کد مطلب: ۲۷۷۵۸
لینک کوتاه کپی شد

مقایسه آریزو ۸ با مزدا ۳ پریمیوم ادیشن؛ دوئل سدان لوکس چینی در برابر سامورایی ژاپنی

فونیکس آریزو ۸ و مزدا ۳ پریمیوم ادیشن ۲۰۲۴ در بازار خودرو از نظر قیمت به یکدیگر نزدیک هستند هرچند مزدا ۳ به‌واسطه برخورداری از موتور تنفس طبیعی و گیربکس اتوماتیک معمولی، دوام فنی بالاتری دارد

تریبون اقتصاد_ فونیکس آریزو ۸ و مزدا ۳ پریمیوم ادیشن ۲۰۲۴، دو مورد از سدان‌های جذاب چینی و ژاپنی هستند که در بازار ایران می‌توان آن‌ها را مقابل یکدیگر قرار داد. این دو خودرو می‌توانند رقیب یکدیگر باشند، چراکه رده قیمتی آن‌ها تا حدودی به هم نزدیک است و احتمال مردد شدن مشتریان بین خرید یک سدان چینی پُرآپشن با توان فنی بالا یا یک ماشین ژاپنی با موتور تنفس طبیعی، اما با استهلاک فنی کمتر و اصالت بیشتر، بسیار زیاد است.

در ادامه به مقایسه فونیکس آریزو ۸ با مزدا ۳ پریمیوم ادیشن می‌پردازیم تا ببینیم نقاط ضعف و قوت این دو سدان موجود در بازار ایران چیست و کدام‌یک می‌تواند گزینه بهتری برای مشتریان ایرانی باشد.

درباره آریزو ۸ و مزدا ۳ پریمیوم ادیشن

به گزارش آخرین خودرو، شرکت چری از سال‌ها پیش روی تولید سدان‌های خانوادگی تمرکز نسبی داشت و محصولاتی مثل ام‌وی‌ام ۵۳۰ یا ۵۵۰ و سپس سری آریزو ۵ و آریزو ۶ به لیست تولیدات این کمپانی چینی اضافه شدند. نهایتاً در سال ۲۰۲۳ این کمپانی به سگمنت سدان‌های سایز متوسط نیمه‌لوکس نیز نفوذ کرد و مدل آریزو ۸ پرو را برای رقابت با محصولاتی همچون هیوندای سوناتا و کیا K5 به میدان فرستاد. شرکت مدیران‌خودرو نیز خیلی زود این مدل را با نام فونیکس آریزو ۸ در بازار کشورمان عرضه کرد تا بتواند حداقل در رقابت با مدل‌های چند سال قبل محصولات مشابه کره‌ای یا تولیدات وارداتی جدیدتر نظیر مزدا ۳ نسل چهارم، حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد.

مقایسه آریزو ۸ با مزدا ۳ پریمیوم ادیشن ؛ سدان لوکس مونتاژی در برابر سامورایی وارداتی

مقایسه آریزو ۸ با مزدا ۳ پریمیوم ادیشن ؛ سدان لوکس مونتاژی در برابر سامورایی وارداتی

اما در طرف دیگر میدان، جدیدترین نسل مزدا ۳ حضور دارد. این خودرو که نخستین‌بار در سال ۲۰۰۶ و به‌عنوان نسخه جانشین مزدا ۳۲۳ راهی میدان شده بود، طی سال ۲۰۱۹ نسل چهارم خود را معرفی کرد که تاکنون نیز روی خط تولید باقی مانده است. مزدا ۳ نسل اول و دوم به‌صورت مونتاژی توسط گروه بهمن در کشورمان عرضه شد که مورد استقبال فراوان قرار گرفت و حالا آفتاب‌خودرو به سراغ نسل چهارم مزدا ۳ با مدل ۲۰۲۴ رفته و آن را در نسخه پریمیوم ادیشن به‌صورت وارداتی به بازار ایران معرفی کرده است. ناگفته نماند که گروه بهمن نیز به‌تازگی اقدام به واردات این محصول کرده است.

