کد مطلب: ۲۸۳۰۰
لینک کوتاه کپی شد

بی‌ام‌و R1300RT؛ بهترین موتور سیکلت آلمانی

در این گزارش به بررسی فنی BMW R1300RT مدل۲۰۲۵، پرداخته‌ایم.

تریبون اقتصاد_اگرچه در دو دهه گذشته، سبد محصولات بی ام و عمدتاً تحت سلطه سری پر‌ فروش موتورسیکلت‌های ماجراجویانه‌ی باکسر GS بوده، اما در یک زمینه دیگر، این شرکت تجربه‌ای عمیق‌تر و میراثی طولانی‌تر دارد: موتورسیکلت‌ های توریستی. مدل جدید R ۱۳۰۰ RT فصل تازه‌ای در این تاریخ رقم می‌زند و روی کاغذ این وعده را می‌دهد که نه‌تنها بهترین موتورسیکلت توریستی بی‌ام‌و در نزدیک به نیم قرن گذشته از مدل‌های دوقلوی RT خواهد بود، بلکه می‌تواند مدعی عنوان بهترین موتورسیکلت توریستی بازار باشد.

به گزارش آخرین خودرو، ممکن است موتورسیکلت‌های بزرگ‌تری در بازار وجود داشته باشند، از جمله مدل شش‌ سیلندر K 1600 GT خود بی‌ام‌و، اما R 1300 RT در مقایسه با مدل پیشین خود آن‌ قدر بهبود یافته که از نظر عملکرد و سطح تجهیزات، توان رقابت با هر کدام از آن‌ها را دارد. در سال ۱۹۷۸، مدل R 100 RT در واقع تعریف جدیدی از یک موتورسیکلت توریستی مدرن ارائه کرد که بر پایه ایده نوآورانه و تازه‌ معرفی‌ شده پوشش کامل بدنه (فیرینگ) بنا شده بود؛ ایده‌ای که نخستین بار در مدل R 100 RS در سال ۱۹۷۶ معرفی شد. اکنون مدل R 1300 RT به‌ خوبی نشان می‌دهد که این استاندارد هنوز هم متعلق به بی‌ام‌و است.

بررسی فنی BMW R1300RT مدل۲۰۲۵

مزایا و معایب

مزایا:

استفاده از همان موتور ۱۴۳.۶ اسب‌ بخاری مدل R 1300 GS که موجب افزایش قابل‌توجه عملکرد شده است

نسبت قدرت به وزن بهتر و ظرفیت بار بیشتر نسبت به مدل K 1600 GT

فهرست گسترده‌ای از امکانات انتخابی، شامل جعبه‌دنده نیمه‌اتوماتیک و کروز کنترل تطبیقی با کمک رادار

معایب:

انتخاب گزینه‌های سفارشی می‌تواند به‌سرعت قیمت را به‌شکل چشمگیری افزایش دهد

موتور دوقلوی باکسر ممکن است به اندازه موتورهای چهار یا شش سیلندر در این کلاس، پرستیژ نداشته باشد

طراحی ظاهری ممکن است برای همه جذاب نباشد

بررسی فنی BMW R1300RT مدل۲۰۲۵

انجین و عملکرد فنی BMW R  ۱۳۰۰  RT مدل ۲۰۲۵

نیروی محرکه R 1300 RT همان موتور باکسر کاملاً جدیدی است که نخستین بار در مدل R 1300 GS 2024 معرفی شد و اکنون در مدل R 1300 R جدید نیز استفاده می‌شود.

حجم دقیق موتور جدید ۱۳۰۰ سی‌سی است که از حجم ۱۲۵۴ سی‌سی موتور قبلی (مدل‌های «۱۲۵۰») بیشتر است. این موتور کاملاً از نو طراحی شده اما همچنان از ساختار کلاسیک پیستون‌های متقابل (opposed-piston) بهره می‌برد و فناوری‌هایی مانند سیستم زمان‌بندی و لیفت متغیر سوپاپ‌ها موسوم به ShiftCam بی‌ام‌و را در قالبی جمع‌ و جورتر و قدرتمندتر در خود جای داده است.

