نیسان آلتیما؛ طلوع دوباره سدانهای ژاپنی در ایران

نیسان آلتیما ۲۰۲۵ با چهرهای مدرن، کابینی لوکس و پیشرانهای اقتصادی به بازار عرضه شده است
تریبون اقتصاد_بازار ایران خاطره خوبی از سدانهای سایز متوسط کمپانی ژاپنی نیسان دارد؛ این خاطره خوش از ماکسیما پارس خودرو شروع شد و تا حدی با نیسان تیانا ادامه پیدا کرد. چند سالی از غیبت این دست تولیدات نیسان در بازار ایران گذشت که شرکت نامی خودرو با عرضه نیسان آلتیما ۲۰۲۵ قصد احیا کردن این خاطره دلنشین را در ذهن ایرانیان دارد.
به گزارش خودرو45، آلتیما یکی از ریشهدارترین سدانهای کمپانی ژاپنی نیسان به شمار میرود که از سال ۱۹۹۲ روی خط تولید قرار داشته و تا قبل از سال ۲۰۱۸، پنج نسل از این خودرو به بازارهای جهانی عرضه شده است. نسل ششم آلتیما طی سال ۲۰۱۸ با کد اتاق L34 رونمایی شد و فعلا تولید آن ادامه دارد.
نیسان آلتیما ۲۰۲۵ نامی خودرو، نسخه فیس لیفت به شمار میرود که از سال ۲۰۲۲ در کمپانی دانگ فنگ نیسان چین تولید شده و به بازار عرضه میشود. جالب است بدانید که این خودرو در بازار چین و برخی کشورهای شرق آسیا به نام نیسان تیانا به فروش میرسد.
طراحی ظاهری نیسان آلتیما ۲۰۲۵
با توجه به محبوبیت نام آلتیما در بازارهای جهانی، حتی اگر مدل جدیدی از این خودرو عرضه نشود و همین روند تا نسل بعدی ادامه یابد، بعید است که فروش آن چندان افت کند. با این وجود، مدل جدیدی از سال ۲۰۲۲ به بازار چین آمده و برخی جزئیات چهره یا نمای عقب آن تا حدودی تغییر کرده است.
در زمینه طراحی ظاهری، آلتیما همچنان به زبان طراحی V-motion که نماد نیسان است، پایبند بوده که در نمای جلوی خودرو بهخوبی مشهود است. جلوه بصری افقی و چراغهای LED تیز با یکدیگر هماهنگ شدهاند و مقداری حس اسپرت منحصربهفرد به این مدل بخشیدهاند.
به طور کلی طراحی ظاهری آلتیما ۲۰۲۵ بهاندازه کافی مدرن و جوانپسند است و حسی اسپرت و در عین حال لوکس را به بیننده القا میکند. نمای جلوی این خودرو از یک جلوپنجره بزرگ جدید بهره میبرد و عناصر کرومی داخل آن بهصورت نواری طراحی شدهاند که فرمی بسیار مدرن دارد.
نسبت به مدلهای قبل، بهوضوح نمای جلوی خودرو تغییرات چشمگیری در مقایسه با نیسان آلتیما بازار امریکا داشته و مهمترین تحول مربوط به جلوپنجره است. هرچند طراحی دهانه بزرگ ذوزنقهای جلو پنجره شبیه مدل قبلی است، اما تعداد زیادی نوارهای کرومی براق به سطح آن افزوده شده و میشود گفت همان روندی سر آن آمده که در نیسان سیلفی بازار ایران مشاهده میکنیم.
همچنین، نوارهای کرومی افقی زیادی به بخش بیرونی اضافه شده که با نوارهای داخل جلوپنجره ارتباط دارند و عرض بصری کلی را افزایش دادهاند.
شکل کلی چراغهای جلو تغییری نکرده، اما ساختار داخلی و گرافیک آن بازطراحی شده است. چراغهای دیلایت LED که قبلا در ناحیه بالایی قرار داشتند، حالا به پایین منتقل شدهاند و طول آنها به ۵۰ سانتیمتر رسیده که جلوه نوری بهتری ایجاد میکند. ساختار داخلی چراغ نیز به طراحی دوگانه لنزی دقیقتر ارتقاء یافته و حس لوکس بودن را افزایش داده است.
رینگهای چرخ همچنان ۱۷ اینچی هستند، اما به طرح جدید و لوکس چندپرهای تغییر شکل پیدا کردهاند. البته در بعضی بازارها رینگهای ۱۶ و ۱۹ اینچی نیز برای آلتیما مورد استفاده قرار میگیرند. با عرض بیشتر در جلو و تزئینات مجللتر، جلوه کلی خودرو یکپارچهتر، پختهتر و با ثباتتر شده و بیشتر به خودروهای لوکس سنتی شباهت پیدا کرده است.
