامت زیاد ستون های A) کمی نقطه کور دارد که البته دردسر ساز نخواهد شد. چرا که انواع سنسورها و رادارهای ایمنی به کمک راننده خواهند آمد.
صندلیها راحتی معمولی دارند و از چنین خودرویی انتظار بیشتری میرفت. دسترسی راننده به ادوات مختلف نیز مناسب است و در مجموع باید گفت کابین خودرو رابط کاربری مناسبی دارد.
شروع حرکت و شتابگیری
هاوال اچ ۶ هیبریدی تا سرعت حدود ۵۰ کیلومتر روی حالت تمام برقی است. به همین جهت با فشردن پدال گاز، شروعی پر شتاب، کم تاخیر، بدون صدا، لرزش و تقه دارد. این حالت برای ترافیک و سرعتهای پایین ایده آل است. در این حالت موتور بنزینی تنها هنگام خالی شدن باتریها وارد مدار شده و فقط نقش ژنراتور برای شارژ کردن باتریها را بازی میکند.
همانطور که پیشتر اشاره شد، هاوال اچ ۶ هیبریدی از نوع خفیف (ظرفیت باتری ۱.۷ کیلووات ساعت) است. در نتیجه موتور بنزینی بیشتر از خودروهای هیبریدی که ظرفیت باتری آنها بیشتر (تا ۱۷ کیلووات ساعت) است، وارد مدار میشود. به این ترتیب با گذر از سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت و با توجه به شرایط خودرو، موتور بنزینی وارد مدار شده و با موتور الکتریکی به صورت موازی کار میکند.
تخته گاز و شتاب ثانویه
در واقع هنگام تخته گاز کردن با این خودرو از حالت سکون تا سرعت حدود ۹۰ کیلومتر بر ساعت شتاب خودرو واقعا مناسب است و حتی فرمان خودرو قصد در رفتن از دست راننده را دارد. پس از گذر از این سرعت، موتور بنزینی نقش عمدهی تولید توان را بر عهده میگیرد و موتور الکتریکی نقش چندانی نخواهد داشت. شتابگیری خودرو در این حالت و به ویژه زمانی که در گردنه ها و سر بالاییها قرار گرفتهاید، چندان سریع نیست. چرا که یک پیشرانه ی ۱.۵L توربو شارژر باید وزن ۱۷۲۰ کیلوگرمی هاوال را حرکت دهد. در نتیجه در جاده های کوهستانی و سربالاییهایی که خودرو تحت فشار است، نباید انتظار شتابگیری سریعی از این خودرو داشته باشید.
ای کاش گروه بهمن نسخه های پلاگین هیبرید این خودرو که با سه نوع باتری ۹.۴، ۱۹.۹۴ و ۱۹.۲۷ کیلووات ساعتی در بازار خودرو چین به فروش میرسند را هم عرضه میکرد تا افرادی که میخواهند خودرو بیشتر در حالت برقی باشد و شتاب آن هم بهتر شود، این نسخه ها را انتخاب کنند.
درباره شتابگیری این خودرو باید گفت که هاوال اچ ۶ هیبریدی در سرعت های شهری (تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت) خودروی سریع و پر شتابی است. اما در سرعتهای بالاتر نباید انتظار چندانی از آن داشته باشید.
مصرف سوخت این خودرو حدود هفت لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و شتاب صفر تا ۱۰۰ آن حدود ۹.۳ ثانیه توسط بیت ران اندازه گیری شد. این خودرو با یک باک سوخت کامل که ۶۱ لیتر ظرفیت دارد (در حالت شهری، جاده ای و پرفشار) قادر به پیمودن حدود ۷۵۰ کیلومتر است.
عملکرد گیربکس هاوال اچ ۶ هیبریدی
همانطور که قبلا اشاره کردیم، گیربکس هاوال از نوع E-CVT یا DHT است که استفاده از آن در خودروهای هیبریدی مرسوم است.
در این نوع گیربکسها متوجه تعویض دنده نخواهید شد و تاخیر، تقه و لرزش خاصی هم وجود ندارد و این یکی از برتریهای آن نسبت به گیربکسهای CVT و حتی AT است. هر چند که شما لذت تعویض دنده یک گیربکس AT را تجربه نخواهید کرد.
هندلینگ و سواری هاوال اچ ۶ هیبریدی
هاوال H6 روی پلت فرم موسوم به لمون L.E.M.O.N شرکت هاوال توسعه یافته است. این خودرو پنج ستاره ایمنی از موسسه CNCAP چین دریافت کردهو یکی از ایمنترین خودروهای چینی محسوب میشود.
سیستم تعلیق هاوال اچ ۶ هیبریدی در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع مولتی لینک است. سواری هاوال نرم و راحت است اما در عین حال کمی حرکات گهوارهای به ویژه در بخش عقب دارد. هنگام عبور از دست اندازها نیز سیستم تعلیق خودرو رفتار کمی کِشتی گونه دارد و کمی تلاطم اضافی مشهود است. هندلینگ خودرو در حد متوسط است. یعنی نه مانند برخی از کراس اوورها تمایل شدید به انحراف دارد و نه میتوان با سرعت ۹۰ کیلومتر به راحتی وارد پیچها شد. هندلینگ خودرو با توجه به فاصله محوری زیاد، وزن بالا و قیمت خودرو قابل قبول است.