همانند مدل‌های GS و R، قدرت نهایی این موتور ۱۴۳.۵ اسب‌ بخار (یا به‌ عبارتی دقیق‌تر، ۱۴۵ اسب‌ بخار متریک یا ۱۰۷ کیلووات) در ۷۷۵۰ دور در دقیقه تولید می‌شود. این رقم نسبت به قدرت ۱۳۴ اسب‌ بخاری مدل ۱۲۵۰ در همان دور، افزایش قابل‌ توجهی دارد. گشتاور حداکثری نیز از ۱۴۳ نیوتن‌ متر در ۶۲۵۰ دور در دقیقه به ۱۴۹ نیوتن‌ متر در ۶۵۰۰ دور در دقیقه افزایش یافته است.

انجین و عملکرد فنی BMW R 1300 RT مدل ۲۰۲۵

اما بزرگ‌ترین تغییر، در چیدمان موتور است. اگرچه هنوز باکسر باقی مانده، اما در نسل جدید، کلاچ در قسمت جلویی موتور قرار گرفته و جعبه‌دنده به‌ جای قرارگیری در پشت میل‌لنگ، در زیر آن نصب شده است. این چینش، باعث شده موتور جمع‌ و جورتر و سبک‌تر شود. این موتور همچنین دارای کورس پیستون کوتاه‌تر، قطر سیلندر بزرگ‌تر، نسبت تراکم بالاتر و سوپاپ‌های بزرگ‌تری نسبت به مدل پیشین است.

به‌صورت استاندارد، سه حالت رانندگی «باران»، «جاده» و «اکو» ارائه شده‌اند که با پکیج انتخابی Riding Modes Pro می‌توان دو حالت دیگر به نام‌های «داینامیک» و «داینامیک پرو» نیز به آن اضافه کرد. کنترل ترمز موتور به‌صورت استاندارد ارائه می‌شود، و کنترل کشش داینامیک (DTC) نیز با حالت‌های تطبیقی برای سه حالت رانندگی اولیه همراه است.

جعبه‌دنده نیمه‌اتوماتیک بی‌ام‌و موسوم به ASA به‌صورت انتخابی عرضه می‌شود که کلاچ و دسته‌دنده معمول را با محرک‌های الکترونیکی جایگزین می‌کند. در حالت D کاملاً خودکار است و در حالت M با اهرم پایینی تعویض دنده‌ها انجام می‌شود؛ این اهرم حس آشنای مکانیکی را حفظ می‌کند، اگرچه اتصال فیزیکی با درام تعویض دنده‌ها وجود ندارد.

انجین و عملکرد فنی BMW R 1300 RT مدل ۲۰۲۵

کنترل و تعلیق BMW R 1300 RT مدل ۲۰۲۵

همان‌طور که در مدل‌های R 1300 GS و R 1300 R دیده‌ایم، در اینجا نیز بی‌ام‌و از طراحی سنتی شاسی فولادی لوله‌ای فاصله گرفته و از شاسی‌ای استفاده کرده که از ورق‌های فولادی فشرده ساخته شده و با جوشکاری به هم متصل شده‌اند. این ساختار نمایی شبیه شاسی‌های آلومینیومی دارد. در بخش عقب، زیر شاسی از آلومینیوم ساخته شده و به بدنه اصلی پیچ شده است.

اگرچه طراحی کلی شاسی میان مدل‌های R 1300 مشابه است، اما هر مدل نسخه خاص خود را دارد، به‌ ویژه با تفاوت‌هایی در بخش عقب آلومینیومی و در سیستم تعلیق جلو. مدل RT همانند GS از سیستم تعلیق Telelever اختصاصی بی‌ام‌و استفاده می‌کند که در آن، یک بازوی پایینی به دوشاخه‌ها و شاسی متصل است و به‌ جای فنر و کمک‌فنر داخلی، از یک کمک‌فنر تک‌ منظوره (coil-over) بهره می‌برد. در مقابل، مدل R از دوشاخه‌های تلسکوپی معکوس متداول استفاده می‌کند.

در مدل RT، سیستم تعلیق جلوی Telelever از نسخه جدید Evo است که برای نخستین‌ بار در R 1300 GS معرفی شد. این سیستم برای ترکیب بهترین ویژگی‌های دو نسل پیشین Telelever طراحی شده است. از آن‌جا که در این نوع سیستم، زاویه دوشاخه جلو هنگام فشرده‌ شدن تعلیق کمی تغییر می‌کند، اتصال بالایی که دوشاخه‌ها را به شاسی وصل می‌کند باید امکان کمی انعطاف‌پذیری داشته باشد. بی‌ام‌و در گذشته برای این موضوع دو راه‌حل متفاوت ارائه کرده بود.

