کد مطلب: ۲۸۸۳۹
لینک کوتاه کپی شد

گران‌ترین تیپ دنا در ایران؛ همه‌چیز درباره دنا پلاس توربو اتومات آپشنال

سدان‌های خانوادگی دنا و سمند بر پایه پلتفرم پژو ۴۰۵ فرانسوی، توسعه یافته‌اند.

تریبون اقتصاد_دنا پلاس نسخه فیس لیفت دنا معمولی است که در سال ۱۳۹۵ به جاده‌های کشورمان راه پیدا کرد. طی این سال‌ها نسخه‌های مختلفی از دنا پلاس به بازار عرضه شده که لوکس‌ترین و گران‌ترین آنها دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال است. دنا پلاس توربو اتوماتیک از سال ۱۳۹۹ به سبد تولیدات ایران خودرو اضافه شد ولی از سال ۱۴۰۲ به دلیل رعایت استانداردهای ایمنی اجباری، با سطح تجهیزات جدیدی مثل سیستم‌های کنترل کشش و پایداری، سنسور فشار باد تایرها و… به بازار راه پیدا کرد که به نام نسخه آپشنال شناخته شده و رقیب مستقیم خودرو تارا v4 اتوماتیک از ایران خودرو محسوب می‌شود.

طراحی ظاهری دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال

به گزارش خودرو 45، با توجه به آنکه طراحی خودروهای جدید با پلتفرم متفاوت بسیار هزینه‌بر بوده و خارج از توان مالی خودروسازان ایرانی است، بنابراین فرم بدنه و ظاهر دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال نسبت به نسخه‌های قبلی این خودرو تفاوت چندانی ندارد.

دنا پلاس توربو اتومات آپشنال

دنا پلاس به عنوان مدل فیس لیفت دنا معمولی وارد بازار شده که البته نمای جلو و عقب آن خیلی تغییراتی نداشته و در عوض خطوط پنجره و برخی جزئیات دیگر در نمای بغل نسبت به دنا معمولی متفاوت شده است. در نتیجه این تغییرات، ظاهر دنا پلاس به فرم اسپرت‌تر درآمده و همین مورد بر افزایش میزان لوکس بودن و ارزش این خودرو در نظر مشتریان کاملا تاثیرگذار واقع شده است.

با این حال به طور کلی ظاهر دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال از المان‌های ناهماهنگ و نامتناسب شکل گرفته که در مقایسه با بسیاری از خودروهای همرده روز دنیا ایرادات طراحی بسیاری در آن دیده می‌شود. اما به دلیل کمبود تنوع خودروهای سدان خانوادگی هم‌قیمت با دنا پلاس توربو آپشنال، مشتریان به ناچار این خودرو را به عنوان یک محصول نسبتا زیبا و مجلل در رده تولیدات اقتصادی بازار ایران تلقی کرده و استقبال مناسبی از آن به عمل آورده‌اند.

نمای عقب دنا پلاس توربو اتومات آپشنال

طراحی داخلی دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال

داخل دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال نسبت به نسخه‌های قبلی این خودرو چندان تغییر نکرده و مواردی مثل اضافه شدن فرمان دیکات از جمله شاخص‌ترین تحولات طراحی این بخش به حساب می‌آید.

مواردی مثل محل قرارگیری دکمه استارت در کنسول میانی به نوبه خود جالب توجه بوده و چینش کلیدهای تهویه نیز نظم و ترتیب خاصی دارد که کاربری آن را آسان‌تر می‌کند. با این حال به طور کلی این کابین همان حال و هوای کابین دنا معمولی را به شما ارائه می‌دهد و تحولات چشمگیر در آن وجود ندارد.

طراحی داخلی دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال

اگرچه فرمان دیکات باعث شده تا ورود و خروج به صندلی راننده راحت‌تر شود ولی همچنان مشکلاتی نظیر تنگ بودن فضای ردیف جلو به دلیل نوع طراحی داشبورد ممکن است کمی موجب ناراحتی رانندگان بلندقد شود.