البته این تحولات نمای جلو نیسان آلتیما ۲۰۲۵ نامی خودرو، احتمالا به مذاق مشتریانی که فرم اسپرت و قاطعتر چهره نسخه آمریکایی نیسان آلتیما را میپسندند، خیلی خوش نخواهد آمد. چرا که نسخه بازار آمریکا فرم چهره اسپرتتری داشته و حالت خشن آن میتواند نیازهای روحی مشتریان جوان و طرفداران طرحهای اصیل خودروهای نیسان را بهتر پاسخ دهد.
در نمای جانبی نیسان آلتیما ۲۰۲۵ نامی خودرو، از تزئینات زرقوبرقدار خبری نیست، اما سقف معلق و طراحی خط شانه کشیده آن برای عضلانی تر شدن فرم اتاق کافی است. خطوط بدنه کشیده و پرانرژی هستند و ترکیبی از حس ظرافت و پویایی را به بیننده القا میکنند.
در بخش عقب نیز چند تغییر مشاهده میشود. طرح داخلی چراغها بهینهسازی شده و شکل چراغ عقب کمی خاصتر و با جزئیات دقیقتری همراه است. چراغهای عقب دوتکه با چراغهای جلو همخوانی دارند و لوگوی انگلیسی زیر نشان خودرو، شناسایی آن را آسانتر کرده است.
لوگوتایپ ALTIMA به مرکز خط اتصال چراغهای عقب منتقل و بزرگتر شده که معمولا نشاندهنده جایگاه بالاتر است. همچنین، این خودرو به خروجی اگزوز دوبل دوطرفه مجهز است که با سلیقه جوانترها همخوانی بیشتری دارد. البته به نظر میرسد این خروجیها فیک هستند و آلتیما از یک خروجی واقعی اگزوز به صورت مخفی استفاده میکند.
به طور کلی با یک طراحی متعادل و در عین حال کمی لوکس یا اسپرت روبرو هستیم که عنصر فانتزی گرایی به اندازه محصولات جدید نظیر هیوندای سوناتای ۲۰۲۵ در آن دیده نمیشود، اما همچنان به روز و مطابق با سلیقه اکثر مشتریان این کلاس است. البته اگر فیس مربوط به بازار آمریکا و مدلهای ۲۰۲۲ به قبل این خودرو نیز در کشورمان عرضه شود آن وقت احتمالاً طرفداران خودروهای اصیل نیسان بیشتر خوشحال خواهند شد.
طراحی داخلی نیسان آلتیما ۲۰۲۵
کابین آلتیما ۲۰۲۵ نامی خودرو از طراحی ساده و متریال نرم در بخشهای گستردهای بهره میبرد که حس لوکس و فناورانهای را ایجاد میکند. فضای داخلی این خودرو به فلسفه سادگی و کاربردی بودن وفادار مانده که همواره مشخصه خودروهای ژاپنی بوده است. طراحی کنسول مرکزی بهصورت Tشکل، در عین سادگی، بسیار کاربردی است.
هرچند از نظر فناوری، به سطح برخی خودروهای همرده نمیرسد، اما پنل کیلومتر شمار ۷ اینچی و نمایشگر مرکزی ۱۲.۳ اینچی، پاسخگوی نیازهای روزمره اکثر مصرفکنندگان خواهد بود. با این حال، فضای ذخیرهسازی از جمله نکاتی است که نیازمند بهبود بوده و نیسان آلتیما ۲۰۲۵ در این مورد جای کار بیشتری دارد.
همانطور که مشاهده میشود، نمایشگر شناور ۱۲.۳ اینچی با وضوح بالا در مرکز داشبورد قرار گرفته که تاثیر بصری شاخصی دارد. خروجیهای تهویه زیر این نمایشگر بزرگتر شدهاند و تزئینات نقرهای چندلایه و طراحی افقی بیشتری اضافه شده است. نورپردازی محیطی ۶۴ رنگ هوشمند تعاملی به بخش میانی داشبورد اضافه شده و پنل شارژ بیسیم نیز در جلوی دستهدنده تعبیه شده تا با روندهای روز هماهنگ باشد.
ناگفته نماند صفحه نمایش مرکزی مجهز به سیستم نیسان کانکت پلاس ۲.۰ است که امکانات متنوعی از جمله ناوبری آنلاین و موسیقی آنلاین را ارائه میدهد. قابل توجه است که سیستم ناوبری در بعضی مدلهای آلتیما ۲۰۲۵ مجهز به قابلیت نمایش AR شده که مسیر را بهصورت زنده در زمان رانندگی نشان میدهد و تابلوها را واضحتر کرده و از اشتباه در تقاطعها جلوگیری میکند.
