رقیب جدید 207 در ایران؛ هاچبک تازهوارد کرمانموتور معرفی شد

شرکت نبکا با همکاری مپنا و کرمان موتور، یک خودرو چینی الکترونیکی را به کشور وارد خواهند کرد.
تریبون اقتصاد_سال ۱۴۰۲، شرکت کرمان موتور و گروه مپنا طی مراسمی از اولین خودروی برقی خود با نام اسکای ول ET5 رونمایی کردند. قرار بود این شاسیبلند تمام الکتریکی توسط برند نوین ماهان (نبکا) و در منطقه تجاری ارگ بم تولید شود که البته با گذشت چند ماه، هنوز به تعداد بالا در ایران فروخته نشده است. حالا منابع غیررسمی از برنامهی جدید شرکت نبکا برای عرضهی هاچبک برقی خبر میدهند.
به گزارش پدال، نبکا با هدف تمرکز بر خودروهای برقی شکل گرفت. گروه مپنا به عنوان یکی از بزرگترین مجموعههای صنعتی ایران که احداث و بهرهبرداری از نیروگاههای سراسر کشور را انجام میدهد، مدعی است که میتواند با استفاده از فناوریهای داخلی و نخبگان ایرانی، به تولید خودروهای برقی کمک کند. این ادعا و رویاپردازی بزرگ، هنوز برای مردم ایران که نیازمند خودروی باکیفیت و ارزانقیمت هستند، شکل واقعی نگرفته است. دیگر موضوع جالب اینکه، چرا نبکا باوجود برندهای مشهور و پرفروش چینی مثل بیوایدی، امجی، نیو و بسیاری دیگر، شرکتی مثل اسکایول را انتخاب کرد؟
خودروسازی لتین (Letin) یا Levdeo سال ۲۰۰۸ شروع به کار کرده و ظاهرا سال ۲۰۲۳ تعطیل شده است! بر این اساس، هاچبک برقی منگو که سال ۲۰۲۰ رونمایی شده بود، هماکنون در چین تولید نمیشود. از سویی دیگر، ظاهرا شرکت یما (YEMA) سهام خودروسازی لتین را خریداری کرده است اما هاچبک منگو در فهرست خودروهای تولید ۲۰۲۵ چین دیده نمیشود. لتین منگو، دو نوع بدنهی سهدر و پنجدر با پیشرانههای متنوع و توان پیمایش مختلف در چین و مکزیک مونتاژ شد. این خودرو برای پاسخ به نیاز شهری طراحی شده و پیشرانهی قدرتمند با توان پیمایش بالا ندارد.
طراحی لتین منگو
بیوایدی دلفین، یکی از پرفروشترین خودروهای چین در کلاس هاچبک برقی است. در نمای بیرونی لتنی منگو، الگوبرداری از دلفین دیده میشود؛ اما منگو ابعاد کوچکتر و ظاهر سادهتر دارد. خانواده لتین منگو شامل نسخه استاندارد، پرو و منگو مکس است که توسط استودیو مشهور پینین فارینا طراحی شدهاند.
چراغهای اصلی و جلوپنجره برای لتین منگو، ساختار یکپارچه فراهم میکنند. هرچند که این خودرو از نظر قیمت در کلاس اقتصادی است اما سپر فلزی و رنگ بدنه ارایه میدهد تا نسبت به رقبایی مثل لیپموتور T03 جذابتر دیده شود. حجمدهی کاپوت جلو و گلگیرها نیز با حفظ سادگی، هماهنگ با دیگر اجزا است.
در نمای جانبی، توجه تیم طراحی به جزئیات، بهتر مشخص میشود. خطوط روی بدنه در پایین و انتهای چراغهای عقب، جالب توجه هستند. زهوار سیاه زیر شیشهها که در امتداد چراغهای جلو کشیده نیز، چشمگیر به نظر میرسد. فرم کلی بدنه و سقف لتین منگو برای خودرویی در کلاس هاچبک شهری، قابل قبول است هرچند که طراجی چرخها، عامهپسند نیست.
چراغهای عقب، الهام گرفته از رنجرور به نظر میرسند و نسبت به ابعاد لتین منگو، راضیکننده هستند. حجمدهی سپر، درپوش صندوق و بال انتهای سقف نیز به خوبی انجام شده است. این ترکیب، طراحی نمای عقب لتین منگو را جالب توجه نشان میدهد.
لتین منگو با طول ۳,۶۲۲ و عرض ۱,۶۰۷ و ارتفاع ۱,۹۲۵ و فاصله محوری ۲,۴۴۲ میلیمتر تولید شده است. این مدل از امویام ۱۱۰ ابعاد بزرگتری دارد و از نظر فاصله محوری و عرض بدنه مشابه پژو ۲۰۶ محسوب میشود.
طراحی داخلی لتین منگو
نمای ساده در اتاق یک هاچبک اقتصادی، چندان عجیب نیست. این شرایط با نصب نمایشگر لمسی ۹ اینچ و پنل دیجیتال ۶ اینچ پشت فرمان، بهبود یافته است و بدون هزینهی سنگین برای شرکت سازنده، تین منگو را آشنا به فناوریهای جدید نشان میدهد.
فرمان کلیدهای کنترلی ندارد و این موضوع، نکتهی منفی بسیار مهمی است. چنانچه گوشی همراه از طریق ارتباط بلوتوث با سیستم مولتیمدیا زنگ بخورد یا راننده بخواهد صدای سیستم سرگرمی را تغییر دهد، نیازمند لمس نمایشگر خواهد بود بود. حتی کنترل تهویه مطبوع نیز، صرفا از طریق مانیتور انجام میشود. دیگر موضوع ناراحت کننده، اهرم ترمز دستی است که امروزه در غالب خودروها با دکمه ارایه میشود.

