کد مطلب: ۲۵۹۳۷
لینک کوتاه کپی شد

بی‌ام‌و در دنیای موتورسیکلت‌ها؛ از R32 افسانه‌ای تا سوپربایک‌های مدرن

اولین موتورسیکلت شرکت بی‌ام‌و در سال 1923 بنام R32 تولید شد

تریبون اقتصاد_به احتمال زیاد هنگامی که اسم BMW را میشنویم در ذهن اکثر ما خودروهای لوکس و قدرتمند و لوگو دایرهای این کمپانی به تصویر کشیده میشود. اما همانقدر که بی ام و در ساخت خودرو شاهکار کرده، در زمینه موتورسیکلت سازی نیز قدرتمند و حرفه‌ای است.

به گزارش آخرین خودرو، موتورسیکلت‌های بی ام و با ترکیب زیبایی، کیفیت، راحتی، قدرت و تکنولوژی نوین، هر آنچه که یک موتورسوار نیاز داشته باشد را برآورده می‌کنند. بی ام و برای طراحی موتورسیکلت‌های خود نوآوری و خلاقیت را سرلوحه قرار داده است و محصولات آن طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارند. برا آشنایی بیشتر با لاین موتورسیکلت سازی بی ام و و تاریخچه آن تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

آشنایی کلی با برند BMW

معرفی لاین موتورسیکلت سازی بی ام و

 نام شرکت BMW از عبارت Bayerische Motoren Werke AG که به نام محل تاسیس شرکت یعنی ایالت آزاد باواریا، بزرگترین ایالت فدرال آلمان و فعالیت این شرکت اشاره دارد. بی ام و یکی از تولیدکنندگان برجسته و خوش سابقه موتورسیکلت بوده که فعالیت خود را در مونیخ آلمان از سال ۱۹۱۶ آغاز کرد و شعار لذت رانندگی را برای خود برگزید. فعالیت اولیه این شرکت تولید موتور هواپیما برای نیروی هوایی آلمان بود و چند سال متوالی به همین منوال پیش رفت. اما بعد از جنگ جهانی اول معاهدات صلح، تولید هواپیما در آلمان را ممنوع کرد و به همین دلیل تولید موتور هواپیما متوقف شد.

بی ام و موتور سازی را از کجا شروع کرد؟

معرفی لاین موتورسیکلت سازی بی ام و

بعد از جنگ جهانی و امضای تعهد ورسای و ممنوعیت ساخت موتور هواپیما، بی ام و تولید را متوقف کرد و به ساخت انجین موتورسیکلت روی آورد و در سال ۱۹۱۹ اولین پیشرانه خود را طراحی کرد که از آن در موتورسیکلتی ساخت یک شرکت در نورمبرگ به نام موتورسیکلت ویکتوریا و موتورسیکلت دیگری به نام هلیپس استفاده شد.

پس از آن مکس فریز، مهندس و طراح شرکت بی ام دبلیو تمام تمرکز خود را به طراحی موتورسیکلت معطوف داشت و سرانجام در سال ۱۹۲۳ اولین موتورسیکلت موفق خود به نام R32 را تولید کرد که البته قبل‌تر از آن نیز مدل Helios and Flink را ساخته بود که محصول چندان موفقی نبود. اولین موتورسیکلت موفق بی ام و یعنی R32 مجهز به یک موتور بوکسر دوقلو بود که در مدل‌های بعدی نیز استفاده شد، و سیلندر ICCEE آن از هر طرف موتورسیکلت بیرون زده بود.

مدل R 32 باعث شد تا بی ام و اولین حضور تحسین برانگیز خود در بازار موتورسیکلت را جشن بگیرد و انگیزه لازم برای تولید مدل بعدی به نام R37 را به وجود آورد. این محصول یک موتورسیکلت مسابقه‌ای بود و موفق به کسب سه پیروزی شد. این موتورسیکلت ۱۶اسب بخار قدرت داشت و موتور آن مانند مدل قبلی یک موتور دوقلو تخت بود.

