۷۰سال تا حل کامل مشکل مدارس استان تهران
مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران گفت: استان تهران برای رسیدن به استاندارد فضای آموزشی کشور به ۱۳هزار کلاس درس جدید نیاز دارد که ساخت آنها ۷سال زمان میبرد و حل مشکلات مربوط به مدارس در این استان با وضعیت اعتبارات فعلی ۷۰سال طول میکشد.
تریبون اقتصاد- کمبود فضای آموزشی در استان تهران یکی از چالشهای بزرگ حوزه آموزش است که با افزایش تراکم دانشآموزان در کلاسهای درس، کیفیت آموزش را بهشدت تحت تأثیر قرار داده است.
به گزارش تسنیم، مسئولان وزارت آموزش و پرورش بهتازگی جمعیت بالای کلاسهای درس مدارس دولتی بهویژه در دوره ابتدایی را یکی از عوامل دخیل در فقر یادگیری دانشآموزان اعلام کردند. فقر یادگیری به شرایطی گفته میشود که دانشآموزان، علیرغم حضور در مدرسه، مهارتهای پایهای مانند خواندن، نوشتن، حساب کردن و سخن گفتن را بهطور کامل کسب نمیکنند،بر این اساس کمبود مدرسه و ضرورت توسعه فضاهای آموزشی، به یکی از اولویتهای جدی دولت تبدیل شده است.
تأکید ویژه رئیسجمهور بر ساخت مدرسه
مسعود پزشکیان، رئیسجمهور، در نخستین جلسه طرح ویژه «محرومیتزدایی از فضاهای آموزشی»، تأکید کرد: عدالت آموزشی مستلزم تغییر نگرش و عملکرد مدیران است و دولت با جدیت برای رفع این مشکل تلاش خواهد کرد و هیچ ابایی از کار کردن برای ساخت مدرسه نداریم.
وی همکاری نهادهایی نظیر بسیج سازندگی، بنیاد برکت و بنیاد علوی را در این زمینه بسیار مؤثر دانست و اعلام کرد که نمیتوان اجرای این طرح را صرفاً به تأمین بودجه دولتی محدود کرد.
پیشرفتها و فاصله با استانداردها
بر اساس آمار، در سالهای اخیر سرانه فضای آموزشی کشور بهبود یافته و از 5.17 مترمربع در سال 1395 به 5.28 مترمربع افزایش یافته است، اما این مقدار هنوز با استاندارد قانونی 8 مترمربع بهازای هر دانشآموز فاصله زیادی دارد.
در میزگردی با حضور مجید عبداللهی معاون فنی و اجرایی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور؛ عباس زارع مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران؛ مسعود بهرامی مدیرکل آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران و محمدرضا جعفری مدیرعامل مجمع خیّرین مدرسهساز کشور به بررسی موضوع کمبود مدرسه در کشور و استان تهران پرداختیم.
بخش نخست این گفتوگو بدین شرح است:
زارع: طی 5 سال گذشته، 277 مدرسه در قالب 3,000 کلاس درس و 386,000 مترمربع فضا در جنوب غربی استان تهران بهویژه مناطقی مانند بهارستان، شهر قدس، ملارد و شهریار ساخته شده است.
کمبود 13هزار کلاس درس
در شهر تهران 928,659 دانشآموز و در شهرستانهای تهران 991,552 دانشآموز داریم که در مجموع، 1.92 میلیون دانشآموز در 60,159 کلاس درس تحصیل میکنند. سرانه فضای آموزشی در استان تهران 3.7 مترمربع بود که اکنون به 5.16 مترمربع رسیده است، اما همچنان با میانگین استاندارد کشور فاصله دارد، برای رسیدن به این میانگین، ساخت 13,000 کلاس درس جدید ضروری است.
از این تعداد باید 10 هزار کلاس در شهرستانهای استان و حدود سه هزار کلاس در شهر تهران ساخته شود.
7 سال زمان برای ساخت 13هزار کلاس درس
زارع: مناطق با کمترین سرانه آموزشی شناسایی شدهاند و ساخت مدارس در این مناطق اولویت دارد. طی 2.5 سال گذشته، 277 مدرسه جدید ساخته شده است و با تأمین اعتبارات، توان ساخت مدارس بیشتری نیز وجود دارد. برای ساخت 13,000 کلاس درس جدید، به حدود 7 سال زمان نیاز داریم.
وضعیت مدارس فرسوده چگونه است؟
زارع: در استان تهران 8,532 کلاس درس نیازمند تخریب و بازسازی هستند که 85 درصد آنها در شهر تهران و 14 درصد در شهرستانهای استان قرار دارند، همچنین 15,082 کلاس درس معادل 25 درصد به مقاومسازی نیاز دارند. اگرچه مقاومسازی، مدارس را برای مدت طولانی ایمن نگه میدارد، اما این روش در برابر بحرانهایی مانند زلزله کافی نیست.
چهمیزان بودجه برای رفع این مشکلات نیاز است؟
زارع: برای ساخت 13,000 کلاس درس جدید، 32 هزار میلیارد تومان، برای بازسازی مدارس فرسوده 22 هزار میلیارد تومان و برای مقاومسازی 15 هزار میلیارد تومان نیاز است، در مجموع، این طرحها به 69 هزار میلیارد تومان اعتبار مالی نیاز دارند.
بودجه سالانه ادارهکل نوسازی مدارس استان تهران با اعتبار مربوط به خرید تجهیزات مورد نیاز مدارس، 1500 هزار میلیارد تومان است با این روند حل مشکل مدارس استان، 70 سال طول میکشد به همین دلیل بهدنبال خلق منابع هستیم.
درباره ایمنی مدارس چهاقداماتی انجام شده است؟
عبداللهی: اگر به جمعبندی برسیم که مدرسه ناایمن است قطعاً اجازه ورود دانشآموزان را نمیدهیم مصداق عینی آن فرونشست اصفهان و تخلیه تمام مدارس درگیر است. مدارس ناایمن از سوی مدیر مدرسه به منطقه آموزش و پرورش اعلام میشود و آنها هم به نوسازی خبر میدهند، تشخیص سریع ناایمن بودن مدرسه بسیار مهم است.
تخلیه سریع مدارس ناایمن
بهرامی: در صورت تشخیص خطر برای دانشآموزان، مدرسه را حتماً تخلیه میکنیم، حتی اگر مجبور شویم مدارس دیگر را دوشیفته کنیم، بهعنوان مثال، سال گذشته در شهرستان پیشوا، مدرسهای که توسط انبوهسازان ساخته شده بود، دچار مشکل فنی شد.
مدیر مدرسه پس از مشاهده این نقص، موضوع را به اداره آموزش و پرورش گزارش کرد، پس از بازدید و بررسی سازمان نوسازی مدارس، مشخص شد که ساختمان دچار نشست شده و نیاز به تخلیه فوری دارد، بلافاصله دانشآموزان به مدرسه دیگری منتقل شدند و پس از رفع مشکل توسط سازمان نوسازی، امکان بازگشت به مدرسه فراهم شد.
وزیر آموزش و پرورش اخیراً اعلام کرده استکه تراکم بیش از 35 دانشآموز در کلاسهای درس، عمدتاً بهدلیل کمبود فضای آموزشی ایجادشده است، به همین دلیل، توسعه فضاهای آموزشی به یکی از اولویتهای مهم دولت تبدیل شده است.