مقایسه طراحی بدنه

مقایسه آریزو ۸ با مزدا ۳ پریمیوم ادیشن ؛ سدان لوکس مونتاژی در برابر سامورایی وارداتی

از لحاظ طراحی بدنه می‌توان گفت که آریزو ۸ کمی لوکس‌تر ظاهر شده و از برخی المان‌های اسپرت‌تر نظیر سر اگزوزهای دوگانه در قسمت عقب و دیفیوزر جذاب‌تر سود می‌برد. همچنین فرم کشیده بدنه این خودرو به‌نحوی طراحی شده که ما را به یاد برخی سدان‌های لوکس کمپانی آئودی آلمان می‌اندازد و خاصیت خانوادگی و پرستیژ اجتماعی نسبتاً بالایی را برای این محصول پدید می‌آورد. فرم بدنه آریزو ۸ به‌گونه‌ای است که می‌توان آن را یک سدان مدیریتی و با کاربرد چندگانه در نظر گرفت.
حجم‌پردازی‌های صورت‌گرفته روی بدنه این خودرو، به همراه المان‌های نسبتاً مدرن در چهره و نمای عقب، می‌توانند در به‌روزتر به نظر رسیدن فرم بیرونی آریزو ۸ کاملاً تأثیر مثبت داشته باشند.

مقایسه آریزو ۸ با مزدا ۳ پریمیوم ادیشن ؛ سدان لوکس مونتاژی در برابر سامورایی وارداتی

اما در سمت دیگر، مزدا ۳ از سال ۲۰۱۹ به ترکیب طراحی خود دست نزده و طبیعی است که در شرایط فعلی کمی قدیمی به نظر برسد. البته این فرم برای طرفداران محصولات مزدا کاملاً دلچسب است و آن‌ها را به یاد اصالت این برند می‌اندازد. اما تغییر ندادن فرم چهره و ارائه نکردن نسخه فیس‌لیفت برای این خودرو طی ۴ تا ۵ سال گذشته باعث شده تا کم‌کم گرد کهنگی بر این سبک طراحی بدنه بنشیند. با این حال، مزدا ۳ همچنان خودرویی زیبا، خوش‌پرستیژ و خوش‌استایل به شمار می‌رود که اگرچه عناصر طراحی مدرن در بدنه آن خیلی دیده نمی‌شود، اما همچنان می‌تواند برای بسیاری از طرفداران، به‌ویژه افرادی که به دنبال خودروهای اصیل ژاپنی هستند، جذابیت داشته باشد.

مقایسه طراحی کابین و فضای داخلی

سبک طراحی داخلی این دو خودرو با فاصله زیادی از یکدیگر قرار دارد. آریزو ۸ یک نوع داشبورد امروزی همراه با نمایشگرهای به‌هم‌چسبیده، دریچه‌های تهویه به سبک پیوسته، به‌اضافه اهرم دنده خلبانی و سایر تزئینات و المان‌های جدید را به نمایش می‌گذارد. البته پیچیدگی زیادی در نوع طراحی آن دیده نمی‌شود، اما محیطی نسبتاً لاکچری و مجلل را به کاربران هدف این خودرو هدیه می‌دهد.

مقایسه آریزو ۸ با مزدا ۳ پریمیوم ادیشن ؛ سدان لوکس مونتاژی در برابر سامورایی وارداتی

اما طراحی داخلی مزدا ۳ تا به امروز کاملاً خاص مانده و دیگر برندها حتی نزدیک این سبک طراحی هم نشده‌اند. طراحی چندلایه داشبورد، به همراه پیچیدگی‌هایی که در عین سادگی به این بخش اضافه شده‌اند، می‌توانند به خاص بودن نمای داخلی مزدا ۳ بیفزایند. غربیلک فرمان خوش‌دست این خودرو نیز حس اسپرت بودن کابین را افزایش داده و سطح تسلط مناسبی برای کاربر فراهم کرده است. قرارگیری دریچه‌های تهویه در دو طرف کیلومترشمار و اختصاص یک دریچه تهویه دیگر در بالای داشبورد، مقابل سرنشین نیز در نوع خود جالب توجه است.