این کابین با تزیینات طرح چوب همراه شده تا شاید بتواند کاربر را به نحوی گول بزند و خود را کمی لوکس‌تر نشان دهد که البته می‌توان گفت این حربه دیگر چندان کارساز نیست. عمده قسمت‌های داشبورد و رودری‌ها با پلاستیک خشک تسخیر شده و قطعاً سطح کیفی کابین دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال چندان مورد رضایت واقع نخواهد شد.

کابین دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال

گرچه فاصله محوری و فضای داخل کابین مناسب است اما به دلیل نوع طراحی صندلی‌ها می‌توان گفت که کابین این خودرو نسبت به مدل‌هایی همچون سمند و دنا معمولی کمی تنگ‌تر شده و از این جهت کاربردپذیری کمتری پیدا کرده است. به ویژه صندلی‌های ردیف عقب برای افراد بزرگسال و بلندقد مقداری کم جا و تنگ‌تر از سمند به نظر می‌رسد. فضای سر راننده نیز محدودتر شده است.

اما صندوق دنا پلاس توربو اتوماتیک همچنان بزرگ و جادار است و گنجایش ۵۰۰ لیتری ارائه می‌دهد که می‌توان ۵ تا ۶ چمدان بزرگ یا سایر لوازم مسافرتی یک خانواده ۴ تا ۵ نفر را به راحتی در آن جا داد.

بنابراین به طور خلاصه می‌توان گفت که طراحی داخلی دنا پلاس توربو دارای ارگونومی و دسترسی مناسب اما طراحی نسبتا قدیمی بوده و از لحاظ سطح کیفی نیز نمی‌تواند آنچنان که باید و شاید در نظر کاربر رضایت بخش جلوه کند. میزان فضای داخل کابین اگرچه کافی به نظر می‌رسد اما باز هم نسبت به بعضی مدل‌های همرده مقداری کاهش یافته است. البته صندوق عقب بزرگ این خودرو همچنان می‌تواند کارایی مناسبی برای مصارف خانوادگی و مسافرتی داشته باشد.

مشخصات فنی دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال

نسخه آپشنال دنا پلاس توربو اتوماتیک تحولات فنی خاصی نداشته و همچون گذشته با موتور EF7 توربوشارژ با توان ۱۵۰ اسب بخار و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور به کار خود ادامه می‌دهد. این پیشرانه به یک گیربکس چینی ۶ سرعته اتوماتیک AT متصل شده تا نیروی موتور به محور جلو برسد.

این نوع گیربکس‌های چینی تحت برندهایی نظیر DAE و لاندا روی محصولات ایران خودرو نصب می‌شوند که گفته می‌شود انواع DAE کیفیت بهتری دارند. با این حال برخی از مکانیک‌ها و تعمیرکاران متخصص گیربکس اتوماتیک هم معتقدند که هر دو گیربکس سطح کیفی نسبتا پایینی داشته و ممکن است در بازه‌های زمانی کمتر از حد انتظار دچار خرابی عمده شود.

مشخصات فنی دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال

ضمنا متخصصان گیربکس اتوماتیک توصیه می‌کنند هر ۲۰ هزار کیلومتر صافی و روغن این جعبه دنده با نمونه‌های باکیفیت داخلی یا خارجی تعویض شود تا احتمال خرابی آن کاهش پیدا کند. توجه داشته باشید که هزینه‌های تعمیرات این گیربکس نسبتا بالاست و قیمت نمونه‌های دست اول آن نیز به حدود ۱۶۰ تا ۱۸۰ میلیون تومان در زمان نوشتن این مطلب (خرداد ۱۴۰۴) می‌رسد.

دنا پلاس توربو اتوماتیک در شرایط آزمایشگاهی دارای شتاب صفر تا صد ۱۰.۵ ثانیه است که آن را در رده خودروهای پرشتاب داخلی قرار می‌دهد. میانگین مصرف آن در سطح شهر برابر ۱۰.۶ لیتر و در جاده حدود ۶.۳ لیتر برآورد شده است؛ بنابراین مصرف سوخت ترکیبی این محصول ایران خودرو چیزی حدود ۷.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که برای یک ماشین ۱۳۷۹ کیلوگرمی داخلی در حد نسبتاً متوسط ارزیابی می‌شود.

