تب پرورش ماکیان زینتی؛ فرصتی برای اشتغال خانگی و صادرات

با سرمایه کم درآمد بالا به دست آورید.
تریبون اقتصاد_پرورش ماکیان زینتی به عنوان کسب و کاری پر سود و رو به رشد در ایران شناخته میشود. این صنعت هم در بازار داخلی و هم در بازارهای خارجی، از جمله کشورهای همسایه، مشتریان زیادی دارد و روند صادرات آن در حال تسهیل است.
به گزارش ایرنا، فعالان این بخش از درآمدزایی بالا و بازار عرضه و تقاضای خوب سخن میگویند و به دلیل نیاز کم به سرمایه و تجهیزات، این شغل فرصتهای شغلی خانگی بسیاری را ایجاد میکند.
در حال حاضر بیش از ۵۰ نژاد مختلف مرغ و خروس تزئینی در ایران پرورش مییابد، از جمله نژادهای محبوب سیلکی، فنچی، یوکوهاما و ابریشمی. تقاضا برای ماکیان زینتی، به ویژه در مناسبتها و نمایشگاهها، افزایش یافته و برخی نژادهای کمیاب مانند خروسهای مینیاتوری ژاپنی حتی به کشورهای همسایه صادر میشوند.
رئیس فدراسیون ماکیان زینتی ایران و مدیر مرکز مهارتآموزی ماکیان زینتی در این باره گفت: این صنعت با صادرات به کشورهای خلیج فارس تا سال آینده گسترش خواهد یافت.
محمد جواد بیات که معتقد است، شبکهسازی صنعت ماکیان را تقویت میکند از تلاشها برای صادرات ماکیان زینتی به کشورهای خلیج فارس تا سال آینده خبرداد و افزود: این صنعت با تنوع تولیدات از پرنده تا تجهیزات قابلیت جهانی شدن دارد.
آن طور که بیات میگوید فروش محصولات، مهمترین بخش این صنعت است و داشتن زمین یا سرمایه بدون فروش، ثروت بیفایده است و باید روی بازاریابی حرفهای تمرکز کرد.
راهی برای اشتغال زنان روستایی با سرمایه اندک
این کارآفرین جوان ادامه داد: زنان روستایی با سرمایه اندک میتوانند در این صنعت مشغول شوند. تولیدات به آنها ارائه میشود و محصولاتشان خریداری میشود که تاکنون بیش از ۲۰۰ نفر عضو شدهاند.
او یادآور شد: این صنعت با بیش از ۲۰۰ عضو فعال و ظرفیت بالای درآمدی، فرصتی برای اشتغالزایی زنان روستایی با سرمایه کم فراهم کرده است؛ تولیدات به زنان ارائه میشود و محصولات آنها نیز خریداری میشود.
رئیس فدراسیون ماکیان زینتی ایران با اشاره به ثبت فدراسیون ماکیان زینتی و لزوم برگزاری کلاسها و کمپهای آموزشی در این زمینه گفت: سمینار پرهای پولساز ۲۵ اردیبهشت با همکاری جهاد کشاورزی فارس ، نظام مهندسی کشاورزی استان فارس و مجموعه بیات فارم برگزار شد.
بیات ادامه داد: در این سمینار که به شبکهسازی و توسعه صنعت ماکیان زینتی اختصاص داشت، ۱۵۰ نفر از شرکتکنندههای شهرهایی مانند مشهد، تهران، اصفهان، کرمان و سیرجان حضور داشتند.
رئیس فدراسیون ماکیان زینتی ایران هدف سمینار را شناخت اعضا و شبکهسازی برای همکاری بهتر دانست و گفت: رقابت جای خود را به همکاری داده و حضور سرمایهگذاران از شهرهای مختلف، رشد این صنعت را تضمین میکند.
بیات بر این باور است که کلاسها و کمپهای آموزشی برگزار میشود تا افراد مهارت لازم را کسب کنند و با همکاری، این صنعت را گسترش دهند
به گفته او صنعت ماکیان زینتی شامل تولید پرنده، دان، کرم، تجهیزات و ادوات است و نژادهایی مانند آروون و الیور با تخم رنگی و گوشت ضدسرطان قابلیت پژوهش دارند.
مدیر مرکز مهارتآموزی ماکیان زینتی با اشاره به ۱۲ سال فعالیت این مجموعه گفت: هشت مجموعه در شیراز، ۲۲۰ زیرگروه در کشور و ۲۵ نفر نیروی مستقیم در زمینه تولید ۷۵ هزار پرنده در ۵ نژاد فعالیت دارند.
بیات که معتقد است علاقه و کار حرفهای، پایه موفقیت در این صنعت است، گفت: شروع با استاندارد و تجربه کم، بهتر از آماتوریسم است که به شکست منجر میشود.
ثبت نژادهای جدید توسط فدراسیونهای جهانی
او با اشاره به ثبت نژادهای جدید توسط فدراسیونهای جهانی، گفت: این صنعت هرگز اشباع نمیشود؛ نژادهایی مانند برهما تازهوارد و جذاب هستند.
رئیس فدراسیون ماکیان زینتی ایران تأکید کرد که تیمسازی و آموزش، پایه رشد این صنعت است و گفت: فرار از مشورت و کار تیمی، به شکست منجر میشود و باید با همکاری، چالشهایی مانند بیماریها و ژنتیک را مدیریت کرد.