کد مطلب: ۲۷۰۱۸
لینک کوتاه کپی شد

هیوندای اینستر؛ عرضه هاچ‌بک جدید به بازار خودرو

این خوردوی برقی کره‌ای، تقریبا تمام آنچه که یک خودرو مناسب باید داشته باشد را دارد.

تریبون اقتصاد_هیوندای اینستر، خودروی الکتریکی مقرون‌به‌صرفه با قیمت زیر ۳۰ هزار پوند، طراحی جسورانه، کابین جادار و برد مناسب است که تجربه‌ای کاربردی و جذاب ارائه می‌دهد

به گزارش پدال، آیونیک ۵ N را فراموش کنید، اینستر، شاید هیجان‌انگیزترین محصول الکتریکی هیوندای باشد. خودروهای الکتریکی پرقدرت همه‌جا هستند اما مدل‌های منطقی با برد مناسب و قیمتی کمتر از ۳۰ هزار پوند کمیاب‌اند. از هر خریدار بالقوهٔ خودروی الکتریکی بپرسید چه چیزی مانع خریدشان شده، اولین پاسخ معمولاً قیمت است. اینستر با قیمت پایه ۲۳,۴۹۵ پوند برای مدل ۴۲ کیلووات ساعتی و ۲۶,۷۵۵ پوند برای مدل ۴۹ کیلووات ساعتی که تست کردیم، لحظه‌ای کم‌سروصدا اما مهم برای خودروهای الکتریکی است.

طراحی و ویژگی‌ها

اینستر در کره با نام کاسپر عرضه می‌شود، جایی که از سال ۲۰۲۱ با موتور بنزینی موجود بوده است. این خودرو در کارخانه گوانگجو هیوندای ساخته می‌شود و با طول کمتر از ۳,۶۰۰ میلی‌متر و عرض کمتر از ۱,۶۰۰ میلی‌متر، از مشوق‌های مالیاتی و نرخ پارکینگ ارزان‌تر برخوردار است. اینستر روی پلتفرم K1 هیوندای ساخته شده، نه پلتفرم اختصاصی E-GMP که در خودروهای آیونیک استفاده می‌شود. نسخه‌ای که برای بریتانیا عرضه می‌شود، فقط الکتریکی است و با طول ۳,۸۳۵ میلی‌متر، ۲۳۰ میلی‌متر کشیده‌تر از کاسپر بنزینی است. از نظر ظاهری، اینستر با ابعاد کاربردی‌اش چندان پویا به نظر نمی‌رسد، اما نقش خود را خوب می‌داند. با گلگیرهای پلاستیکی برجسته، کاپوت صدفی، ریل‌های سقف و چراغ‌های عقب بزرگ که مثل چشمان عنکبوت به نظر می‌رسند، خودنمایی می‌کند.

مشخصات و عملکرد

مدل پایه این خودرو با باتری ۴۲ کیلووات ساعتی، ۹۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۷ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این مدل شتاب صفرتاصد کیلومتر بر ساعت را در ۱۱.۷ ثانیه طی می‌کند، حداکثر سرعتش ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت است و بردی ۳۰۰ کیلومتری طبق استاندارد WLTP دارد. مدل بالاتر با باتری ۴۹ کیلووات ساعتی، ۱۱۳ اسب بخار قدرت، شتاب ۱۰.۶ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت ارائه می‌دهد. برد این نسخه به ۳۶۰ کیلومتر می‌رسد. هر دو مدل از معماری شارژ ۴۰۰ ولتی با نرخ شارژ ۱۲۰ کیلووات بهره می‌برند، به پمپ حرارتی برای کارایی بهتر در هوای سرد مجهزند.

تجربه رانندگی

اینستر در ترافیک شلوغ سئول عملکرد خوبی داشت، اما خوشبختانه در بریتانیا هم به همان اندازه خوب عمل می‌کند. این خودروی الکتریکی جمع‌وجور و چابک با هندلینگ دقیق، در نسخه ۴۹ کیلووات ساعتی قدرت کافی برای دور زدن آسان در میدان‌ها، سبقت‌گیری و عبور از چهارراه‌ها دارد. در جاده‌های سریع‌تر هم عملکرد بدی ندارد و تنها در سرعت‌های حدود صد کیلومتر بر ساعت کمی کم می‌آورد، اما همچنان برای سبقت از ترافیک کند کافی است. فرمان و ترمزها قابل‌اعتماد و پیش‌بینی‌ پذیر هستند. فرمان، هرچند سبک و مناسب رانندگی شهری، دقیق و پاسخگو است. با مرکز ثقل پایین، ابعاد کوچک و دید خوب، اینستر برای شهر ساخته شده است.