با توجه به باک سوخت ۶۰ لیتری، می‌توان پیمایش حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر با یک مرتبه سوختگیری را از دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال انتظار داشت.

هماهنگی موتور و جعبه دنده این خودرو در حد یک ماشین ایرانی، تقریبا دقیق و رضایت بخش برآورد می‌شود اما به دلیل استانداردهای فنی و جلوگیری از خرابی زودرس گیربکس یا موتور، اجازه افزایش دور موتور به بالاتر از ۴۵۰۰ دور حتی در حالت تیپ ترونیک داده نمی‌شود؛ البته می‌توان آن را با ریمپ تا حدودی برطرف کرد، ولی افزایش استهلاک و احتمال خرابی موتور یا گیربکس در صورت ریمپ کردن را باید به جان بخرید.

در مورد کیفیت سواری هم باید گفت که تقریباً همان سواری مورد انتظار در دنا و سمند را به شما ارائه می‌دهد که خیلی خشک نیست و به عنوان یک ماشین ایرانی لذت بخش و نه چندان آزاردهنده احساس می‌شود. هرچند که عبور پرسرعت از مسیرهای ناهموار و دست اندازها می‌تواند کوبش‌هایی را به داخل کابین انتقال دهد. در طول زمان نیز احتمالا به دلیل کیفیت پایین مونتاژ ادوات داخلی، سر و صداهای بیشتری از  نواحی مختلف به گوش سرنشینان خواهد رسید.

همچنین به دلیل قدرت موتور بالا، احتمال کم فرمانی هنگام عبور پرسرعت از پیچ‌ها وجود دارد و استفاده از سیستم تعلیق یکپارچه برای محور عقب نیز هندلینگ خودرو در مانور دهی‌ها یکباره را با کمی چالش مواجه خواهد کرد. هرچند که در سرعت‌های عادی و رانندگی با سرعت متعارف ایراد خاصی از این جهت مشاهده نخواهد شد.

مشخصات کلی

نوع موتور خودرو خطی بنزینی
حجم موتور ۱.۷ لیتر
سیلندر / سوپاپ ۴ / ۱۶
تنفس موتور توربوشارژر
قدرت ۱۵۰ اسب بخار
گشتاور ۲۱۵ نیوتن.متر
گیربکس ۶ دنده اتوماتیک AT
محور محرک دیفرانسیل جلو
شتاب ۱۰.۵ ثانیه
سرعت ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ۷.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
استاندارد آلایندگی یورو ۵
فرمان برقی
بدنه سدان جمع و جور
نوع رینگ آلومینیومی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول ۴۵۵۹ میلیمتر
عرض ۱۷۲۰ میلیمتر
ارتفاع ۱۴۶۰ میلیمتر
فاصله محورها ۲۶۷۱ میلیمتر
وزن خالص ۱۳۷۹ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۵ نفر
ظرفیت صندوق عقب ۵۰۰ لیتر
حجم مخزن سوخت ۶۰ لیتر
قطر رینگ ۱۶ اینچ

آپشن‌ های دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال

از زمانی که استانداردهای ۸۵گانه در خودروهای ایرانی به صورت اجباری به اجرا درآمد، اکثر محصولات در حال تولید به تجهیزاتی همچون سامانه کنترل پایداری، سنسور فشار باد تایرها، نمایشگر وضعیت دنده، سنسور نور و باران و… مجهز شدند که دنا پلاس توربو آپشنال نیز در همین دسته قرار می‌گیرد.

سانروف دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال

علاوه بر اضافه شدن این تجهیزات به نسخه آپشنال دنا پلاس توربو اتومات، امکانات دیگری مثل آینه وسط الکتروکرومیک، استارت دکمه‌ای و فرمان دی کات نیز از امکانات جدید و مهم دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال محسوب می‌شوند.

نمایشگر هفت اینچی لمسی، تنظیم تمام برقی صندلی‌های جلو، فرمان برقی، ۴ کیسه هوا و سانروف نیز از دیگر امکانات مهم این محصول ایران خودرو به شمار می‌روند.