صندلیهای پارچهای و مواد پلاستیکی، دیگر اقلام ارزانقیمت داخل کابین هستند. لتین منگو برای تردد ۴ سرنشین داخل شهر مناسب است و روی صندلی عقب، راحتی بیشتری نسبت به پژو ۲۰۶ دارد. حجم قابل استفاده در صندوق عقب، حدود ۳۰۰ لیتر است که با خواباندن صندلیهای ردیف دوم به ۱۲۵۰ لیتر میرسد.
پیشرانه و تجهیزات فنی لتین منگو
دو مدل با پیشرانههای ۳۸ و ۴۸ اسب بخار برای لتین منگو ارایه شده است که ۱۰۵ و ۱۲۰ نیوتنمتر گشتاور دارند. سه نوع باتری ۱۱ و ۱۷ و ۲۹ کیلووات ساعتی برای این خودرو، توان پیمایش ۱۳۰ تا ۳۰۰ کیلومتر فراهم میکنند. لتین منگو با گیربکس تک سرعته تولید میشود و ۶۶۰ تا ۶۸۰ کیلوگرم وزن خالص دارد. سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت این خودرو مشخص نیست اما میتوان انتظار داشت حدود ۱۵ تا ۱۸ ثانیه باشد.
فهرست امکانات و تجهیزات ایمنی لتین منگو مشخص نیست. این خودرو در نسخهی فول آپشن بازار چین، ترمز ABS و سیستم کنترل کشش ESP، حسگر برخورد از جلو و عقب، صندلیهای برقی ردیف جلو، دوربین پارک و رادار نقطه کور دارد.



قیمت لتین منگو در چین و پیشبینی برای ایران
روی کاغد، توانایی فنی و امکانات لتین منگو، جذابیتی ندارند اما قیمت ۷ هزار دلاری این خودرو در بازار چین جالب توجه است. اگر نبکا (حاصل همکاری مپنا و کرمان موتور) بتواند این هاجبک برقی را با قیمت مشابه کشور سازنده عرضه کند و هزینهی خرید برای مصرفکنندهی ایرانی را مشابه یک شهرومند چینی در حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان نگه دارد، گام مثبتی در جهت عمل به ادعای تولید خودروی ارزانقیمت داخل ایران، برداشته است. در غیر این صورت، فروش لتین منگو با قیمت بالای یک میلیارد تومان، افتخاری برای نبکا نخواهد بود.