گفتنی است که سیستم کنترل پایداری خودرو عملکرد خوب و دقیقی دارد و در پیچها بدون اینکه راننده متوجه شود در حال کنترل خودرو است و شاید تنها در موارد بحرانی چراغ ESP روشن شود و متوجه کار کردن آن شوید.
ترمزگیری
ترمزهای هاوال اچ ۶ هیبریدی در محور جلو از نوع دیسکی خنک شونده و در عقب از نوع دیسکی معمولی است. انواع سیستمهای کمکی مانند ABS+EBD+BA و… نیز روی ترمزها قرار گرفتهاند.
اما واقعیت این است که این خودرو ترمزهای چندان قوی ندارد و پدال ترمز به فشار بیش از حد نیاز دارد. هر چند در صورت قلقگیری و درک رفتار ترمز توسط راننده، وضعیت بهتری خواهد داشت.
امکانات هاوال اچ ۶ هیبریدی
رینگهای ۱۹ اینچی، ترمزهای ABS و EBD، سامانههای کنترل کشش و پایداری، TPMS، ایربگهای راننده، سرنشین کناری، جانبی و پردهای، سنسورهای پارک عقب، هشدار بازشدن دربها، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل آداپتیو، هشدار خستگی راننده، ترمز پارک برقی، سامانه کنترل شروع حرکت خودرو در سربالایی و سرازیری، هشدار نقاط کور، هشدار خروج از خط، رادار حرکت بین خطوط، تابلوخوان علائم رانندگی، هشدار برخورد از جلو و عقب، سیستم رانندگی خودران سطح دو پلاس و ترمزهای فعال در شرایط اضطراری از جمله امکانات ایمنی این خودرو هستند.
سانروف پانورامیک، روفرک، ورود بدون کلید و استارت دکمهای، نمایشگر پشت فرمان ۱۰.۲۵ اینچی، در صندوق عقب برقی، امکان انتخاب حالات رانندگی، شارژر وایرلس تلفن، تنظیم برقی صندلی راننده همراه با گرمکن، نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی، چراغهای LED، تهویه دو کاناله به همراه خروجی برای ردیف دوم، سنسور باران و برف پاکن عقب و… نیز از امکانات رفاهی این خودرو هستند.
هاوال اچ ۶ هیبریدی را میتوان یکی از فول آپشنترین کراس اوورهای چینی بازار ایران دانست و از آن گذشته عملکرد سنسورها و رادارهای این خودرو نیز دقیق و قابل اعتماد است.
ابعاد و فضا سازی کابین
طول، عرض و ارتفاع هاوال H6 هیبرید به ترتیب برابر است با ۴۶۵۳×۱۸۸۶×۱۷۳۰ میلیمتر و فاصله بین دو محور آن هم ۲۷۳۸ میلیمتر است. این خودرو از لحاظ اندازه فاصله محوری، یکی از بزرگترینها در بین رقبای خود است و از خودروهایی مانند لاماری ایما، تیگو هشت، ونوسیا و… بیشتر است. اما از رووی eRx5 کمتر است.
اما ظرفیت صندوق عقب این خودرو برابر ۴۰۷ لیتر (۱۴۴۵ لیتر در حالت خواباندن صندلی های عقب) و تقریبا کوچکترین در بین رقبایش است. همچنین این خودرو تایر زاپاس ندارد و کیت پنچرگیری به همراه کمپرسور باد جایگزین آن شدهاند.
اما فضای داخل کابین این خودرو به لطف فاصله محوری مناسب، مناسب و جادار است. فضای پای سرنشینان جلو و به ویژه عقب نیز کاملا مناسب است.
طراحی
هاوال اچ ۶ هیبریدی را باید خودرویی با طراحی ساده اما اصولی و عضلانی دانست. بخش جلوی خودرو با استفاده از ترند این روزهای خودروهای چینی از جلو پنجره طرح کهکشانی استفاده میکند که با سپر خودرو یکپارچه است. هر چند شاید پس زمینهی آبی رنگ نشان هاوال و رنگ فسفری زیر سپر و درهای جلو (نشان دهندهی خودروهای نو انرژی) به مذاق برخی خوش نیاید.
در بخش جانبی خودرو هیچ کروم کاری وجود ندارد اما نوع طراحی آن در ترکیب با رنگ مشکی رینگهای ۱۹ اینچی جلوه زیبا و متفاوتی به این بخش دادهاست.
در بخش عقب نیز شاهد استفاده از چراغهای به هم پیوستهای هستیم که بر خلاف برخی از کراس اوورهای چینی، به درستی جانمایی شدهاند.
مزایا و معایب
هاوال اچ ۶ هیبریدی یک کراس اوور جادار با سواری نرم و هندلینگ قابل قبول است که نیازهای یک خانواده برای یک سفر را بر آورده می کند. سطح امکانات این خودرو نیز مناسب است و شتاب و کشش خودرو در سرعت های شهری و اتوبانی مناسب است. اما قیمت سه میلیاردی خودرو در بازار آزاد و ظرفیت کم باتری پیشرانه الکتریکی که موجب کشش نه چندان قوی در گردنه ها و سر بالاییها میشود را باید از معایب این خودرو دانست.
لینک صفر