کد مطلب: ۲۷۹۰۲
لینک کوتاه کپی شد

مسکن مهر با چاشنی گرانی؛ هزینه ساخت خانه به 800 میلیون رسید

هزینه آماده‌سازی زمین، ایجاد خدمات شهری، و محوطه‌سازی در پردیس معادل ۵۰ تا ۱۰۰ درصد قیمت ساخت خانه است

تریبون اقتصاد_ بیش از ۱۵ سال از آغاز طرح مسکن مهر در شهر جدید پردیس می‌گذرد. این طرح که با هدف خانه‌دار کردن اقشار کم‌درآمد کلید خورد، حالا برای هزاران پیش‌خریدار به نماد بی‌اعتمادی و سرگردانی تبدیل شده است. در حالی که بسیاری از این افراد با پرداخت حدود ۵۰ میلیون تومان در ابتدای دهه ۹۰، به امید دریافت سریع خانه وارد این طرح شدند، اکنون برای تکمیل واحدها باید تا ۸۰۰ میلیون تومان دیگر هزینه کنند.

مهم‌ترین دلیل تأخیر در تکمیل پروژه‌ها: نبود بودجه

به گزارش سرمایه و بورس، بنابر اعلام مسئولان شرکت عمران شهر جدید پردیس، تکمیل حدود ۱۱,۶۰۰ واحد باقی‌مانده مسکن مهر، به ۹.۵ همت اعتبار نیاز دارد. با در نظر گرفتن هزینه‌های خدمات زیربنایی و روبنایی، این رقم به ۱۵ همت می‌رسد. این در حالی است که پیش‌خریداران سال‌ها پیش، آورده خود را پرداخت کرده‌اند. اکنون تأخیر در ساخت و افزایش تورم، باعث شده دولت مسئول جبران این شکاف مالی شود.

مشکل قیمت‌گذاری باز در مسکن ملی

برخلاف مسکن مهر، پروژه‌های جدید مانند طرح اقدام ملی مسکن و نهضت ملی مسکن با قیمت باز و غیرقطعی پیش‌فروش می‌شوند؛ به این معنا که هزینه نهایی واحدها مشخص نیست و پیش‌خریداران باید مدام مبالغ جدید را پرداخت کنند. این شیوه نه تنها با قانون پیش‌فروش ساختمان مغایرت دارد، بلکه عملاً ریسک مالی پروژه را به دوش مردم انداخته است.

مسکن+مهر+پردیس

زندگی در شهر جدید پردیس؛ کارگاهی دائمی

ساکنان واحدهای تحویل‌شده در پردیس با مشکلات بسیاری مواجه‌اند. به دلیل ادامه ساخت‌وساز در بلوک‌های مجاور، این افراد عملاً در محیطی مشابه کارگاه ساختمانی زندگی می‌کنند. سروصدا، گردوغبار، نبود امکانات اولیه مانند سوپرمارکت یا داروخانه، و کمبود خدمات حمل‌ونقل عمومی، از جمله چالش‌های روزمره آنهاست.

نبود زیرساخت و خدمات شهری

هزینه آماده‌سازی زمین، ایجاد خدمات شهری، و محوطه‌سازی در پردیس معادل ۵۰ تا ۱۰۰ درصد قیمت ساخت خانه است. با این حال، در بسیاری از فازها این خدمات هنوز کامل نشده‌اند. ناترازی خدمات شهری باعث شده تا ساکنان حتی برای خرید مایحتاج ساده، مسیرهای طولانی طی کنند.

حمل‌ونقل؛ معضل دیگر زندگی در حومه تهران

شهر جدید پردیس از نظر حمل‌ونقل عمومی شرایط مناسبی ندارد. اغلب ساکنان این منطقه در تهران مشغول به کار هستند، اما دسترسی ناکافی به اتوبوس، تاکسی و مترو، هزینه زندگی در حومه را بسیار بالا برده است. همچنین نبود خطوط حمل‌ونقل داخلی کافی، جابه‌جایی در داخل شهر را نیز دشوار کرده است.

مشکلات فنی ساختمان‌ها؛ از آسانسور خراب تا نبود فاضلاب

گزارش‌های میدانی از فازهای ۵، ۸ و ۱۱ پردیس نشان می‌دهد که ساکنان با چالش‌هایی نظیر خرابی آسانسورها، عدم‌اتصال به شبکه فاضلاب، وجود موش و حیوانات موذی، و همچنین عدم‌نصب امکاناتی چون پله اضطراری یا سیستم گرمایش مناسب روبه‌رو هستند. در برخی موارد، خانواده‌ها باید در طبقه دوازدهم بدون آسانسور زندگی کنند.

پیش‌فروش خانه دولتی با قیمت باز؛ قانونی یا غیرقانونی؟

بر اساس قانون پیش‌فروش ساختمان، هر قرارداد باید شامل قیمت نهایی، اقساط پرداختی و زمان تحویل باشد. اما در پروژه‌هایی مانند اقدام ملی، این شروط رعایت نشده و قراردادها با قیمت باز منعقد شده‌اند. نتیجه این روند، تحمیل هزینه‌های بیشتر و تأخیرهای بی‌پایان به مردم است.

راه‌حل چیست؟

الگوی جهانی برای ساخت مسکن دولتی، استفاده از شرکت‌های توسعه‌گر است که زمین را آماده‌سازی و پروژه را با سرمایه خود اجرا می‌کنند. دولت در این مدل می‌تواند با واگذاری زمین و دریافت بخشی از واحدها به‌عنوان سهم خود، بدون صرف بودجه هنگفت، به اهداف حمایتی برسد.

سیاست‌گذاری نادرست، قربانیان گسترده

پروژه‌هایی مانند مسکن مهر و اقدام ملی، به دلیل سیاست‌گذاری‌های ناپایدار و نبود برنامه زمان‌بندی دقیق، تبدیل به سرمایه‌سوزی و اعتمادزدایی عمومی شده‌اند. در این بین، نه تنها هزاران خانواده به خانه نرسیده‌اند، بلکه سایر شهروندان نیز از محل هزینه بودجه دولت متضرر شده‌اند.

مطالب پیشنهادی
بیشتر بخوانید
دیدگاه
پربازدیدترین مطالب
تازه‌ترین عناوین