ترمزهای اینستر هم نقطه قوت دیگری هستند. شاید قوی‌ترین نباشند، اما حس ترمزگیری در تمام طول پدال قابل‌اعتماد است و در ابتدای حرکت نرم یا ضعیف نیستند، مشکلی که در برخی خودروهای الکتریکی به دلیل انتقال بین سیستم احیای انرژی و ترمزهای اصلی دیده می‌شود. اینستر همچنین مصرف انرژی چشمگیر ۶.۸ کیلومتر بر کیلووات ساعت را ارائه کرد. روی جاده‌های بریتانیا، اینستر با تعلیق متعادل مجهز به سیستم مک‌فرسون در جلو و تیر پیچشی در عقب، حرکات ناخواسته بدنه را کنترل می‌کند. دست‌اندازهای بزرگ گاهی به کابین منتقل می‌شدند، اما سواری در کل راحت بود و حس خودروی کارتینگ مانند و چابک آن حفظ شد.

کابین و امکانات

با باز کردن درها، کابینی می‌بینید که ترکیبی از قدیم و جدید است. صفحه آمپر دیجیتالی و نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی سرگرمی با پشتیبانی از اپل کارپلی و اندروید اتو وجود دارد، اما خوشبختانه دکمه‌ها و کلیدهای فیزیکی هم فراوان‌اند. جزئیات مدرن مثل محفظه شارژ بی‌سیم گوشی و فضایی برای گجت‌های دیگر هم دیده می‌شود. طراحی هوشمندانه در جاهای دیگر هم دیده می‌شود. صندلی‌های جلو می‌توانند به نیمکت تبدیل شوند، سرنشینان عقب به لطف فاصله محوری کشیده‌تر و مکانیزم خوابیدن صندلی فضای بیشتری دارند و حتی می‌توان صندلی سرنشین جلو را تا کرد و به‌عنوان میز استفاده کرد.

دو صندلی عقب با تقسیم ۵۰:۵۰ به‌صورت جداگانه جلو و عقب می‌روند تا فضای پا یا بار را از ۲۸۰ به ۳۵۰ لیتر افزایش دهند. با خواباندن صندلی‌های عقب، این فضا به ۱۰۶۰ لیتر می‌رسد و اگر بخواهید، هر چهار صندلی برای فضایی کاملاً تخت جمع می‌شوند. البته زیر کاپوت فضایی برای بار وجود ندارد. کف جلو و عقب کاملاً تخت است و حس جاداری را تقویت می‌کند. برخی پلاستیک‌ها خشک هستند اما نقاط تماس کلیدی با روکش‌های پارچه‌ای طراحی شده‌اند.

مقایسه با رقبا

بازار خودروهای الکتریکی سگمنت B جذاب‌تر شده است. در یک سو، خودروهای بسیار ارزان‌قیمتی مثل داچیا اسپرینگ و در سوی دیگر، محصولات لوکس‌تر مثل بی‌وای‌دی آتو ۲ با امکانات کامل قرار دارند. اینستر جایی در میانه است. تنها چند دقیقه پشت فرمان کافی است تا بفهمید چرا اینستر ۵,۵۰۰ پوند گران‌تر از اسپرینگ است. تجهیزات بهتر، کابین جادارتر، شارژ سریع‌تر، برد بیشتر و عملکردی به‌مراتب بهتر از داچیای کند دارد. سیتروئن e-C3 با ترکیب متعادل قیمت، راحتی و برد رقیبی جدی است. آتو ۲ هم چشمگیر است اما فناوری‌هایی ارائه می‌دهد که شاید نیازی به آن نداشته باشید. اینستر نقطه تعادلی بین سادگی مقرون‌به‌صرفه و لوکس بودن است و این جایگاه را به‌خوبی پر می‌کند.

مشخصات فنی

Hyundai Inster 2025
قوای محرکه الکتریکی تک موتوره
قدرت ۱۱۳ اسب بخار
محور محرک جلو
باطری ۴۹ کیلووات ساعت
شتاب صفرتاصد ۱۰.۶ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت
برد ۳۶۰ کیلومتر
وزن ۱۳۵۰ کیلوگرم
طول ۳,۸۲۵ میلی‌متر
عرض ۱,۶۱۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۵۷۵ میلی‌متر
قیمت پایه ۲۶,۷۵۵ پوند
مطالب پیشنهادی
بیشتر بخوانید
دیدگاه
پربازدیدترین مطالب
تازه‌ترین عناوین