اهرم دنده به سبک مکانیکی طراحی شده و تریم یک‌دست مشکی کابین این خودرو نیز موجب خاص و در عین حال ساده بودن فضای داخلی شده است.

مقایسه آریزو ۸ با مزدا ۳ پریمیوم ادیشن ؛ سدان لوکس مونتاژی در برابر سامورایی وارداتی

در مورد کیفیت مواد استفاده‌شده در کابین مزدا ۳ می‌توان گفت که پلاستیک‌های نسبتاً باکیفیت، مواد نرم و روکش‌های چرمی در نواحی مختلف کابین دیده می‌شوند که رضایت مشتری را تا حد زیادی بالا می‌برند. با این حال، به نظر می‌رسد که سطح کیفی مواد استفاده‌شده در کابین آریزو ۸ کمی لوکس‌تر و جذاب‌تر باشد.

پیش از آنکه به بررسی میزان فضای داخل کابین این دو خودرو بپردازیم، باید بدانید که ابعاد بدنه مزدا ۳ تقریباً یک سگمنت کوچک‌تر از آریزو ۸ است. بنابراین جای تعجب ندارد که کابین سدان ژاپنی نسبت به حریف چینی کوچکتر باشد. با این حال، کابین مزدا ۳ چندان کوچک نیست و می‌تواند از ۴ تا ۵ سرنشین بزرگسال به‌خوبی پذیرایی کند. البته وقتی صحبت از فضای سرنشین عقب می‌شود، قطعاً شرایط افراد حاضر در آریزو ۸ راحت‌تر و با آزادی عمل بیشتری خواهد بود.
صندلی‌های ردیف جلو نیز در هر دو خودرو، فرم ارگونومیک دارند و می‌توان در مسافرت‌های طولانی از راحتی آن‌ها لذت برد.

برخلاف انتظار، حجم صندوق عقب آریزو ۸ حدود ۳۶۰ لیتر است که برای این کلاس، کاملاً کوچک محسوب می‌شود و نمی‌تواند با صندوق عقب ۵۶۰ لیتری مزدا ۳ پریمیوم ادیشن رقابت کند.

مقایسه مشخصات فنی آریزو ۸ با مزدا ۳ پریمیوم ادیشن

در هر دو خودرو، موتورهای چهار سیلندر به حجم ۲ لیتر مورد استفاده قرار گرفته است، با این تفاوت که آریزو ۸ دارای سیستم توربوشارژ تزریق مستقیم است، اما موتور مزدا ۳ پریمیوم ادیشن به‌صورت تنفس طبیعی کار می‌کند. حداکثر قدرت موتور آریزو ۸ به رقم نسبتاً بالای ۲۵۴ اسب بخار و ۳۹۰ نیوتن‌متر گشتاور می‌رسد که از طریق گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه به محور جلو منتقل می‌شود. مزدا ۳ یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک معمولی دارد و توانی در حد ۱۵۵ اسب بخار و ۲۰۲ نیوتن‌متر گشتاور را به محور چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد.

مقایسه آریزو ۸ با مزدا ۳ پریمیوم ادیشن ؛ سدان لوکس مونتاژی در برابر سامورایی وارداتی

توان بیشتر موتور و اختلاف وزنی نه‌چندان شدید، سبب می‌شود تا آریزو ۸ خودروی پرشتاب‌تری باشد و تقریباً ظرف مدت ۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. اما شتاب صفر تا صد مزدا ۳ پریمیوم ادیشن حدود ۹.۵ ثانیه برآورد شده که نسبت به حریف، کاملاً کندتر است؛ ولی به‌عنوان یک ماشین خانوادگی در بازار ایران، نسبتاً چابک به نظر می‌رسد.

