پشتپرده حضور خودروساز روسی در ایران

پس از حضور گسترده چینیها در بازار خودرو اینبار نوبت به شرکت خودروسازی روسی آفتوواز رسیده است
تریبون اقتصاد_ صنعت خودروسازی ایران تا پیش از تحریم ها شرکای زیادی داشته است. شرکایی که هر کدام با توجه به نوع قرارداد و شریک ایرانی اقدام به سرمایه گذاری کرده بود. این اتفاق برای دورانی است که چینی ها سهم اندک و ناچیزی از بازار خودرو را در اختیار داشتند.
به گزارش همشهری آنلاین، اما تحریم های داخلی و خارجی کار را به جایی رسانده است که صفر تا صد خودروسازی ایران در گرو چینی ها قرار گرفته است، دیگر مانند سابق از سرمایه گذاری خبر چندانی نیست.
مدیرعامل شرکت آفتو واز با بیان اینکه ظرفیت تولید خودروهای لادا در ایران وجود دارد، گفت: «انتظار داریم بهزودی نمایندگی لادا در ایران آغاز به کار کند.»
ماکسیم سوکولوف در حاشیه نمایشگاه بینالمللی صنعتی اینوپروم آسیای مرکزی در تاشکند افزود: «در اصل، به دنبال یک طرح بومیسازی برای مونتاژ خودروهای خود در ایران هستیم.»
وی اظهار کرد: «این طرح، مزایای رقابتی خاصی را ایجاد میکند، به همین دلیل است که ما در ایران سرمایهگذاری بزرگی انجام خواهیم داد.»
مدیرعامل شرکت آفتوواز افزود: «شریک بالقوه ما در ایران به کل خط تولید آفتوواز از جمله مدل جدید لادا ایسکرا علاقهمند است، خودرویی که یک گام از بیشتر خودروهایی که با پلتفرمهای ملی در ایران فروخته میشوند، جلوتر است.»
سوکولوف افزود: «محدوده مدل احتمالی خودروی صادراتی براساس نتایج مذاکرات تعیین خواهد شد.»
پیش از این، خبرگزاری اسپوتنیک دسامبر ۲۰۲۳ (دیماه ۱۴۰۲) به نقل از مدیرعامل شرکت آفتو واز گزارش داده بود که این شرکت ممکن است در سال ۲۰۲۴ عرضه خودروهای لادا را به ایران آغاز کند.»
در این میان اما پرسش این است: آیا روس ها می توانند منجر به توسعه صنعت خودروسازی ایران شوند یا اینکه آنها نیز دنبال سهم خود از بازار ایران هستند؟
این در حالی است که خودروسازی روسیه نیز با توجه به تحریم های کشورش، در اختیار چینی ها قرار گرفته است. بنابراین پیش از هر چیز باید مشخص شود که آیا قرار است محصولات آفتوواز با قطعات چینی ها در ایران تولید شوند؟ یا بومی سازی واقعی شکل خواهد گرفت؟ آیا اصلاً ورود خودروسازان روسی به ایران لزومی دارد؟ آیا تأثیر خاصی در اشتغالزایی خواهد داشت؟ آیا این برند به قدری قدرت دارد که منجر به تقویت بازارهای صادراتی شود؟ آیا منجر به انتقال تکنولوژی خواهد شد؟ یا این سرمایه گذاری هم رنگ و بویی غیر اقتصادی خواهد داشت؟