در موتورسیکلت‌های اسپرت، محور چرخش در داخل ستون فرمان قرار داشت و دوشاخه‌ها در قسمت بالایی (یوک) کاملاً محکم گرفته می‌شدند، اما این راهکار برای مدل‌های توریستی و ماجراجویانه مناسب نبود، زیرا فرمان‌های بلندتر این مدل‌ها حرکت یوک بالایی را به دستان راکب منتقل می‌کردند. بنابراین در این مدل‌ها، نقطه چرخش در محل اتصال دوشاخه‌ها به یوک بالا طراحی شده بود تا زاویه فرمان هنگام حرکت تعلیق تغییر نکند.

کنترل و تعلیق BMW R 1300 RT مدل ۲۰۲۵

هندلینگ و ترمز

چرخ‌های جدید ۱۷ اینچی آلیاژی، در مجموع ۱٫۴ کیلوگرم از جرم چرخشی در مقایسه با مدل R 1250 RT کاهش می‌دهند که این امر موجب بهبود عملکرد و کنترل‌ پذیری می‌شود.

سیستم ترمز ABS به‌ صورت استاندارد ارائه شده و از کالیپرهای چهارپیستونی در جلو و دوپیستونی در عقب بهره می‌برد. یک نسخه اسپرت از ترمزها نیز به‌ صورت انتخابی در دسترس است که دارای کالیپرهایی به رنگ تیتانیومی و عملکردی اندکی بهتر هستند.

با وزن ۲۸۱ کیلوگرم، این موتورسیکلت سبک‌وزن محسوب نمی‌شود و حتی چند کیلو از مدل قبلی سنگین‌تر است، با وجود موتور و چرخ‌های سبک‌تر. با این حال، به‌ مراتب از مدل شش‌ سیلندر K 1600 GT که ۳۴۳ کیلوگرم وزن دارد، سبک‌تر است و با توجه به قدرت تقریباً برابر، R 1300 RT نسبت قدرت به وزن بهتری ارائه می‌دهد. همچنین، ظرفیت بار قابل حمل آن ۲۲۹ کیلوگرم است که از ظرفیت ۱۹۷ کیلوگرمی مدل K 1600 GT بیشتر است.

کنترل و تعلیق BMW R 1300 RT مدل ۲۰۲۵

راحتی و مصرف سوخت

کاملاً بدیهی است که راحتی یکی از نقاط قوت R 1300 RT است. طراحی جدید این موتورسیکلت ممکن است بحث‌برانگیز باشد، چرا که الهام‌ گرفته از خطوط زاویه‌دار مدل R 1300 GS Adventure است، اما همه این تغییرات با هدف بهبود ارگونومی، آیرودینامیک و فراهم‌ کردن فضای کافی برای حمل بار انجام شده‌اند.

در قسمت جلو، یک شیشه محافظ بزرگ قرار دارد که در ارتفاع‌های مختلف قابل سفارش است و در کناره‌ها نیز پنل‌های تنظیم‌پذیری برای هدایت جریان هوا تعبیه شده‌اند.

بی‌ام‌و می‌گوید مثلث ارگونومی (شامل محل زین، جاپایی‌ها و فرمان) در این مدل، راکب را به جلوتر منتقل می‌کند تا کنترل و بازخورد بهتری داشته باشد. فاصله میان زین و جاپایی‌ها مشابه مدل R 1250 RT است، اما فرمان اکنون پهن‌تر شده و عقب‌تر قرار گرفته است.

زین راکب قابل تنظیم در ارتفاع و شیب است (تا ۲۰ میلی‌متر)، و فضای پای ترک‌نشین نسبت به مدل قبلی افزایش یافته است. زین‌های راحت، زین‌های کوتاه و زین‌های بلند با قابلیت گرمایش به‌ صورت انتخابی عرضه می‌شوند و در صورت سفارش باکس عقب ۵۴ لیتری، تکیه‌گاه پشت برای ترک‌نشین نیز گرم‌ شونده خواهد بود.

مصرف سوخت رسمی این موتورسیکلت برابر ۴٫۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است (مطابق چرخه WMTC) و با توجه به ظرفیت ۲۴ لیتری باک، این موتورسیکلت توانایی پیمودن مسافت حدود ۴۹۰ کیلومتر را دارد.

بررسی فنی BMW R1300RT مدل۲۰۲۵

تجهیزات و امکانات

میزان تجهیزات R 1300 RT کاملاً به میزان هزینه‌ای که مایل به پرداخت آن هستید بستگی دارد. درحالی‌که نسخه پایه کم‌ امکانات نیست، بسیاری از ویژگی‌های جذاب به‌صورت انتخابی عرضه می‌شوند.

