مقایسه پژو 408X و نیسان قشقایی؛ دوئل کراساوور های خاص در بازار خودرو

ایران خودرو و نامی خودرو، واردکننده دو خارجی خواهند شد.
تریبون اقتصاد_بازار کراساوورها آنقدر پرطرفدار و کاربردی شده است که محصولات متنوعی در این سگمنتها به چشم میخورد. شرکت پژو با تلفیق ویژگیهای بدنه خودروهای هاچبک، کراساوور و سدان، خودرویی جذاب تحت عنوان کلاس اور کوپه با نام پژو ۴۰۸ ایکس را به بازار فرستاده که هماکنون توسط ایرانخودرو آماده ورود به کشور است. نیسان قشقایی نیز از جمله کراساوورهای معروف کمپانی ژاپنی است که حالا با نام جدید و تحت نسخه آنر در کشورمان عرضه میشود. نزدیکی نسبی رده قیمتی این دو خودرو به همراه برخی ویژگیهای مشترک، موجب شده تا پژو ۴۰۸ ایکس و نیسان قشقایی آنر رقیبانی تقریباً مناسب برای یکدیگر در بازار ایران باشند. در نتیجه به مقایسه پژو ۴۰۸ ایکس با نیسان قشقایی آنر میپردازیم تا ببینیم کدامیک از این دو محصول وارداتی، گزینه بهتری برای مصرفکنندگان ایرانی خواهد بود.
درباره پژو 408X و نیسان قشقایی آنر
پژو ۴۰۸ ایکس یکی از پروژههای جنجالی کمپانی فرانسوی محسوب میشود که گفته شده حدود ۷ سال فرآیند توسعه آن ادامه داشته و در نهایت این خودرو از سال ۲۰۲۲، بر اساس پلتفرم EMP2 گروه استلانتیس به میدان آمده است. طراحی ظاهری و سبک بدنه پژو ۴۰۸ ایکس به نحوی انجام شده که تقریباً تلفیقی از خودروهای کراساوور، سدان و هاچبک است و از نظر شرکت سازنده، یک کراساور کوپه با ابعاد جمعوجور به شمار میرود. شرکت ایرانخودرو نیز با همکاری کمپانی دانگفنگ قصد واردات و سپس مونتاژ این محصول در داخل ایران را دارد که به نظر ما انتخاب شایستهای محسوب میشود.
اما نیسان قشقایی آنر که توسط نامی خودرو برای کشورمان رونمایی شده، در اصل نسخه فیسلیفت نسل دوم نیسان قشقایی است که از سال ۲۰۱۳ روی خط تولید کمپانی نیسان حضور دارد. متأسفانه فعلاً اثری از حضور نسل سوم نیسان قشقایی که از سال ۲۰۲۱ به بازارهای مختلف راه یافته، در ایران دیده نمیشود؛ البته نسخه آنر توسط کمپانی دانگفنگ نیسان و در سال ۲۰۲۴ با چهرهای کاملاً بهروز و متمایز در دسترس مشتریان چینی قرار گرفته و حالا به بازار ایران نیز راه یافته است. باید بدانید که این خودرو در کشور چین تحت عنوان نیسان قشقایی گلوری به فروش میرسد.
مقایسه طراحی ظاهری
با وجود بهروزرسانیهای زیادی که روی چهره و نمای عقب نیسان قشقایی آنر نسبت به نسخه قبلی صورت گرفته، طراحی بدنه پژو 408X آنقدر مدرن و متفاوت است که میتواند ظاهر نیسان قشقایی را کمی قدیمی جلوه دهد.
نیسان قشقایی آنر با بدنهای متعلق به حدود بیش از ۱۲ سال پیش در میدان حاضر شده و صرفاً المانهای نمای روبهرو نظیر جلوپنجره، چراغها، سپر و برخی جزئیات نمای عقب آن نسبت به نسخه اصلی تغییر کرده است. این تغییرات باعث شده تا چهره قشقایی آنر کاملاً امروزی و تجددگرایانه به نظر برسد. به طور کلی، چهره نیسان قشقایی آنر نسبتاً مدرن است، اما استایل آن کمی قدیمی به نظر میرسد و در مجموع میتواند برای کاربران خانوادگی نسبتاً مسن، زیبایی خود را حفظ کند.
