رودستر JMEV 01؛ فراری چینی با چاشنی شیائومی!

JMEV 01 یک رودستر دو در با طراحی الهامگرفته از خودروهای فراری است
تریبون اقتصاد_ JMEV 01 که پیشتر با نام SSC SC-01 شناخته میشد، پس از سه سال توسعه، سرانجام در چین با قیمت ۲۲۹,۸۰۰ یوآن معادل ۳۱,۵۳۵ دلار به بازار عرضه شد.
به گزارش پدال، این رودستر الکتریکی دودر، با وزن سبک ۱۳۶۵ کیلوگرم و قدرت ۴۳۰ اسب بخار، شتاب صفرتاصد کیلومتر بر ساعت را در ۲.۹ ثانیه طی میکند. این خودرو توسط استارتاپ تیونینگ چینی «تیانجین اتو تکنولوژی» یا بهاختصار TGAT طراحی شده و با حمایت مالی شیائومی، به تولید رسیده است.
SC-01 برای اولین بار در سال ۲۰۲۲ بهعنوان یک خودروی الکتریکی سبک توسط TGAT رونمایی شد. «فنگ شیائوتونگ»، بنیانگذار این شرکت، رهبری این پروژه را بر عهده داشت. شیائومی با سرمایهگذاری چندین میلیون یوآنی و حضور «لئو دژنگ»، یکی از بنیانگذاران خود، در هیئتمدیره TGAT، از این پروژه حمایت کرد. قرار بود SC-01 در سهماهه چهارم ۲۰۲۳ به مشتریان تحویل شود اما مشکلات دریافت مجوز فروش از مقامات چینی، این برنامه را به تأخیر انداخت. فنگ در دسامبر ۲۰۲۴ از هواداران عذرخواهی کرد و اعلام کرد که TGAT با شرکت «جیانگلینگ موتورز الکتریک» (JMEV) همکاری کرده تا مجوز فروش را تحت نام JMEV 01 دریافت کند. بدین ترتیب، تولید این خودرو در کارخانه نانچانگ JMEV آغاز شد.
JMEV 01 یک رودستر دو در با طراحی الهامگرفته از خودروهای فراری است. کاپوت شیبدار با ورودیهای هوای بزرگ، چراغهای جلوی بدون کاور، ستونهای جلوی مشکی و چراغهای عقب دایرهای، ظاهری تهاجمی و کلاسیک به آن بخشیدهاند. ورودیهای هوای کناری برای خنک کردن رادیاتورها و خروج هوا در اطراف چراغهای عقب، عملکرد آیرودینامیکی را بهبود میبخشند. شاسی لولهای کروم، وزن خودرو را به ۱۳۶۵ کیلوگرم کاهش داده و مرکز ثقل را به ۳۸۰ میلیمتر رسانده است. ابعاد JMEV 01 شامل طول ۴,۱۰۶ میلیمتر، عرض ۱,۸۳۰ میلیمتر، ارتفاع ۱,۱۷۰ میلیمتر و فاصله بین دو محور ۲,۵۰۳ میلیمتر است.
این خودرو از رینگهای ۱۸ اینچی آلومینیومی با لاستیکهای ۲۴۵ استفاده میکند. سیستم تعلیق دو جناغی در محورهای جلو و عقب، کمکفنرهای قابل تنظیم، مفصلهای فرمان آلومینیومی و دیسکهای ترمز ۳۶۰ میلیمتری (کالیپرهای شش پیستونه در جلو و چهار پیستونه در عقب) از دیگر ویژگیهای فنی آن هستند. در کابین JMEV 01 برخلاف روند خودروهای چینی، از نمایشگرهای بزرگ خبری نیست. دو صندلی کربنی اسپرت، فرمان D شکل سهپره، صفحه آمپر LCD و کنترلهای فیزیکی تهویه مطبوع، فضایی متمرکز بر رانندگی ایجاد کردهاند. دکمههای کنترلی اضافی در سقف و دکمههای تعویض دنده در کنسول مرکزی قرار دارند. این طراحی مینیمال، حس و حال خودروهای اسپرت کلاسیک را تداعی میکند.


JMEV 01 از دو موتور الکتریکی استفاده میکند که هرکدام ۲۱۴ اسب بخار قدرت تولید میکند و مجموع خروجی سیستم به ۴۳۰ اسب بخار قدرت و ۵۶۰ نیوتن متر گشتاور میرسد. باتری ۶۰ کیلووات ساعتی ساخت CALB که پشت صندلیها قرار دارد، برد ۵۰۰ کیلومتری را فراهم میکند. شارژ از ۳۰ تا ۸۰ درصد نیز در ۳۶ دقیقه انجام میشود. حداکثر سرعت این رودستر الکتریکی چینی هم به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. این خودرو در پیست Goldenport پکن، زمان یک دقیقه و ۰۶ ثانیه را ثبت کرد که با پورشه 911 کاررا S قابلمقایسه است.
این رودستر اسپرت در یک نسخه با قیمت ۳۱,۵۳۵ دلار عرضه شده و در بازار چین رقیب مستقیمی ندارد. نزدیکترین رقیب، JMEV01 امجی سایبراستر است که وزن بسیار سنگینتر ۱۹۸۵ کیلوگرمی و قیمت پایهٔ گرانتر ۴۳,۸۸۵ دلاری دارد.