به‌عنوان مثال، در نسخه استاندارد، دو باکس جانبی ۲۷ لیتری وجود دارد. اما می‌توان آن‌ها را با باکس‌های Vario بی‌ام‌و جایگزین کرد که حجم آن‌ها بین ۲۷ تا ۳۳ لیتر قابل تنظیم است. در هر دو حالت، درب‌ها به صورت مرکزی قفل می‌شوند و درون باکس سمت چپ چراغ داخلی و درگاه شارژ USB-C تعبیه شده است.

باکس عقب نیز در دو اندازه ۳۹ لیتری و ۵۴ لیتری قابل سفارش است که نسخه بزرگ‌تر دارای پشتی گرم‌شونده برای ترک‌نشین است. گرم‌کن دسته برای ترک‌نشین نیز به‌صورت انتخابی عرضه می‌شود.

در قسمت جلوی موتورسیکلت، محفظه‌ای مخصوص گوشی هوشمند تعبیه شده که هم دارای سیستم خنک‌کننده فعال و هم درگاه USB-C است. گوشی از طریق بلوتوث به نمایشگر ۱۰٫۲۵ اینچی TFT متصل می‌شود که از ناوبری نقشه داخلی و هاب اتصال لوازم جانبی (از جمله جلیقه‌های گرم‌شونده یا عینک‌های هوشمند) پشتیبانی می‌کند.

کروز کنترل تطبیقی با کمک رادار (ACC)، هشدار برخورد از جلو (FCW)، هشدار برخورد از عقب (RECW) و هشدار تغییر مسیر (SWW) نیز از دیگر امکانات ایمنی پیشرفته هستند که به‌صورت انتخابی قابل سفارش‌اند.

بررسی فنی BMW R1300RT مدل۲۰۲۵

مشخصات فنی  BMW R 1300 RT  مدل  ۲۰۲۵

قیمت پایه: از ۱۸٬۹۰۰ پوند

حجم موتور: ۱۳۰۰ سی‌سی

قطر × کورس پیستون: ۱۰۶٫۵ × ۷۳ میلی‌متر

نوع موتور: دوقلوی باکسر

جزئیات فنی: موتور دو سیلندر، چهارزمانه، خنک‌شونده با هوا و مایع، دارای میل‌سوپاپ دوبل بالاسری، شافت تعادل و سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ ورودی

قدرت: ۱۴۳٫۵ اسب‌بخار (۱۰۷ کیلووات) در ۷۷۵۰ دور در دقیقه

گشتاور: ۱۴۹ نیوتن‌متر در ۶۵۰۰ دور در دقیقه

جعبه‌دنده: ۶ سرعته، با گزینه انتخابی نیمه‌اتوماتیک

مصرف سوخت: ۴٫۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر

ظرفیت باک: ۲۴ لیتر

برد پیمایش: حدود ۴۹۰ کیلومتر

سیستم‌های کمکی: کنترل کشش داینامیک، ABS پرو یکپارچه، سه حالت رانندگی استاندارد؛ گزینه‌های پیشرفته شامل کروز کنترل راداری، هشدار برخورد جلو/عقب، هشدار تغییر مسیر

شاسی: فولادی با بخش عقب آلومینیومی

تعلیق جلو: سیستم EVO Telelever با تنظیم الکترونیکی نیمه‌فعال Dynamic ESA

تعلیق عقب: سیستم EVO Paralever با تنظیم الکترونیکی نیمه‌فعال Dynamic ESA

ترمز جلو: دو دیسک ۳۱۰ میلی‌متری با کالیپر چهارپیستونی

ترمز عقب: دیسک ۲۸۵ میلی‌متری با کالیپر دوپیستونی

لاستیک جلو: ۱۲۰/۷۰ ZR 17

لاستیک عقب: ۱۹۰/۵۵ ZR 17

ابعاد (طول × عرض): ۲۲۲۹ × ۹۷۱ میلی‌متر

فاصله بین دو محور: ۱۵۰۰ میلی‌متر

ارتفاع زین: بین ۷۸۰ تا ۸۶۰ میلی‌متر

وزن آماده به حرکت: ۲۸۱ کیلوگرم

مطالب پیشنهادی
بیشتر بخوانید
دیدگاه
پربازدیدترین مطالب
تازه‌ترین عناوین