اما در سمت دیگر، پژو 408X ظاهری کاملاً متفاوت، تهاجمی و مملو از زوایای شکسته و صفحات هندسی مختلف را در نقاط گوناگون بدنه ارائه میدهد. این سبک طراحی تاکنون در خودروهای دیگر چندان دیده نشده بود و پژو با این کار، یک محصول کاملاً اسپرت و پرحاشیه را به بازار فرستاده است که البته مورد استقبال اکثر کارشناسان و مشتریان قرار دارد. طرح چراغهای دیلایت دندانشمشیری به همراه المانهای هندسی دریچههای روی سپر، چهره خودرو را کاملاً خشن و قاطع نشان میدهد. سایر قسمتهای بدنه نیز به لطف حجمپردازی مطلوب و خطوط شکسته، هماهنگی بالایی با نمای چهره دارند و در مجموع، استایلی کاملاً اسپرت و هجومی را برای این خودرو به وجود آوردهاند؛ بهنحویکه نهتنها مشتریان مسنتر، بلکه اکثر جوانان نیز از این محصول خانوادگی استقبال کرده و آن را خودرویی متناسب با نیازهای بصری روز میدانند.
مقایسه کابین و فضای داخلی
در مورد طراحی داخلی نیز روند به همان منوال پیش میرود که در نمای بیرونی مشاهده میکنیم. ادوات داخلی پژو 408X از صفحات هندسی با زوایای تند و تیز و خطوط شکسته، به همراه ترکیبی از کلیدهای لمسی و فیزیکی ساخته شدهاند که همان اصول طراحی آیکاکپیت پژو را نشان میدهند و فضایی به سبک اتاقک خلبان هواپیما را پیش روی راننده یا سرنشین جلو قرار دادهاند. این شیوه طراحی داشبورد و غربیلک فرمان، که در آن کیلومترشمار بالاتر از فرمان قرار میگیرد، در محصولات قبلی پژو نظیر پژو ۲۰۰۸ نیز دیده شده بود و حالا با چهرهای کاملاً مدرن و هندسیتر، با پژو ۴۰۸ ایکس به بازار ایران بازگشته است.
اما طراحی داخلی نیسان قشقایی فرم متعادلتری داشته و تقریباً بر اساس داشبورد نیسان سیلفی ترسیم شده است. این کابین از خطوط نرم بیشتری تشکیل شده و دریچههای تهویه دایرهای آن اصلاً تناسبی با نمونههای بهکاررفته در کابین حریف فرانسوی ندارند. بنابراین اگر یک طراحی متعادل با چاشنی کمی اسپرت میخواهید، قطعاً فضای داخلی نیسان قشقایی شما را راضی خواهد کرد.
سطح کیفی مواد و متریال استفادهشده در کابین دو خودرو تقریباً مرغوب است و هر دوی آنها میتوانند رضایت بالایی در کاربران خود به وجود آورند. کابین نیسان قشقایی آنر تقریباً جادار است و فضای کافی، بهویژه در صندلیهای ردیف عقب، در اختیار کاربران قرار میدهد؛ اما پژو ۴۰۸ ایکس حدود ۱۴ سانتیمتر فاصله محوری بزرگتری دارد و قطعاً فضای اختصاصیافته به پای سرنشینان در ردیف دوم، بسیار بزرگتر از حریف ژاپنی خواهد بود.
از لحاظ میزان فضای صندوق عقب نیز باید بدانید که نیسان قشقایی آنر با ۴۸۶ لیتر گنجایش، امکان قرارگیری ۴ تا ۵ چمدان بزرگ را در بخش عقب فراهم میکند؛ اما حجم صندوق پژو 408X بزرگتر است و به ۵۳۶ لیتر میرسد.
بنابراین، بهطور کلی، طراحی کابین پژو ۴۰۸ امروزی و جذابتر است و در عین حال فضای بزرگتری هم برای سرنشینان و هم برای لوازم آنها در صندوق عقب فراهم میآورد.