مقایسه آریزو ۸ با مزدا ۳ پریمیوم ادیشن ؛ سدان لوکس مونتاژی در برابر سامورایی وارداتی

البته موتور پرقدرت، دردسرهایی هم دارد که یکی از آن‌ها مصرف سوخت بالاتر است؛ به نحوی که آریزو ۸ به حدود ۷.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر (ترکیبی و تحت شرایط آزمایشگاهی) بنزین نیاز دارد و این رقم برای مزدا ۳ پریمیوم ادیشن مدل ۲۰۲۴ به ۶.۱ لیتر کاهش پیدا می‌کند.

خودرو مزدا ۳ پریمیوم ادیشن آریزو  ۸
موتور چهارسیلندر- ۱۶سوپاپ – تنفس طبیعی بنزینی- چهار سیلندر- ۱۶سوپاپ توربوTGDi
حجم موتور ۲ لیتر ۲ لیتر
توان خروجی ۱۵۵ اسب بخار – ۲۰۲ نیوتن متر ۲۵۴ اسب بخار – ۳۹۰ نیوتن متر
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک AT ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه
انتقال قدرت دیفرانسیل جلو دیفرانسیل جلو
شتاب  ۰-۱۰۰ ۹.۵ ثانیه – ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی ۶.۱ لیتر در۱۰۰کیلومتر ۷.۸  لیتر در۱۰۰کیلومتر
بیشترین سرعت ۲۱۶ کیلومتربرساعت ۲۱۰ کیلومتربرساعت
وزن ۱۴۳۴ کیلوگرم ۱۴۷۰ کیلوگرم
حجم باک ۵۱ لیتر ۵۵ لیتر
ابعاد بدنه ۱۴۴۰-۱۷۹۵-۴۶۶۰ میلیمتر ۱۴۶۹-۱۸۴۳-۴۷۸۰ میلیمتر
فاصله محوری ۲۷۲۵ میلیمتر ۲۷۹۰ میلیمتر
حجم صندوق ۵۶۰ لیتر ۳۶۰ لیتر

اما متأسفانه مهندسان مزدا از سیستم تعلیق نیمه‌مستقل تورشن بیم برای بخش عقب خودرو استفاده کرده‌اند که نمی‌تواند به‌اندازه سیستم‌های مستقل مولتی‌لینک در سر پیچ‌ها یا عبور از دست‌اندازها کارایی داشته باشد. هرچند که کیفیت سواری و هندلینگ مزدا ۳ پریمیوم ادیشن همچنان هم در حد مناسب و اطمینان‌بخش قرار دارد.

مقایسه آپشن‌های آریزو  ۸  با مزدا  ۳  پریمیوم ادیشن

هر دو سدان موردنظر با تنوع بالایی از امکانات رفاهی و ایمنی مدرن وارد بازار شده‌اند، به نحوی که مواردی مثل رادار نقطه کور، رادار خط‌خوان، کروز کنترل تطبیقی، ترمز اضطراری اتوماتیک، اخطار برخورد از جلو، پدل‌شیفتر پشت فرمان، تهویه اتوماتیک دو کاناله، ترمز پارک برقی و… در فهرست تجهیزات آن‌ها دیده می‌شود.
اما در این بین، آریزو ۸ مدیران خودرو کمی لوکس‌تر عمل کرده و مواردی مثل گرم‌کن صندلی‌های جلو و عقب، سردکن صندلی‌های جلو، دوربین ۳۶۰ درجه و… را به کاربران خود ارائه می‌دهد که در مزدا ۳ مدل ۲۰۲۴ فعلاً موجود نیستند.