البته باید این نکته را هم به اطلاع شما برسانیم که کاتالوگ منتشر شده از سوی نامی خودرو اشاره خاصی به این تجهیزات نداشته و احتمال تغییر و تحول در فهرست امکانات کابین نیسان آلتیمای تحویل داده شده به مشتریان ایرانی وجود دارد.
شکل کلی صندلیها بدون تغییر باقی ماندهاند، اما سطح صندلیها با بافتهای جدیدتری تزئین شده که جلوهای لوکستر ایجاد میکند. صندلیهای چرمی ضخیم این مدل نیز راحتی بالایی را فراهم میکنند، هرچند احساس میشود که صندلیها از نظر تناسب با توپولوژی بدن سرنشین خیلی ایدهآل نیستند و در پیچهای تند، سرنشینان همچنان نیروی گریز از مرکز را بهخوبی احساس میکنند.
در نسخههای فول آپشن آلتیما ۲۰۲۵، صندلی راننده به تنظیم برقی ۱۲ جهته (شامل پشتیبانی کمری چهار جهته) ارتقایافته و به امکاناتی مانند تهویه، ماساژ، حافظه و کنترل صوتی مجهز شده است تا تجربهای آسودهتر فراهم کند. با این حال، همچنان طول نشیمنگاه کمی کوتاه است و پشتیبانی محدودی از رانها دارد. ضمن آنکه بعید است صندلی راننده نیسان آلتیما ۲۰۲۵ در بازار ایران به مواردی مثل تهویه یا سیستم ماساژ و تنظیمات برقی ۱۲ حالته مجهز شود.
با توجه به فاصله محوری ۲۸۲۵ میلیمتری، میتوانید انتظار یک کابین بسیار جادار و کاملا راحت برای حضور سرنشینان بزرگسال و بلند قد در ردیف دوم یا صندلیهای جلو را داشته باشید. همچنین وجود صندوق عقب ۵۸۶ لیتری نیز عنصر کاربردپذیری این خودرو را برای مصارف خانوادگی و مسافرتی بسیار بالا میبرد و آن را از لحاظ میزان فضای کابین و صندوق در ردههای اول بین سدان های متوسط قرار میدهد.
مشخصات فنی نیسان آلتیما ۲۰۲۵ نامی خودرو
از نظر فنی، مجموعه قوای محرکه آلتیما ۲۰۲۵ بدون تغییر باقی مانده و همچنان از موتورهای ۲ لیتری تنفس طبیعی و ۲ لیتری توربو با گیربکس CVT استفاده میکند. جالب است بدانید که نسخه دو لیتری توربوشارژ با فناوری تغییر نسبت تراکم سیلندر همراه شده و در سرعتهای پایین و متوسط، موتور با نسبت تراکم ۱۴:۱ بهمنظور افزایش بازدهی کار میکند؛ اما در شتابگیری سریع، نسبت به ۸:۱ کاهش مییابد تا قدرت بیشتری تولید کند.
البته نسخه وارداتی نامی خودرو برای ایرانیان از موتور تنفس طبیعی ۲ لیتری چهار سیلندر برخوردار است که نوید استهلاک کمتر به همراه سازگاری نسبی با بنزین داخلی را میدهد. بدین ترتیب خطراتی مثل ناک زدن شدید و شکستگی پیستون در این موتور کمتر محتمل خواهد بود.
پیشرانه ۲ لیتری این مدل حداکثر توان ۱۵۶ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۱۹۷ نیوتنمتر تولید میکند که برای پاسخگویی به نیازهای اکثر مصرفکنندگان معمولی کافی است اما هیجان سواری آنچنانی ارائه نمیدهد. سیستم انتقال قدرت این خودرو به گیربکس CVT مجهز شده که انتقال قدرت به محور جلو را نرم و روان انجام میدهد.
این خودرو از لحاظ رانندگی کاملا روان بوده، تنها نکته منفی، شعاع گردش ۵.۷ متری آن است که در معابر باریک کمی اذیتکننده احساس میشود. خوشبختانه، در مقایسه با رقبا، این خودرو از نظر مصرف سوخت عملکرد خوبی دارد و طبق استاندارد WLTC، مصرف ترکیبی آن در هر صد کیلومتر ۶.۴ لیتر است که برای یک سدان ۱۵۱۸ کیلوگرمی تقریبا مطلوب خواهد بود.
در مورد شتاب صفر تا صد آلتیما ۲۰۲۵ نامی خودرو اطلاعات رسمی منتشر نشده، اما میتوان انتظار رکورد حدود ۱۱.۵ تا ۱۲ ثانیه را از این سدان ژاپنی داشت. قطعا مدل توربوشارژ شرایط مهیجتری را از این جهت برای شما مهیا میکند.
