شورلت تراورس ۲۰۲۵؛ رقیب سرسخت هیوندای پالیسید و کیا تلوراید در بازار شاسیبلندها

هرچند که این خودرو، جزو بهترین ها نیست، اما فضای جادار و رانندگی راحت با آن دو مزیت بینظیر آن است.
تریبون اقتصاد_اگر به دنبال شاسیبلند سهردیفه بزرگ و قدرتمند از شورلت هستید، تاهو و سابربن از بهترینها هستند اما خانوادگیترین شاسیبلند سهردیفه این برند، نسل جدید تراورس است که رانندگی نرمتری نسبت به مدلهای مبتنی بر پیکاپ دارد و ردیف سوم آن واقعاً فضای قابلاستفادهای ارائه میدهد.
به گزارش پدال، همچنین، قیمت پایه ۴۲ هزار دلاری، تراورس را در دسترس اکثر خریداران شاسیبلندهای سهردیفه قرار میدهد و آن را در کنار رقبای کلیدی مانند هیوندای پالیسید، فورد اکسپلورر و کیا تلوراید قرار میدهد. تراورس در سال ۲۰۲۴ با پیشرانه جدید چهار سیلندر توربوشارژ برای تمام تیپها و مدل Z71 با ارتفاع بیشتر از سطح زمین، سیستم چهارچرخ محرک استاندارد و ویژگیهای آفرود مانند کمکفنرهای نرمتر و لاستیکهای آلترین، بازطراحی عمدهای را تجربه کرد.
پیشرانه
تراورس از پیشرانه ۲.۵ لیتری چهار سیلندر بهره میبرد که ۳۲۸ اسب بخار قدرت و ۴۴۲ نیوتن متر گشتاور تولید میکند. پیشرانه قبلی ۳.۶ لیتری V6 تنها ۳۱۰ اسب بخار و ۳۶۱ نیوتن متر گشتاور داشت. این پیشرانه جدید با گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک و سیستم محرک جلوی استاندارد همراه است اما سیستم چهارچرخ محرک در برخی تیپها بهصورت سفارشی در دسترس است. حتی با پیشرانه کوچکتر، تراورس همچنان توانایی یدککشی تا ۲۲۷۰ کیلوگرم را دارد که مشابه مدل V6 قبلی است.
تکنولوژی
تمام تیپهای نسل جدید تراورس بهصورت استاندارد مجهز به نمایشگر لمسی ۱۷.۷ اینچی و صفحه آمپر دیجیتال ۱۱.۰ اینچی هستند که از سیستم اطلاعاتسرگرمی جدید مبتنی بر گوگل شورلت استفاده میکنند. اپل کارپلی و اندروید اتو بیسیم نیز استاندارد هستند و شش پورت USB در کابین، ازجمله چند پورت در ردیف آخر، وجود دارد. شارژ بیسیم استاندارد است و هاتاسپات وایفای نیز در دسترس است. سیستم رانندگی بدون دخالت دست سوپر کروز شورلت بهصورت سفارشی در تیپهای Z71 و هایکانتری عرضه میشود، اما حتی تیپهای پایینتر تراورس مجهز به ویژگیهای ایمنی مانند نوربالای خودکار، تشخیص عابر پیاده، شناسایی علائم راهنمایی و رانندگی و کروز کنترل تطبیقی با دستیار حفظ حرکت میان خطوط هستند.
طراحی
طراحی تراورس جدید بهنوعی شلوغ است اما حداقل از ظاهر بیهویت قبلی خود فاصله گرفته و جسورتر شده است. نمای جلویی شامل یک جلوپنجره بزرگ است که به دو بخش تقسیم شده است. بخش بالایی باریک با دیلایتها ادغام شده و بخش پایینی بزرگتر بین چراغهای اصلی در قسمت پایین سپر، قرار دارد. بسته به تیپ انتخابی، تراورس گزینههای مختلفی برای طراحی جلوپنجره ارائه میدهد، از نوارهای افقی نقرهای براق تا طرح مشکی. مدل Z71 آفرود نیز ویژگیهای خاصی مانند محافظ زیربدنه مصنوعی در پایین سپر دارد. رینگهای ۱۸ اینچی استاندارد هستند اما تیپهای مختلف گزینههای متفاوتی دارند و بزرگترین آنها ۲۲ اینچی است.
داخل
کابین تراورس جدید تمیز و مرتب است و همهچیز در جای درست خود قرار دارد. در تیپ هایکانتری، چرم مشکی اکثر سطوح را پوشانده و تزئینات برنزی ظریف و قطعات نقرهای در سراسر کابین دیده میشوند. برخی از قطعات نقرهای شکننده به نظر میرسند، اما کیفیت کلی بالاتر از میانگین است. برخلاف برخی رقبا، تراورس ردیف سومی دارد که با ۸۵ سانتیمتر فضای پا و ۹۷ سانتیمتر فضای سر که هر دو بالاتر از میانگین کلاس هستند، بزرگسالان با جثه معمولی در آن راحت هستند. برای مقایسه، تاهو در ردیف سوم ۸۹ سانتیمتر فضای پا و ۹۷ سانتیمتر فضای سر دارد که تنها کمی بیشتر از تراورس است. پشت ردیف سوم، ۶۴۸ لیتر فضای بار وجود دارد که با خواباندن ردیف سوم، این فضا به ۱۶۰۰ لیتر افزایش مییابد.
