کرایهها روی دور تند گرانی؛ ونک تا نوبنیاد 75 هزار تومان!

افزایش کرایه تاکسیهای خطی و اجرای سیستم کرایه شناور در برخی خطوط باعث نارضایتی مسافران شده است
تریبون اقتصاد_ از ابتدای سال و با افزایش ۳۷ درصدی نرخ تاکسیهای درون شهری، شکایات مردمی نیز بیشتر شده است. در برخی از خطوط تاکسیرانی، نرخ کرایه شناور شده است؛ رانندگان در سامانه برخط نرخ کرایه را در لحظه میبینند و اعلام میکنند.
به گزارش جهان صنعت نیوز، این شناور بودن گاهی به مشاجره لفظی میان مسافر و راننده منجر میشود. برای مثال، کرایه تاکسی خطی میدان ونک تا شهرک اکباتان تا پیش از عید برای ون ۲۴ هزار تومان و برای سواری ۳۰ هزار تومان بود. در حال حاضر در ساعاتی از صبح به ۴۰ هزار تومان و در ساعات شلوغتر به ۵۱ هزار تومان رسیده است. در ساعت ۷ بعد از ظهر مبلغ کرایه در این خط به ۶۵ هزار تومان نیز میرسد. همچنین تاکسیهای میدان ونک تا میدان نوبنیاد در ساعات بعد از ظهر، ۷۵ هزار تومان کرایه دریافت میکنند.
نرخ کرایه شناور در برخی خطوط تاکسیرانی
جمالی، راننده تاکسی میگوید: شناور شدن کرایهها از یک نظر خوب است، در زمانهای اوج ترافیک رانندگان انگیزهای برای مسافر زدن نداشتند، و مسافران معطل میشدند، اما الان با قیمتهای جدید کار کردن به صرفهتر است. یکی از مسافران در پاسخ به او میگوید: من هر روز این مسیر را میروم و بعد از ظهرها برمیگردم. با این قیمتها اصلا نمیصرفد؛ مگر ما چهقدر حقوق میگیریم؟ مدام هم باید نرخ کرایه را بپرسیم، چون هر لحظه یک قیمت میدهند. این باعث بحث هر روزه میشود و اعصاب ما هم خرد میشود. راننده در پاسخ صفحه موبایل خود را نشان میدهد و با ناراحتی میگوید: خودتان ببینید، من که از خودم قیمت نمیدهم. سامانه قیمت را اعلام میکند.
با افزایش تردد خودروهای شخصی گره کور ترافیک کورتر میشود
در تهران پر ترافیک، نرخ کرایه تاکسی خطی با نرخ کرایه تاکسیهای اینترنتی برابر شده است. مخصوصا تاکسیهای اینترنتی که سرویس همراه را فعال کردهاند، و کرایه بین ۲ مسافر تقسیم میشود. از سوی دیگر، این افزایش قیمت باعث شده تا استفاده از خودروی شخصی بیشتر شده و گره ترافیک به خصوص در ساعات اوج مانند صبح زود و بعد از ظهر کورتر شود، که هزینه این افزایش ترافیک را افرادی که از حملونقل عمومی استفاده میکنند، نیز میپردازند. از سویی درآمد رانندگان کفاف مخارج زندگی را نمیدهد، و از سویی دیگر مسافران توان پرداخت روزانه ۱۰۰ هزار تومان کرایه رفتوبرگشت را ندارند. در نقطه استراتژیکی از شهر مانند میدان ونک که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته است، نه ایستگاه مترو هست و نه اتوبوسرانی. مسافران که اغلب کارمند و دانشجو هستند چارهای جز استفاده از خطوط تاکسیرانی ندارند، و این موضوع باعث افزایش هزینه ماهانه این افراد شده است.
تجربه کشورهای پیشرفته در اعمال کرایه شناور
سیستم کرایه شناور بیشتر در کشورهایی استفاده میشود که اپلیکیشنهای حملونقل مانند Uber، Bolt، Lyft یا مشابه آنها فعال هستند. آمریکا، انگلستان، استرالیا و آلمان از جمله کشورهایی هستند که با استفاده از زیرساختهای هوشمند، بانکداری دیجیتال و سیستم رقابتی موفق شدهاند کرایه شناور را به درستی اعمال کنند. در ایران اما اجرای این طرح به دلیل عدم شفافسازی و همچنین عدم دسترسی همگانی به اطلاعات برخط دقیق با مشکل مواجه شدهاند. رانندگان کمی راضی و مسافران بسیار ناراضی هستند.