فعالیت بی ام و در جریان جنگ جهانی دوم و پس از آن

معرفی لاین موتورسیکلت سازی بی ام و

در طول جنگ جهانی دوم ارتش آلمان برای مبارزه موثر به وسایل حمل و نقل کاربردی نیاز داشت و دولت به بسیاری از شرکت‌ها درخواست داد تا وسایل مناسب نقلیه را تولید کنند و یکی از این شرکت‌ها BMW  بود که برای تحقق این امر مدل BMW R 75 را تولید کرد. این محصول نیز  دارای موتور دوقلو تخت و سیلندرهای بیرون زده بود که باعث خنک کنندگی موثر درایورها میشد.

بعد از مدتی به دلیل تسلیم آلمان تولید موتورسیکلت منع شد و بی ام و به تولید اقلام و وسایل موردنیاز سربازان که به سر پا نگه داشتن آن‌ها کمک می‌کرد پرداخت. اما در سال ۱۹۴۸ بی ام دبلیو دوباره تولید موتورسیکلت را از سر گرفت و اسکوتر R24 را ساخت که اولین رئیس‌جمهور آلمان غربی نیز جزو اولین مشتریان آن بود. پس آن BMW به تولید موتورسیکلت‌های اسپرت پرداخت و مدل BMW RS را تولید کرد که نیازهای موتورسواران ورزشکار را برآورده کند.

این محصول به سرعت باورنکردنی ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یافت و در آلمان و دیگر کشورها به موفقیت‌های زیادی دست یافت و در مسابقات مختلف توسط موتورسوارانی مانند فریتز کرون و ویلهلم نول استفاده شد و به پیروزی این افراد منجر شد.

بی ام دبلیو از دهه ۱۹۶۰ تا ۲۰۰۰

معرفی لاین موتورسیکلت سازی بی ام و

بی ام و به دلیل نوآوری‌هایی که در موتورسیکلت‌های خود ایجاد می‌کرد در دهه ۱۹۶۰ به شهرت زیادی رسید. این شرکت از شاسی جدید و بازوهای چرخان استفاده کرد که باعث افزایش کیفیت سواری شدند. همچنین در اواخر این دهه مدل‌هایی مانند R50 S و R69 S را تولید کرد که ادامه محصولات اسپرت آن بودند و مدل R69 S آن به سریع‌ترین موتورسیکلت آلمان تبدیل شد و این محصولات جدید علاوه‌بر بزرگراه‌های اروپا و آمریکا در دیگر کشورها نیز مشاهده می‌شدند.

در دهه ۱۹۷۰ موتورسواری به عنوان یک فعالیت تفریحی به طور فزاینده‌ای محبوب شد و سری ۵ برای برآورده کردن همه خواسته‌های مورد انتظار موتورسواران طراحی شد. بی ام و در سال ۱۹۷۶ مدل R100 RS که یک موتور ورزشی همه چیز تمام بود را ساخت که به دلیل طراحی آیرودینامیک، راحت بود. این محصول تک سیلندر بود و سرعت آن تا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت نیز می‌رسید.

در سال ۱۹۸۰ بی ام و با تولید موتورسیکلت R 80 GS پا به عرصه تولید موتورهای آفرود خارج از جاده گذاشت که تک اهرمی سبک‌تر نسبت به مدل‌های قبلی داشت و بازوی چرخشی یک طرفه آن چرخ عقب را قادر می ساخت تا به راحتی از روی پایه مرکزی جدا شود به همین دلیل این محصول به محض ورود به بازار سر و صدای زیادی به پا کرد. در آن زمان موتورسوارانی مثل داکار و گاستون رایر در مسابقات مختلف از این محصول استفاده کردند و به پیروزی رسیدند.