کروز کنترل دارد
کروز کنترل هوشمند
کنترل ایستایی در سربالایی دارد
کنترل سرعت در سرازیری
کنترل کشش دارد
کنترل پایداری دارد
ضد واژگونی
اتو پارک
سنسور جلو
سنسور عقب دارد
سنسور باران دارد
سنسور فشار باد تایر دارد
سنسور خواب‌آلودگی راننده
رادار نقطه کور
رادار تغییر لاین
رادار تصادف جلو
رادار تصادف عقب
رادار تابلوخوان
ترمز ضدقفل دارد
توزیع نیروی ترمز دارد
ترمز کمکی دارد
ترمز اضطراری خودکار
ترمز پارک برقی
اتولایت دارد
دی لایت دارد
دکمه‌های کنترلی فرمان دارد
گرم‌کن فرمان
پدال شیفتر
نمایشگر اطلاعات و سرگرمی ۷ اینچ (لمسی)
سیستم صوتی ۶ اسپیکر
ناوبری دارد
دوربین عقب دارد
دوربین ۳۶۰ درجه
هداپ
کیسه هوا ۴ عدد
ورود بدون کلید دارد
استارت بدون کلید دارد
تهویه اتوماتیک دارد
صندلی برقی راننده دارد
صندلی برقی سرنشین جلو دارد
گرمکن صندلی جلو
سردکن صندلی جلو
ماساژور صندلی جلو
آینه بغل برقی دارد
گرم‌کن آینه بغل
پانوراما
سانروف دارد

مزایای دنا پلاس توربو اتومات آپشنال

+شتاب نسبتا مهیج

+طراحی ظاهری اسپرت و جوان‌پسند

+صندوق عقب بزرگ

+امکانات نسبتا متنوع‌تر از برخی رقبای هم‌رده

+کیفیت سواری تقریبا لذت‌بخش

معایب دنا پلاس توربو اتومات آپشنال

ـ سطح کیفی نه‌چندان بالای متریال کابین

ـ کیفیت مونتاژ نه‌چندان دلچسب اتاق

ـ فضای نسبتا تنگ کابین در ردیف جلو و عقب در قیاس با بعضی خودروهای هم‌کلاس

ـ استهلاک بالای موتور توربوشارژ

ـ کیفیت متوسط جعبه‌دنده چینی و هزینه‌های بالای تعمیرات

ـ نبود امکانات راداری هوشمند نظیر هشدار نقطه کور، هشدار خستگی راننده و…

قیمت دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال در بازار

دنا پلاس اتوماتیک توربو آپشنال یکی از خودروهای گران‌قیمت داخلی در رده تولیدات اقتصادی محسوب می‌شود که قیمت آن در بازار آزاد خرداد ماه ۱۴۰۴، بیش از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان است و شرکت ایران خودرو هم این محصول را با مبلغی در حدود ۹۵۳ میلیون تومان به مشتریانی که موفق به ثبت نام شده‌اند، تحویل می‌دهد.

از جمله مهم‌ترین رقیبان دنا پلاس توربو اتوماتیک آپشنال می‌توان به تارا اتوماتیک V4، شاهین پلاس اتوماتیک و جک J4 اشاره کرد؛ بنابراین در مجموع رقبای زیادی برای این خودرو در بازار کم‌تنوع ماشین‌های اقتصادی کشورمان دیده نمی‌شود و این دسته از تولیدات با استقبال قابل قبول مشتریان روبرو می‌شوند.

هنگام خرید دنا پلاس توربو اتوماتیک حتما به روش‌های نگهداری از موتور توربوشارژ این خودرو دقت کنید و سرویس‌های دوره‌ای موتور و گیربکس آن را نیز سر موعد و با روغن های باکیفیت داخلی و در صورت امکان با انواع خارجی اورجینال انجام دهید تا از سواری گران‌ترین محصول اقتصادی فعلی ایران خودرو لذت ببرید.

مطالب پیشنهادی
بیشتر بخوانید
دیدگاه
پربازدیدترین مطالب
تازه‌ترین عناوین