خودرو آریزو  ۸ مزدا ۳ پریمیوم ادیشن
کروز کنترل دارد (تطبیقی) دارد(تطبیقی)
کنترل پایداری دارد دارد
کنترل شروع حرکت در سربالایی دارد دارد
هشدار نقطه کور دارد دارد
رادار خط خوان دارد دارد
سیستم کمکی رانندگی بین خطوط دارد دارد
سنسور پارک عقب دارد دارد
نوربالا اتوماتیک دارد دارد
سنسور باد تایرها دارد دارد
ترمز پارک برقی و اتوهلد دارد دارد
ترمز اضطراری اتوماتیک دارد دارد
دیلایت دارد دارد
اتولایت دارد دارد
فرمان برقی دارد دارد
دکمه های کنترل روی فرمان دارد دارد
نمایشگر مالتی مدیا دارد دارد
دوربین عقب دارد دارد
دوربین  ۳۶۰  درجه دارد
کیسه هوا دارد (۱۰ عدد) دارد (۷ عدد)
تهویه اتوماتیک دارد دارد
تنظیم برقی صندلی راننده دارد دارد
تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو دارد
سردکن صندلی جلو دارد
گرمکن صندلی جلو دارد
شارژر وایرلس دارد
دنده پشت فرمان دارد دارد
اتوپارک
آینه‌های تاشو برقی دارد
تنظیم برقی آینه‌های جانبی دارد دارد
سانروف دارد دارد
سقف پانوراما دارد

نتیجه‌گیری

تقابل بین خودروهای چینی و ژاپنی در بازار ایران بسیار زیاد بوده و عنصر تعصب هم گاهی تأثیر زیادی روی انتخاب‌ها می‌گذارد. با این حال، به‌طور کلی می‌توان گفت که مزدا ۳ به‌واسطه برخورداری از موتور تنفس طبیعی و گیربکس اتوماتیک معمولی، دوام فنی بالاتری دارد و می‌تواند برای افرادی که به‌دنبال خودروی کم‌دردسر با احتمال خرابی پایین‌تر هستند، گزینه بهتری به شمار برود.
ضمن آن‌که مزدا ۳ امکانات رفاهی و ایمنی مناسبی هم دارد و به‌واسطه صندوق عقب بزرگ‌تر، می‌تواند مورد پسند مشتریان قرار بگیرد.

مقایسه آریزو ۸ با مزدا ۳ پریمیوم ادیشن ؛ سدان لوکس مونتاژی در برابر سامورایی وارداتی

مقایسه آریزو ۸ با مزدا ۳ پریمیوم ادیشن ؛ سدان لوکس مونتاژی در برابر سامورایی وارداتی

در طرف دیگر، طراحی ظاهری آریزو ۸ لوکس‌تر بوده و احتمالاً قادر است در نظر بسیاری از افراد، خودروی جذاب‌تری – حداقل در بحث طراحی ظاهری – به شمار برود. ضمن آن‌که داخل کابین این خودرو نیز فرم مجلل‌تری دارد و به‌طور کلی برای اشخاصی که به‌دنبال یک سدان لوکس سایز متوسط هستند، در شرایط فعلی بازار ایران، گزینه بهتری به شمار می‌رود. امکانات رفاهی متنوع‌تر به همراه توان موتور بیشتر و شتاب سریع‌تر نیز از جمله نقاط قوت محصول مدیران خودرو در قیاس با مزدا ۳ پریمیوم ادیشن هستند که احتمالاً برای بسیاری از مشتریان، اهمیت بالایی خواهند داشت.
با این وجود، موتور و گیربکس آریزو ۸ دوام فنی کمتری نسبت به مزدا ۳ دارند و اگر قصد خرید این خودرو را دارید، باید روی این نکته و هزینه‌های نگهداری آن هم حسابی تحلیل و بررسی داشته باشید.

مطالب پیشنهادی
بیشتر بخوانید
دیدگاه
پربازدیدترین مطالب
تازه‌ترین عناوین