بی ام و در سال ۱۹۸۳ به ایده مهندس Josef Fritzenwenger اولین موتورسیکلت سری K را تولید کرد و بعد از ان نسخه‌های بهتر و پیشرفته‌تر را تولید کرد. همچنین در سال ۱۹۸۸ بی ام و برای اولین بار در تاریخ موتورسازی سیستم ABS یا ترمز ضد قفل را در محصولات خود بکار برد و مورد توجه همگان قرار گرفت. این برند تا سال ۲۰۰۰ علاوه بر تولید مدلهای مختلف سری K از محصولات میان رده که از سری F بودند نیز رونمایی میکرد.

بی ام و از سال ۲۰۰۰ تا کنون

معرفی لاین موتورسیکلت سازی بی ام و

کمپانی خلاق و پیشرفته BMW از سال ۲۰۰۰ تا کنون به دستاوردهای ارزشمندی دست یافته و محصولات خود را همگام با پیشرفت تکنولوژی ساخته است. در سال ۲۰۰۴ محصولات سری R، F و K  که موتورهای سیلندر تخت بودند را  با موتورهای ۱۱۷۰ سی سی به‌روز کرد. این شرکت در همان سال مدل قدرتمند K1200S را تولید کرد که نشان‌دهنده تغییر نگرش بی ام و برای رقابت با دیگر برندهای مطرح دنیا بود. این محصول توسط تیم فرمول یک ویلیامز طراحی شده بود و ۱۶۷۷ اسب بخار قدرت داشت و سبک وزن بود و با داشتن سیستم تعلیق عقب اتوماتیک مورد توجه قرار گرفت.

شرکت BMW در سال ۲۰۰۶ سری G را روانه بازار کرد که برای جذب مشتریان جوان طراحی شده بود و همه مدل‌های سال ۲۰۰۶ آن به سیستم‌های جلوگیری از سر خوردن و سیستم کنترل تعادل الکترونیکی مجهز بودند.

 این شرکت بزرگ آلمانی در سال ۲۰۰۹ اولین سوپربایک خود را ساخت و مدل S100R را معرفی کرد. BMW Motorrad در سال ۲۰۱۱ با توجه به رشد شهرنشینی چند محصول کاربردی خود ازجمله C600 و C650 را تولید کرد و در همان سال دو مدل اسپرت از سری K به نام BMW K1600 GT و BMW K1600 GTL را عرضه کرد. موفقیت‌های پی در پی بی ام و در زمینه تولید موتورسیکلت و خودرو باعث شد که رسانه فوربس در سال ۲۰۱۲ آن را به عنوان خوش نام ترین برند خودرویی جهان معرفی کند‌. این کمپانی سال ۲۰۱۴ مطابق با فناوری‌های روز دنیا از یک اسکوتر تمام برقی مدرن رونمایی کرد که یک وسیله نقلیه سرگرم‌کننده و سازگار با محیط زیست بود.

از سال ۲۰۱۵ تا کنون نیز بی ام و پیشرفت و ترقی خود در زمینه ساخت موتورسیکلت را متوقف نکرده است و از مدل‌های متنوعی از سری‌های مختلف خود رونمایی کرده که علاوه‌بر طراحی و ظاهر مدرن و زیبا، از کیفیت و قدرت بالایی نیز برخوردار هستند و انتظار می‌رود BMW در آینده‌ای نه چندان دور از فناوری‌های جدید و حیرت‌انگیز در ساخت محصولات خود استفاده کند.

تا سال ۲۰۲۱ این کمپانی قدرتمند آلمانی ۳۱ مرکز تولید و مونتاژ محصولات خود را در کشورهای مختلف راه‌اندازی کرد. این شرکت تا کنون چندین بار رکورد بیشترین فروش موتورسیکلت را از آن خود کرده است و اکنون یکی از بهترین و مطرح‌ترین شرکت‌های تولید موتورسیکلت در جهان و سومین برند پرفروش ژاپن است که همه این‌ها نشان از برجسته و قدرتمند بودن بی ام و هستند و این موضوع برای همگان محسوس است.

مطالب پیشنهادی
بیشتر بخوانید
دیدگاه
پربازدیدترین مطالب
تازه‌ترین عناوین