مقایسه مشخصات فنی پژو ۴۰۸ ایکس با نیسان قشقایی آنر
سیستم فنی دو خودرو با یکدیگر متفاوت است؛ چراکه نیسان قشقایی آنر ترجیح داده با موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی و گیربکس اتوماتیک CVT وارد میدان شود، اما پژو 408X دارای موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم است و گیربکس آن نیز از نوع ۸ سرعته اتوماتیک معمولی محسوب میشود.
حداکثر قدرت موتور نیسان قشقایی آنر ۱۴۰ اسب بخار و گشتاور آن ۱۸۴ نیوتنمتر است، اما این ارقام در پژو ۴۰۸ ایکس به ۱۷۵ اسب بخار و ۲۵۰ نیوتنمتر افزایش پیدا میکند. با توجه به وزن تقریباً مشابه این دو خودرو و توان بیشتر موتور پژو ۴۰۸، واضح است که شتاب کراساور فرانسوی نسبت به نیسان قشقایی آنر سریعتر خواهد بود.
طبق برآوردهای انجامشده، شتاب صفر تا صد پژو 408X تحت شرایط استاندارد حدود ۹.۵ ثانیه است و این رقم برای نیسان قشقایی آنر به ۱۰.۵ ثانیه میرسد. اختلاف میانگین مصرف سوخت این دو خودرو نیز چندان زیاد نیست، اما پژو ۴۰۸ با ۶.۳۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر نسبت به قشقایی آنر با ۶.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، خودروی کممصرفتری به شمار میرود.
اما در بحث سیستم تعلیق، قشقایی آنر عملکرد بهتری دارد؛ چراکه در قسمت عقب از سامانه مالتیلینک مستقل استفاده میکند که نسبت به سیستم تورشن بیم یکپارچه بهکاررفته در پژو ۴۰۸ ایکس، شرایط بهتری را در زمینه کیفیت سواری و هندلینگ فراهم میآورد. البته به دلیل ارتفاع کمتر پژو 408X نسبت به حریف، احتمالاً نیسان قشقایی نمیتواند در زمینه پایداری و هندلینگ، برتری محسوسی نسبت به حریف فرانسوی کسب کند.
خودرو | پژو ۴۰۸ ایکس ایران خودرو | نیسان قشقایی آنر |
موتور | چهارسیلندر- ۱۶سوپاپ –توربوTGDi | ۴ سیلندر- ۱۶سوپاپ – تنفس طبیعی |
حجم موتور | ۱.۶ لیتر | ۲.۰لیتر |
توان خروجی | ۱۷۵ اسب بخار – ۲۵۰ نیوتن متر | ۱۴۰اسب بخار – ۱۸۴ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته AT اتوماتیک | ۷ سرعته اتوماتیک CVT |
انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو | دیفرانسیل جلو |
شتاب ۰-۱۰۰ | ۹.۵ ثانیه | ۱۰.۵ ثانیه |
مصرف سوخت ترکیبی | ۶.۳۵ لیتر در۱۰۰کیلومتر | ۶.۷۹ لیتر در۱۰۰کیلومتر |
بیشترین سرعت | ۲۲۰ کیلومتربرساعت | ۱۸۶ کیلومتربرساعت |
وزن | ۱۴۶۵ کیلوگرم | ۱۴۴۹ کیلوگرم |
حجم باک | ۵۱ لیتر | ۵۷ لیتر |
ابعاد بدنه | ۱۵۰۲-۱۸۵۹-۴۷۰۵ میلیمتر | ۱۶۱۰-۱۸۳۷-۴۴۰۷ میلیمتر |
فاصله محوری | ۲۷۸۷ میلیمتر | ۲۶۴۶ میلیمتر |
حجم صندوق | ۶۰۸ لیتر | ۴۸۶ لیتر |
مقایسه آپشنها و امکانات
نیسان قشقایی آنر امکانات قابلقبول و مناسبی در زمینه رفاهی و ایمنی ارائه میدهد، با این حال، وقتی با یک محصول جدید مانند پژو 408X مقایسه میشود، نقطهضعف اصلی آن در حوزه تجهیزات هوشمند و سیستمهای کمکرانندگی کاملاً نمایان خواهد شد.
