کد مطلب: ۲۶۰۳۱
لینک کوتاه کپی شد

مقایسه شاهین پلاس و جک J4/ دوئل بهترین سدان‌ها در بازه یک میلیارد

اگر امکانات متنوع، ایمنی بیشتر (به دلیل پلتفرم پیشرفته‌تر) و موتور قوی‌تر مدنظر باشد، شاهین پلاس گزینه بهتری است. اما برای خریدارانی که مصرف سوخت اقتصادی، استهلاک پایین و طراحی ساده‌تری را ترجیح می‌دهند، جک J4 همچنان یک انتخاب منطقی و مقرون‌به‌صرفه خواهد بود

تریبون اقتصاد- خانواده خودروهای اقتصادی طیف متنوعی از مدل‌های داخلی و مونتاژی را شامل می‌شود. در این میان، دو سدان به‌ظاهر مشابه اما با ویژگی‌های متفاوت، یعنی شاهین پلاس اتوماتیک از سایپا و جک J4 از کرمان موتور، رقبایی جدی به‌حساب می‌آیند.

به گزارش تریبون اقتصاد، هریک از این خودروها با نقاط قوت و ضعف خاص خود برای رقابت با یکدیگر وارد میدان شده‌اند. با ما همراه شوید تا با نگاهی دقیق، این دو سدان جذاب را از زوایای مختلف مقایسه کنیم.

نوآوری ایرانی یا اصالت چینی؟

شاهین پلاس نمای خارجی مشابه با مدل‌های قدیمی‌تر شاهین CVT ارائه می‌کند. البته امکاناتی نظیر رینگ‌های جدید و برخی تغییرات جزئی طرح داخلی، اندکی حس لوکس بودن به مدل پلاس افزوده است. بااین‌حال، ظاهر کلی شاهین پس از چند سال کم‌وبیش قدیمی به نظر رسیده و تغییری چشمگیر نسبت به نسخه‌های قبلی ندارد.

در مقابل، جک J4 با طراحی ساده و هماهنگ‌تر عرضه می‌شود. این خودرو که از الهام‌گیری از نسل قدیمی هیوندای سوناتا بهره برده، در نگاه اول اغلب خریداران را به‌عنوان یک خودروی اقتصادی اما قابل‌قبول راضی می‌کند. نقطه ضعف اصلی جک J4، ابعاد کوچک‌تر رینگ‌ها و تایر بوده که در نگاه کلی از حس مدرن آن می‌کاهد.

فضای داخلی

شاهین پلاس با بهره‌گیری از تریم دو رنگ کرم و مشکی و تزئیناتی با طرح چوب، فضایی به‌مراتب لوکس‌تر ارائه می‌دهد. این تغییرات به نسبت شاهین پایه، برای مشتریان ایرانی جذاب‌تر خواهد بود.

از سوی دیگر، جک J4 فضای داخلی ساده‌تر و اقتصادی‌تری دارد و کیفیت پلاستیک‌های به‌کاررفته در کابین آن نسبت به شاهین، کمی ضعیف‌تر ارزیابی می‌شود.

مشخصات فنی؛ نبرد قدرت و تکنولوژی

شاهین

شاهین پلاس با استفاده از موتور TU5 اصلاح‌شده با نام ME16 و قدرت ۱۱۱ اسب بخار، از نسخه قدیمی توربوشارژر خود فرسنگ‌ها بهتر عمل می‌کند. این موتور کم‌دردسر در کنار گیربکس شش سرعته اتوماتیک، تجربه رانندگی روان‌تر و مصرف سوخت متعادل‌تری فراهم خواهد کرد.

از سوی دیگر، جک J4 همچنان با موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی (۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتن‌متر گشتاور) عرضه می‌شود. جک با گیربکس CVT همراه بوده که هرچند شتاب‌گیری سریعی ندارد اما مصرف سوخت کمتری را ثبت می‌کند.

شتاب صفر تا صد کیلومتر خودرو، حدود ۱۴ ثانیه است که در مقایسه با شاهین پلاس تنبل‌تر عمل می‌کند. درمجموع، شاهین حس رانندگی پرقدرت‌تری دارد، درحالی‌که جک کارآمد و اقتصادی‌تر به نظر می‌رسد.

امکانات رفاهی؛ لوکس در برابر مینیمال

شاهین پلاس اتوماتیک از امکانات گسترده‌ای مانند صندلی برقی راننده، گرم‌کن صندلی، شیشه‌های دودی عقب، سانروف و نمایشگر ۱۰ اینچی بهره می‌برد. این تجهیزات، تجربه‌ای مدرن و راحت‌تر را برای سرنشینان این خودروی ایرانی رقم می‌زنند.

جک J4 اما اقتصادی‌تر ظاهر شده و عمدتاً امکانات اولیه‌تر مانند فرمان برقی، کروز کنترل، چراغ‌های مشایعت و یک نمایشگر لمسی جدید ارائه می‌دهد. در مقایسه با دیگر رقبا در این کلاس، گزینه‌های رفاهی آن محدودتر است.

ویژگی

شاهین پلاس اتوماتیک         

جک J4

موتور

TU5 ME16

۱.۵ لیتری تنفس طبیعی

توان موتور

۱۱۱ اسب بخار

۱۰۵ اسب بخار

گشتاور

۱۵۰ نیوتن‌متر

۱۴۶ نیوتن‌متر

گیربکس

شش سرعته اتوماتیک

CVT

مصرف سوخت

۷.۲ لیتر در صد کیلومتر

۶.۵ تا ۷ لیتر در صد کیلومتر

ابعاد (طول/عرض/ارتفاع)

۴۴۴۶ / ۱۷۷۱ / ۱۴۹۰ میلی‌متر

۴۴۳۵ / ۱۷۲۵ / ۱۵۰۵ میلی‌متر

وزن

۱۳۳۰ کیلوگرم

۱۱۰۰ کیلوگرم

صندوق عقب

۴۲۲ لیتر

۵۵۰ لیتر

امکانات رفاهی

صندلی برقی، سانروف، گرم‌کن صندلی و…

کروز کنترل، مانیتور ۱۱ اینچی و…

قیمت

حدود ۱.۲۳ میلیارد تومان

حدود ۱.۰۴ میلیارد تومان

مطالب پیشنهادی
بیشتر بخوانید
دیدگاه
پربازدیدترین مطالب
تازه‌ترین عناوین