با هزینهای ناچیز جلوی خرابی موتور را بگیرید!

ریپ زدن ماشین نشان دهنده این است که باید انژکور ماشین را شستشو دهید.
تریبون اقتصاد_شستشوی انژکتور کمک میکند تا موتور خودرو در درازمدت با معایبی همچون ریپ زدن، کاهش توان، احتراق ناقص، ناک، مصرف سوخت بالا و… کمتر روبرو شود و مدت زمان بیشتری در کمال صحت و دقت به مالک خودرو خدمت کند. در این مطلب از مقالات مجله خودرو همراه مکانیک تصمیم داریم تا هزینه شستشوی انژکتور با دستگاه و هزینه تعویض این قطعه در صورت خرابی انژکتور را به اطلاع شما برسانیم. قیمت متوسط سوزن انژکتور خودروهای پروفروش داخلی را نیز میتوانید در جدول زیر بیایید.
جدول هزینه شستشوی انژکتور خودروهای داخلی
به گزارش همراه مکانیک، موقعیت قرارگیری انژکتور خودرو روی سختی یا آسانی دسترسی به این قطعه تاثیر دارد. بههمین دلیل، یکی از عوامل تعیین کننده هزینه شسنشوی انژکتور خودرو، سختی دسترسی به آن است. همچنین معمولا اجرت شستشوی انژکتور خودروهای خارجی در مقایسه با محصولات ایرانی بیشتر است. تا زمان نگارش مطلب حاضر، نرخنامه رسمی از سوی اتحادیه تعمیرکاران خودرو برای سال 1404 بهصورت عمومی منتشر نشده است. بررسی کارشناسان همراه مکانیک از چند مرکز تعمیرگاهی در سطخ شهر تهران نشان میدهد که اجرت شستشوی انژکنور خودروها در بهار 1404 بهصورت زیر است:
نوع خودرو |
هزینه شسنشوی انژکتور (تومان) |
خودرو ایرانی |
500.000 تا 1.000.000 |
خودرو خارجی 4 سیلندر |
600.000 تا 1.200.000 |
خودرو خارجی 6 و 8 سیلندر |
1.500.000 تا 2.500.000 |
نوع خودرو |
قیمت (تومان) |
قیمت سوزن انژکتور پراید، تیبا، کوییک و ساینا |
590.000 تا 720.000 |
قیمت سوزن انژکتور موتور XU7 (پژو 405، سمند و …) |
760.000 تا 1.300.000 |
قیمت سوزن انژکتور پژو 206 تیپ 2 و 3 |
600.000 تا 800.000 |
قیمت سوزن انژکتور موتور EF7 (سمند، سورن، دنا و …) |
730.000 تا 1.100.000 |
قیمت سوزن انژکتور موتور TU5 (پژو 206، پژو پارس و …) |
900.000 تا 1.900.000 |
انژکتور چیست؟
خودروهای کاربراتوری و خودروهای انژکتوری! نامهایی که بسیار شنیدهایم. در واقع کاربراتور و انژکتور دو سیستم سوخترسان در خودروها هستند. سیستم کاربراتور یک سیستم مکانیکی و اولیه است که در خودروهای قدیمیتر وظیفه ترکیب سوخت و هوا و انتقال این مخلوط ترکیب شده جهت احتراق به سیلندر را برعهده دارد.
اما سیستم سوخت رسانی انژکتور که یک سیستم جدیدتر با فناوری بالاتر است، عمل انتقال سوخت را به صورت پاششی انجام میدهد که این عمل، توسط بخشهای الکترونیکی و ECU خودرو کنترل میشود. با توجه به بالاتر بودن فناوری این سیستم سوخت رسانی نسبت به سیستم سوخت رسانی کاربراتوری در خودروهایی که سیستم سوخت رسانی انژکتور در آنها به کار رفته است، شاهد کارکرد بهتر موتور، آلودگی کمتر و مصرف سوخت پایینتر هستیم.
امروزه در بیشتر خودروهای تولیدی در سراسر جهان از سیستم سوخت رسانی انژکتور استفاده میشود و میتوان گفت با فراگیر شدن استفاده از سیستم سوخت رسانی انژکتور، میتوان کاربراتور را پیوسته به تاریخ نامید! در ادامه به بررسی بیشتر سیستم سوخت رسانی انژکتور میپردازیم.
لینک صفر