پژو ۴۰۸ ایکس از امکانات مدرنی مثل رادار خطخوان، هشدار برخورد از جلو، هشدار خستگی راننده، ترمز اضطراری اتوماتیک، کروز کنترل تطبیقی، رانندگی خودکار بین خطوط، رادار تابلوخوان، گرمکن صندلیهای جلو، شارژر بیسیم تلفن همراه و… برخوردار است که در نیسان قشقایی آنر وجود ندارند. بنابراین پژو ۴۰۸ ایکس بهمراتب خودروی پرآپشنتری نسبت به حریف ژاپنی محسوب میشود و از این نظر بسیار جلوتر قرار میگیرد.
خودرو | نیسان قشقایی آنر | پژو 408X |
کروز کنترل | دارد | دارد(تطبیقی) |
کنترل پایداری | دارد | دارد |
کنترل شروع حرکت در سربالایی | دارد | دارد |
هشدار نقطه کور | – | دارد |
رادار خط خوان | – | دارد |
سیستم کمکی رانندگی بین خطوط | – | دارد |
سنسور پارک عقب | دارد | دارد |
نوربالا اتوماتیک | – | دارد |
سنسور باد تایرها | دارد | دارد |
ترمز پارک برقی و اتوهلد | دارد | دارد |
ترمز اضطراری اتوماتیک | – | دارد |
دیلایت | دارد | دارد |
سنسور نور | دارد | دارد |
فرمان برقی | دارد | دارد |
دکمه های کنترل روی فرمان | دارد | دارد |
نمایشگر مالتی مدیا | دارد | دارد |
دوربین عقب | دارد | دارد |
دوربین ۳۶۰ درجه | دارد | دارد |
کیسه هوا | دارد (۶ عدد) | دارد (۶ عدد) |
تهویه اتوماتیک | دارد | دارد |
تنظیم برقی صندلی راننده | دارد | دارد |
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو | – | دارد |
سردکن صندلی جلو | – | – |
گرمکن صندلی جلو | – | دارد |
شارژر وایرلس | – | دارد |
دنده پشت فرمان | – | دارد |
اتوپارک | – | ندارد |
سنسور باران | دارد | دارد |
تنظیم برقی آینههای جانبی | دارد | دارد |
سانروف | – | – |
سقف پانوراما | – | دارد |
نتیجهگیری
با وجود آنکه نیسان قشقایی آنر یکی از کراساوورهای باکیفیت و زیبای بازار ایران در شرایط کنونی به شمار میرود، اما به نظر میرسد شرایط پژو 408X برای مشتریان ایرانی جذابتر باشد.
پژو ۴۰۸ ایکس از لحاظ طراحی کاملاً متفاوت ظاهر شده و میتواند خودرویی زیبا و بهروزتر به حساب بیاید. نمای داخلی آن نیز جذابیت بیشتری دارد و از لحاظ فضای کابین و گنجایش صندوق عقب هم کاملاً برتر از رقیب ژاپنی است. بنابراین اگر خانوادهای پرجمعیت دارید، به نظر میرسد پژو ۴۰۸ گزینه بهتری برای شما باشد.
امکانات کاملاً متنوعتر، شتاب و هیجان سواری بیشتر، و استایل جذابتر از نقاط قوت اصلی این محصول فرانسوی در برابر حریف ژاپنی هستند.
اما اگر به طرحهای فانتزی و متفاوت علاقه ندارید و میخواهید یک کراساور ژاپنی اصیل با طراحی پخته و چهرهای نوین داشته باشید که موتور آن نیز حتماً از نوع تنفس طبیعی، با استهلاک پایین و حساسیت کمتر نسبت به بنزین داخلی باشد، نیسان قشقایی آنر گزینه بهتری برای شما خواهد بود.
البته کیفیت گیربکسهای CVT نیسان و استهلاک آنها معمولاً پایینتر از حد انتظار است، و در مقابل، جعبهدندههای اتوماتیک معمولی معمولاً میزان خرابی کمتری نسبت به انواع CVT دارند. در نتیجه، به نظر میرسد که استهلاک جعبهدنده پژو ۴۰۸ ایکس در طول زمان و میزان خرابی آن نسبت به گیربکس قشقایی پایینتر باشد.