رانندگی
رانندگی با تراورس هیجانانگیز نیست اما در دنیای شاسیبلندهای سهردیفه، این کاملاً قابلقبول است. پیشرانه چهار سیلندر به لطف توربوشارژر، کشش خوبی در دورهای پایین دارد و قدرت در میانه دور موتور برای سبقتگیری کافی است. گیربکس هشت سرعته در اکثر مواقع دندهها را نرم تعویض میکند، اما در سرعتهای پایین ممکن است کمی ناهماهنگ باشد. سواری تراورس راحت و نرم است و حتی با رینگهای ۲۲ اینچی بزرگ در مدل هایکانتری، این خودرو روی سرعتگیرها یا جادههای ناهموار بهشدت تکان نمیخورد. صندلیهای چرمی نرم و حمایتکننده هستند و کابین در سرعتهای پایین آرام است اما صدای زوزه مانند پیشرانه چهار سیلندر در سرعتهای بالا قابلتشخیص است. فرمان، حتی برای یک شاسیبلند سهردیفه، بیشازحد گنگ است و نیروی کمکی برقی بیشازحد آن، حس جاده را از بین برده است. همچنین، بادیرول زیاد است درحالیکه رقبایی مانند اکسپلورر، پالیسید و تلوراید همگی متعادلتر هستند. بااینحال، سوپر کروز رانندگی در بزرگراههای طولانی را بسیار آسان میکند. عملکرد تغییر خط خودکار آن تقریباً بینقص است؛ بهطور خودکار تشخیص میدهد که خودروی جلویی خیلی کند حرکت میکند و بدون نیاز به دخالت راننده، خط عوض میکند.
مصرف سوخت
پیشرانه چهار سیلندر جدید تراورس کارآمدتر از V6 قبلی است و در مدل محرک جلو در هر صد کیلومتر بهصورت ترکیبی ۱۰.۲ لیتر بنزین مصرف میکند. مدل چهارچرخ محرک نیز مصرف ترکیبی ۱۱.۸ لیتر دارد. بااینحال، تراورس در زمینه مصرف سوخت در انتهای کلاس خود قرار دارد زیرا تویوتا گرند هایلندر و مزدا CX-90 به ترتیب مصرف ترکیبی ۱۰.۲ و ۹.۴ لیتری دارند. تراورس همچنین یکی از معدود شاسیبلندهای سهردیفه بدون گزینه هیبریدی یا پلاگینهیبریدی است.
قیمت و جمعبندی
قیمت تراورس پایه LT با محرک جلو از ۴۲,۱۹۵ دلار شروع میشود که در این سگمنت قیمت مناسبی است اما چند شاسیبلند سهردیفه ازجمله نیسان پثفایندر با ۳۷,۷۹۰ دلار، هیوندای پالیسید با ۳۷,۶۷۵ دلار و کیا تلوراید با ۳۷,۸۰۵ دلار، ارزانتر هستند. حتی قیمت فورد اکسپلورر جدید از ۴۱,۳۸۰ دلار شروع میشود. قیمت مدل هایکانتری محرک جلوی تستشده هم از ۵۵,۲۹۵ دلار شروع میشود. سیستم چهارچرخ محرک هم ۲ هزار دلار هزینه اضافی دارد. بطورکلی، شورلت تراورس ۲۰۲۵ زیباترین شاسیبلند سهردیفه کلاس خود نیست و بهترین تجربه رانندگی را ارائه نمیدهد اما سواری خوبی دارد، فضای سرنشین و بار زیادی ارائه میدهد و مصرف سوخت مناسبی دارد. این خودرو در هیچ زمینهای پیشرو نیست، اما درمجموع، شاسیبلند سهردیفهای مناسب است.
- نقاط قوت: ساکت، راحت، جادار
- نقاط ضعف: رانندگی معمولی، ظاهر شلوغ
مشخصات فنی
Chevrolet Traverse 2025 | |
پیشرانه | ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر توربو |
قدرت | ۳۲۸ اسب بخار |
گشتاور | ۴۴۲ نیوتن متر |
گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک |
محور محرک | جلو |
حداکثر سرعت | ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت |
وزن | ۲۲۰۷ کیلوگرم |
ظرفیت یدم کشی | ۲۲۷۰ کیلوگرم |
مصرف سوخت | ۱۰.۲ لیتر ترکیبی |
قیمت پایه | ۴۲,۱۹۵ دلار |
قیمت تستشده | ۵۵,۷۹۰ دلار |