پنج رقیب گردنکلفت برای تارا اتوماتیک ایرانخودرو در بازار

در این گزارش به بررسی تارا اتوماتیک و مقایسه آن با دیگر خودروهای هم ردیفش پرداختهایم.
تریبون اقتصاد_رقبای تارا اتوماتیک شامل چند مدل خودروی سدان هستند که مشخصات فنی مشابهی با این خودرو دارند و در این گزارش به معرفی آنها، بررسی مشخصات و قیمت خودروها خواهیم پرداخت.
به گزارش بیت ران، مجتبی اسماعیلی: تارا اتوماتیک یکی از معدود خودروهای سدان صفر کیلومتر دنده اتوماتیک قابل خرید در محدودهی قیمتی حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان (بازار) است. میدانیم که انحصار این بخش از بازار در دست شرکتهای ایران خودرو و سایپا است. اما به جز رقبای داخلی تارا اتوماتیک، اندک گزینههای خارجی مدل بالا و کارکرد پایین خارجی هم در لیست رقبای تارا اتوماتیک قرار میگیرند.
مشخصات تارا اتوماتیک
تارا اتوماتیک از پیشرانهی TU5 پلاس که توان تولید ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتون متر گشتاور را دارد، استفاده میکند. توان پیشرانه توسط گیربکس ۶ سرعتهی اتوماتیک AT ساخت DAE چین یا گیربکسهای پنج و ۶ سرعتهی دستی به چرخهای جلو منتقل میشود. این خودرو در کلاس سدان جمع و جور قرار میگیرد.
قیمت امروز این خودرو در بازار حدود یک میلیارد و ۲۲۰ میلیون تومان است.
دنا پلاس اتوماتیک از رقبای تارا اتوماتیک
دنا پلاس توربو شارژر اتوماتیک تنها رقیب هم شرکتی تارا اتوماتیک است که البته توان بیشتری تولید میکند. این خودرو با استفاده از پیشرانهی EF7 توربوشارژر میتواند ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتونمتر گشتاوز تولید کند. یک گیربکس ۶ سرعتهی اتوماتیک ساخت DAE چین نیز توان پیشرانه را به چرخهای جلو میرساند.
دنا پلاس از لحاظ شتاب برتری قابل توجهی نسبت به تارا اتوماتیک دارد و از لحاظ طراحی نیز عامه پسندتر از تارا است. اما در مقابل دردسرهای ناسازگاری سوخت بیکیفیت ایران با پیشرانهی توربو شارژر را دارد. همچنین پلت فرم قدیمی این خودرو باعث هندلینگ و ایمنی ضعیف سرنشینان شدهاست. فضای داخلی دنا پلاس نیز به واسطهی طراحی بد آن، تنگ و ناراحت است.
قیمت این خودرو از رقبای تارا اتوماتیک در بازار آزاد حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و هم قیمت تارا است. در نتیجه اگر دنبال خودرویی با هندلینگ بهتر، سواری نرمتر و ایمنی بیشتر هستید و به دنبال پیشرانهی تنفس طبیعی میگردید، به سراغ تارا بروید. اما اگر صرفا به دنبال توان بیشتر پیشرانه هستید، باید به دنا پلاس هم فکر کنید.
شاهین پلاس اتوماتیک
یکی دیگر از مهمترین رقبای تارا اتوماتیک، شاهین پلاس اتوماتیک با پیشرانهی ME16 است که دقیقا مشابه پیشرانهی TU5 پلاس تارا است. پیشرانهی شاهین اتوماتیک توان تولید حدود ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتون متر گشتاور را دارد. گیربکس DAE اتوماتیک ۶ سرعتهای که توان پیشرانه شاهین را به چرخهای جلوی آن میرساند نیز، دقیقا مشابه تارا است. تنها وزن کمتر تارا است که آن را اندکی سریعتر از شاهین میکند.
قیمت شاهین پلاس اتوماتیک در بازار آزاد حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان۷ و ۱۰۰ میلیون تومان گرانتر از تارا است که توجیهی ندارد. دو خودرو از لحاظ فضای داخل کابین نیز مشابه یکدیگر هستند، اما حجم صندوق عقب تارا بیشتر است. با توجه به نیروی محرکه و شتاب و کشش مشابه، اگر به دنبال سواری نرم، کولر خوب و طراحی جذابتر هستید باید سراغ رقبای تارا اتوماتیک یعنی شاهین پلاس اتوماتیک بروید. اما، اگر به دنبال هندلینگ بهتر، کابین بیصداتر و صندوق عقب بزرگتر هستید، باید به تارا فکر کنید.
شاهین CVT از قویترین رقبای تارا اتوماتیک
هر چند شاهین پلاس اتوماتیک و تارا اتومات شتاب تقریبا یکسانی دارند، اما شاهین CVT بهویژه، در دورهای میانی و بالا، هر دو خودرو را با اختلاف جا میگذارد. هر چند که به پای دنا پلاس اتوماتیک نمیرسد. پیشرانهی توربوشارژر این خودرو میتواند ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتون متر گشتاور تولید کند. قیمت این خودرو در بازار آزاد حدود یک میلیارد تومان است.
هر چند شتاب ثانویه این خودرو بیشتر از تارا اتومات است، اما باید با کندیِ شروع حرکت، سر و صدای زیاد گیربکس و دردسرهای توربوشارژر کنار بیایید.
بهمن رسپکت
یکی دیگر از رقبای تارا اتوماتیک البته به صورت کارکرده، بهمن رسپکت است. با بودجه حدود یک میلیارد و ۳۰۰ تا یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان میتوان یک دستگاه بهمن رسپکت کارکرده (مدل ۱۴۰۲) در حد صفر تهیه کرد. این خودرو به پیشرانهی ۱.۵L توربوشارژر به قدرت ۱۵۴ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتون متر مجهز است. یک گیربکس CVT نیز توان پیشرانه را به چرخهای جلو منتقل میکند.
این خودرو از لحاظ طراحی، امکانات و همچنین شتاب و کشش به تارا اتوماتیک برتری قابل توجهی دارد. اما مواردی مانند تاخیر آزار دهندهی گیربکس CVT، جلوبندی ضعیف، بازار دست دوم ضعیفتر، گستردگی کمتر خدمات پس از فروش و… نیز از نقاط ضعف این خودرو هستند. اما به هر روی، اگر مانند بسیاری از مردم از خودروهای ایرانی خسته شدهاید، میتوانید بهمن رسپکت را نیز مد نظر قرار دهید.
چری آریزو ۵ از رقبای تارا اتوماتیک
یکی دیگر از رقبای تارا اتوماتیک، آریزو ۵ کارکرده (حدود ۵۰ هزار کیلومتر) مدل ۱۴۰۱ با بودجه حدود یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان است. این خودرو نیز پلت فرم و قوای محرکه بهمن رسپکت را دارد، اما تاخیر گیربکس CVT آن اندکی کمتر است. خدمات پس از فروش این محصول مدیران خودرو نیز گستردهتر از رسپکت است، اما به پای تارا نمیرسد.
گفتنی است که خودروهایی مانند رنو مگان ۲۰۰۰، نیسان ماکسیما، کیا سراتو ۲۰۰۷ و… از رقبای تارا اتوماتیک در همان بازهی قیمتی هستند که به علت مدل پایین و کارکرد زیاد، مورد بررسی قرار نگرفتند.
لینک صفر