آتش رقابت متا و OpenAI شعلهور شد؛ از پاداش ۱۰۰ میلیونی تا جدال لفظی

مدیرعامل OpenAI در اظهاراتی ادعا کرد شرکت متا برای جذب استعدادهای حوزه هوش مصنوعی پیشنهاد 100 میلیون دلاری داده است
تریبون اقتصاد_در پی ادعای جنجالی «سم آلتمن»، مدیرعامل OpenAI، درباره پیشنهادهای 100 میلیون دلاری شرکت متا برای جذب استعدادهای حوزه هوش مصنوعی، «اندرو باسورث»، مدیر ارشد فناوری متا، در یک نشست داخلی با صراحت به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: «سم صادق نیست.»
به گزارش دیجیاتو، این اظهارات روز پنجشنبه در جلسهای عمومی با حضور کارمندان متا مطرح شده است و در آن از مدیران ارشد درباره ادعاهای آلتمن مبنی بر پیشنهادهای گزاف غول فناوری برای جذب کارمندان OpenAI سوال شد. باسورث در پاسخ گفت:
«او طوری صحبت میکند که انگار به هر فردی چنین رقمی پیشنهاد میدهیم... ببینید دوستان، بازار [هوش مصنوعی] داغ است، اما نه تا این حد.»
آلتمن در پادکست برادر خود به این رقم 100 میلیون دلاری اشاره کرده بود و خیلی سریع به سوژه کاربران شبکههای اجتماعی تبدیل شد. باسورث در توضیح بیشتر این موضوع میگوید:
«چیزی که سم به آن اشاره نمیکند این است که خود او نیز با این پیشنهادها مقابله میکند و عملا بازاری کوچک برای تعداد محدودی از افراد ردهبالا و باتجربه ایجاد کردهایم؛ افرادی که قرار است تیم جدید هوش مصنوعی فوقهوشمند متا را شکل بدهند. این ماجرا اصلاً نماینده کلی فضای بازار AI نیست.»
او همچنین تأکید کرد که رقم 100 میلیون دلار، صرفاً «پاداش ورود» نیست بلکه شامل ترکیبی از موارد مختلف میشود و سم آلتمن شرایط واقعی پیشنهادها را بهدرستی بیان نکرده است.
اشاره به موفقیت متا در برابر OpenAI
باسورث سپس به گزارشهایی درباره پیوستن تعدادی از پژوهشگران OpenAI به متا اشاره کرد و گفت:
«تعدادی دیگر هم در راه هستند که فعلاً نمیتوانم نام آنها را اعلام کنم. سم به اغراقکردن معروف است و دقیقاً میدانم چرا دارد این حرفها را میزند: چون ما از OpenAI در جذب استعداد موفقتر بودهایم و این موضوع خوشحالکنندهای برای او نیست.»
اما تنها باسورث نبود که در این جلسه به رقابت با OpenAI اشاره کرد. «کریس کاکس»، مدیر ارشد محصولات این شرکت، نیز ادعا کرد هرچند دستیار هوش مصنوعی متا ماهانه یک میلیارد کاربر دارد، اما میزان تعامل کاربران با آن هنوز به عمق استفاده کاربران از ChatGPT نمیرسد.
کاکس گفت که اپلیکیشن مستقل Meta AI تنها 450 هزار کاربر روزانه دارد و بسیاری از این کاربران، در عینکهای Ray-Ban Meta از آن بهره میبرند. او همچنین تأکید کرد که برخلاف شرکتهایی چون OpenAI، انتروپیک و گوگل، متا نمیخواهد صرفاً روی بهرهوری کاری تمرکز کند. به گفته او، استراتژی آینده متا بر پایه سرگرمی، ارتباطات اجتماعی و شیوه زندگی کاربران بنا شده است.
لینک صفر