در رانندگی، این خودرو رفتاری نرم و تدریجی دارد و خبری از جهشهای ناگهانی نیست که با تصویر لوکستر آلتیما جدید سازگار است. حتی در شتابگیری ناگهانی، حس و حال آن دقیقا شبیه به یک موتور تنفس طبیعی با حجم بالاست و هرچه دور موتور بالاتر میرود، حس فشار پشت بیشتری ایجاد میشود.
در رانندگی روزمره، هماهنگی پدال گاز نیز منطقیتر شده و شخصیت عصبی نسل قبل را ندارد. حتی بدون استفاده از حالت ECO، نیازی به نگرانی بابت افزایش سریع دور موتور نیست و سرنشینان نیز با تکانهای شدید مواجه نمیشوند.
شاسی بدون تغییر باقی مانده و همچنان از تعلیق مکفرسون جلو و چند اتصالی عقب بهره میبرد. سبک تنظیم سفتی تعلیق نیز تقریبا خنثی است؛ از یکسو ضربات کوچک را بهخوبی فیلتر نمیکند و بهدلیل تایرهای با دیواره نسبتا باریک، لرزشهای ریز بیشتری روی سطح جاده احساس میشود که کمی آزاردهنده است؛ اما از سوی دیگر، ضربات بزرگ را خوب جذب میکند و عبور از دستاندازها و چالهها بدون برخورد شدید انجام میشود.
از نظر عایقبندی صدا، آلتیما ۲۰۲۵ جدید در سطح متوسط همکلاسان خود قرار دارد. شیشههای جلوی دولایه عایق صوتی عملکرد خوبی در حذف صدای محیط دارند، اما نویز تایرها هنگام حرکت کاملا مشهود است که بهدلیل تایرهای دانلوپ است که ذاتا پر سر و صدا هستند.
در زمینه هندلینگ، آلتیما جدید همچنان سبک رانندگی راحت با اندکی چاشنی اسپرت را حفظ کرده است؛ فرمان دقیق و با نیروی مناسب، برای رانندگی روزمره کاملاً ایدهآل است. همچنین، واکنش جلوی خودرو و بدنه همچنان خوب است و در پیچهای سریع کمی هیجان را منتقل میکند.
آپشنهای نیسان آلتیما ۲۰۲۵ نامی خودرو
اطلاعات منتشرشده در کاتالوگ آلتیما نامی خودرو در مورد سطح آپشنهای این خودرو خیلی دقیق نیست و گفته شده که احتمال تغییر و تحول در آن بسیار بالاست. با این وجود مواردی مثل تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، کنترل پایداری، کنترل توقف در سربالایی، ترمز پارک برقی، شش کیسه هوا، ورود و استارت بدون کلید و پورت شارژ USB در آن وجود خواهد داشت.
واضح است که اگر آلتیما با همین سطح تجهیزات عرضه شود، نمیتواند مشتریان را به اندازه مالکان رقبایی همچون کیا K5 توربو از خود راضی نگه دارد.
کروز کنترل | دارد |
کروز کنترل هوشمند | – |
کنترل ایستایی در سربالایی | دارد |
کنترل سرعت در سرازیری | – |
کنترل کشش | – |
کنترل پایداری | دارد |
ضد واژگونی | – |
اتو پارک | – |
سنسور جلو | – |
سنسور عقب | دارد |
سنسور باران | – |
سنسور فشار باد تایر | دارد |
سنسور خوابآلودگی راننده | – |
رادار نقطه کور | – |
رادار تغییر لاین | – |
رادار تصادف جلو | – |
رادار تصادف عقب | – |
رادار تابلوخوان | – |
ترمز ضدقفل | دارد |
توزیع نیروی ترمز | دارد |
ترمز کمکی | دارد |
ترمز اضطراری خودکار | – |
ترمز پارک برقی | – |
اتولایت | دارد |
دی لایت | دارد |
دکمههای کنترلی فرمان | دارد |
گرمکن فرمان | – |
پدال شیفتر | – |
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی | ۱۲.۳ اینچ |
سیستم صوتی | ۶ اسپیکر |
ناوبری | دارد |
دوربین عقب | دارد |
دوربین ۳۶۰ درجه | – |
هداپ | – |
کیسه هوا | ۶ عدد |
ورود بدون کلید | دارد |
استارت بدون کلید | دارد |
تهویه اتوماتیک | دارد |
صندلی برقی راننده | – |
صندلی برقی سرنشین جلو | – |
گرمکن صندلی جلو | – |
سردکن صندلی جلو | – |
ماساژور صندلی جلو | – |
آینه بغل برقی | دارد |
گرمکن آینه بغل | – |
پانوراما | – |
سانروف | – |