آریا؛ سرنوشت تحقیرآمیز اولین شاسیبلند ملی!

هر سال خبری تازه درباره تولید سایپا آریا میرسد اما با گذشت شش سال از اولین خبرها، عرضه آن همچنان در حد وعده باقی مانده است
تریبون اقتصاد- شش سال از نخستین خبرها درباره تولید سایپا آریا، نخستین کراساور ملی این خودروساز میگذرد. با وجود این، سایپا آریا همچنان در مرحله «وعده و نمایش» باقی مانده و اثری از تولید انبوه یا عرضه رسمی آن در بازار دیده نمیشود. این در حالیست که پروژه توسعه آریا تقریبا همزمان یا حتی زودتر از شاسیبلند ریرا کلید خورد. نام و تصاویر این خودرو حتی بارها در نمایشگاههای مختلف رسانهای شد اما به دلایل گوناگون هرگز به خط تولید نرسید.
به گزارش تریبون اقتصاد؛ داستان سایپا آریا نخستین بار در سال ۱۳۹۸ آغاز شد؛ زمانی که اعضای هیئت دولت از این خودرو در مراسمی خصوصی بازدید کردند و یک سال بعد، آریا برای عموم به نمایش درآمد. با این حال، روی کار آمدن مدیریت جدید سایپا، مسیر نهایی شدن پروژه آریا را باز هم طولانیتر کرد.
حالا هر چند ماه یکبار، ویدئویی از سایپا آریا در خیابانها منتشر میشود و مدیران سایپا وعده عرضه میدهند؛ اظهاراتی که گاهی با وعدههای قطعی همچون «تولید انبوه در تیر ۱۴۰۳» یا «تحویل با موتور میتسوبیشی و گارانتی ۵ ساله» همراه بوده اما هیچگاه به نتیجه عملی نرسید.
حتی بارها شایعاتی از موتور M20 تا پیشرانه ME16 (مشترک با پروژه ایران خودرو P90) و گیربکسهای گوناگون مطرح شد که هر مرتبه به دلایل فنی، مالی یا سیاستهای داخلی شرکت به تعویق افتاد.
کراساوور جدید سایپا که قرار بود به عنوان نسخه هاچبک کراس شاهین و با تجهیزات و امکاناتی مدرن همچون داشبورد سافت تاچ، سانروف برقی، ترمز پارک برقی، نمایشگر لمسی، و پیشرانه 144 اسببخاری وارد بازار شود، فعلا در حد یک «پروژه تبلیغاتی و نمایشی» باقی مانده است؛ محصولی که احتمالا امکانات مناسب و ظاهر مدرنتری در مقایسه با بسیاری محصولات داخلی دارد. با این حال، با گذشت هر سال، مسیر تولید و عرضه پرپیچوخمتر و نامعلومتر به نظر میرسد.
حال باید منتظر ماند و دید حضور رقیبی ملی چون ریرا در بازار، سایپا تا چند سال دیگر پروژه «آریا» را تیتر اخبار نگه خواهد داشت و آیا سایپا واقعا برنامهای برای عرضه این هاچبک کراس جوانپسند دارد یا خیر؟
لینک صفر