تندر ۹۰ ایرانی چه برتریهایی نسبت به تارا و شاهین دارد؟

خودرو تولید ملی پارس خودرو، به بازار عرضه خواهد شد.
تریبون اقتصاد_تندر ۹۰ ایرانی با کد پروژه P90 که نام آن در ابتدا کادیلا و در نهایت پارس نوآ گذاشته شد به مرحله تولید رسیدهاست و به زودی وارد بازار خواهد شد. این خودرو رقیب مستقیم تارا، شاهین و دنا پلاس است. تندر ۹۰ جدید در ظاهر، داخل کابین و همچنین امکانات دچار تغییرات گستردهای شدهاست. در ادامه ببینیم این خودرو در مقابل رقبایش ارزش خرید دارد؟
به گزارش بیت ران، مجتبی اسماعیلی: خودروی تندر ۹۰ با وجود چهره بسیار ساده و امکانات کم به علت بهره گرفتن از قوای محرکه خوب و با دوام و همچنین کیفیت ساخت مناسب یکی از موفقترین سدانهای کوچک در بین خودروهای داخلی است. این خودرو در زمان حضور رنو در ایران، در دو شرکت ایران خودرو و سایپا تولید میشد. پس از تحریمها و خروج رنو از ایران، ادامه تولید تندر ۹۰ میسر نشد. دو سال پیش اما شرکت پارس خودرو تصمیم گرفت با استفاده از پیشرانه و گیربکس جدید تولید شده، توسط شرکت مگاموتور، تندر ۹۰ ایرانی را خلق کند.
هر چند خاطره خوش مردم از تندر ۹۰ نه ظاهر و امکانات آن بلکه قوای محرکه خوب، با دوام و کم استهلاک است. در ادامه ببینیم آیا تندر ۹۰ ایرانی در مقابل رقبایی مانند شاهین و دنا موفق خواهد شد؟
پژمان شادچهره مدیر پروژه خودروی کادیلا در پارس خودرو در زمینه علت مجدد تولید این خودرو در گفت و گو با بیت ران گفت: “تجهیزات تولید خودروی تندر۹۰ در پارس خودرو وجود داشت و همینطور قطعه سازان نیز قالبهای تولید این خودرو را در اختیار داشتند. به همین منظور تصمیم گرفتیم خودروی تندر۹۰ را با تغییراتی که مد نظر بود، تولید کنیم و به بازار عرضه کنیم.”
مشخصات فنی تندر ۹۰ ایرانی
پارس نوآ از همان پلت فرم تندر ۹۰ استفاده میکند. اما در بخشهایی از رکاب و ستونهای خودرو جهت بهبود ایمنی و پاس کردن استانداردهای تصادف، از فولاد استحکام بالا استفاده شدهاست. سیستم تعلیق این خودرو در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع تیر پیچشی است.
قوای محرکه ای این خودرو کاملا عوض شدهو از K4M رنو به ME16 مگاموتور تغییر کردهاست. پیشرانه جدید که بر گرفته از پیشرانه EC5 گروه پژو – سیتروئن است یک پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی ۱۶ سوپاپ است. این پیشرانه با استفاده از سیستم VVT قادر به تولید ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۷ نیوتون متر گشتاور است. پیشرانه K4M اما قادر به تولید ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۰ نیوتون متر گشتاور است.
گیربکس خودرو نیز همان گیربکس پنج دنده دستی ۵F18 شاهین است که راندمان خوبی دارد. گیربکس تندر ۹۰ نیز پنج دنده دستی (کد JH3 و JHQ) است. وزن تندر ۹۰ ایرانی ۱۱۵۵ کیلوگرم اعلام شدهکه ۴۰ کیلوگرم سنگینتر از تندر ۹۰ است.
تغییرات بدنه تندر ۹۰ ایرانی
بدنه پارس نوآ همان فرم جعبهای و قدیمی تندر ۹۰ را حفظ کردهاست. اما طرح بخش جلوی خودرو شامل چراغ ها، سپر،جلو پنجره، کاپوت وگلگیرها کاملا تغییر کرده است. طرح قسمت عقب خودرو نیز تغییر کرده و چراغها، در صندوق، سپر و… از نو طراحی شدهاند.
نمای بغل خودرو اما به جز طرح جدید رینگهای ۱۵ اینچی و اضافه شدن یک قطعه دکوراتیو روی گلگیر جلو، تغییر دیگری نداشتهاست. هر چند طرح جدید عقب و جلوی خودرو برای یک خودروی قدیمی اقتصادی به روز رسانی خوبی داشته است اما طرح کلی خودرو چندان هماهنگ به نظر نمیرسد. طراحی پارس نوآ را باید تلفیق سنت و مدرنیته دانست!
تغییرات کابین تندر ۹۰ ایرانی
کلیت کابین پارس نوآ همان تندر ۹۰ پلاس و ساندرو است. اما صفحه کیلومتر خودرو دیجیتال شدهو طرح غربیلک فرمان نیز تغییر کرده است. یک مانیتور مالتی مدیا به بخش وسط داشبورد اضافه شدهاست و کلیدهای شیشه بالابر نیز از روی وسط داشبورد به روی درها منتقل شدهاند. سیستم تهویه مطبوع تندر ۹۰ ایرانی نیز از نوع دستی به نیمه اتوماتیک تغییر کرده است که کلیدهای جدید آن روی داشبورد قابل مشاهده هستند.
امکانات
دی لایت، اتو لایت، فرمان برقی، صفحه کیلومتر دیجیتال، مانیتور لمسی چند رسانهای، سیستم کنترل پایدای، سیستم کنترل شروع حرکت در سر بالایی، سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک و… از امکانات ایمنی و رفاهی این خودرو هستند.
پارس نوآ چقدر شانس موفقیت دارد؟
تندر ۹۰ ایرانی رقیب خودروهایی مانند تارا، شاهین و دنا پلاس است. در حالی که به احتمال زیاد قیمتش از تمامی آنها کمتر است. هر چند پارس نوآ از لحاظ طراحی عقب تر از شاهین و تارا قرار میگیرد اما چند ویژگی دارد. اول اینکه ارتفاع کابین این خودرو ۱۵۲۵ میلی متر و از تمامی رقبا بیشتر است. این موضوع باعث ظرفیت بیشتر این خودرو برای افراد بلند قد و همچنین راحتی بیشتر برای سرنشینان عقب به ویژه در سفر میشود. سوار و پیاده شدن در این خودرو نیز با سهولت بیشتری انجام میشود.
P90 یا تندر ۹۰ جدید
نکته بعدی ارتفاع ۱۶ سانتی متری این خودرو از سطح زمین است که باعث میشود تندر ۹۰ ایرانی در جاده ها و خیابانهای ناهموار کشور ما یا بی راهه ها راحتتر تردد کند.
و نکته دیگر اینکه تنها خودروی دنده دستی با موتور ME16 در سایپا فعلا همین خودرو است و با توجه به قیت کمتر این خودرو نسبت به شاهین، احتمالا بخشی از بازار این خودرو را نیز تصاحب خواهد کرد. حجم صندوق پارس نوآ نیز ۵۱۰ لیتر و احتمالا خاطره خوش مردم از تندر ۹۰ نیز اندک کمکی به فروش این خودرو خواهد کرد.
به هر حال تندر ۹۰ ایرانی بازه قیمتی بین سهند و شاهین را پوشش خواهد داد و به علت قیمت در عین قوای محرکهی مشترک با رقبایش احتمالا موفق خواهد شد.
هر چند خریدارانی که به دنبال طراحی خوب و جدیدتر هستند همچنان سراغ شاهین و تارا یا دنا پلاس کارکرده خواهند رفت.
لینک صفر