نیمی از کارکنان پلتفرمها و اپلیکیشنها بیمه نیستند!

طبق گزارش اخیر پژوهشی سازمان جهانی کار، مشاغل پلتفرمی براساس اطلاعات و دادههای شفاف خودشان در قاره در آمریکای لاتین به سرعت در حال رشد است اما بسیاری از آنها از پوشش بیمهای خارج هستند
تریبون اقتصاد_گزارش جدید این سازمان (ILO) دادهها و اطلاعات بیسابقهای را در مورد نسبت فعالیت کارگران با پلتفرمهای اینترنتی در قاره آمریکای شمالی و جنوبی ارائه میکند.
به گزارش ایلنا، طبق گزارش اخیر پژوهشی سازمان جهانی کار، مشاغل پلتفرمی براساس اطلاعات و دادههای شفاف خودشان در قاره در آمریکای لاتین به سرعت در حال رشد است. بازار کار توسط فناوریهای شرکتهای دیجیتالی و پلتفرمهای تلفن همراه متحول شده و فرصتهای جدیدی را برای بازار کار گشوده است.
در عین حال این پلتفرمهای اینترنتی و تلفن همراه برای بازار کار چالشهایی نیز ایجاد کرده است. گزارش جدیدی که توسط دفتر منطقهای سازمان جهانی کار (ILO) برای آمریکای لاتین و کارائیب منتشر شده، نشان میدهد بیش از دههزار کارگر در بسترهای تلفن همراه در ۲۱ کشور این قاره فعالیت دارند.
این گزارش در مورد کارگران در پلتفرمهای موبایلی، دادههای جدیدی از بازار کار آمریکای لاتین را ارائه میدهد و شامل تحلیل دقیقی از ویژگیهای جمعیتشناختی شغلی، شرایط کار، سطح درآمد و انگیزههای افراد شاغل در اقتصاد دیجیتال است.
این مطالعه به طور انحصاری بر کارگرانی متمرکز است که وظایف خود را از طریق پلتفرمهای دیجیتال مبتنی بر وب انجام میدهند. این پلتفرمها کارگران و مشتریان را از راه دور و بدون نیاز به موقعیت جغرافیایی مشترک به یکدیگر متصل میکنند.
یافتههای کلیدی آن، این گزارش نشان میدهد:
۱) بیش از ۹۳ درصد از کارگران مورد بررسی در مناطق شهری زندگی میکنند که ماهیت شهری این شکل از اشتغال را تقویت میکند.
۲) نیروی کار اغلب جوان و تحصیلکرده است با میانگین سنی ۳۳ سال که بیش از نیمی از آنها مدرک دانشگاهی دارند.
۳) حدود ۸ درصد از پاسخ دهندگان خود را مهاجر میدانند.
۴) بیش از ۵۳ درصد این کارگران برای مشتریانی که در خارج از کشورشان قرار دارند، کار میکنند و ۹۰ درصد از کسانی که مکان مشتری خود را میدانند، گزارش میدهند که آنها در خارج از آمریکای جنوبی و آمریکای لاتین، عمدتاً در ایالات متحده و کانادا مستقر هستند.
۵) میانگین درآمد ساعتی ۲.۵۷ دلار با میانگین ۵.۴۸ دلار است که نشان دهنده درجه بالایی از تنوع درآمد است.
۶) بیش از ۵۰ درصد کارکنان پلتفرمهای تلفن همراه گفتند که کارشان با اپلیکیشنها منبع اصلی درآمد آنها نیست بلکه شغل دوم است.
این گزارش همچنین تاکید میکند درحالیکه بسیاری از کارگران به انعطافپذیری این نوع کار و پتانسیل آن برای محلی برای تکمیل درآمد شغل اول خود اهمیت میدهند، ولی نیمی از این کارکنان از هر نوع بیمه اجتماعی و بازنشستگی محروم هستند که این یک خطر است.
این گزارش تاکید میکند که برای حل مشکلات این پلتفرمها باید رویکردی سه جانبه داشت و با همکاری دولت، طرف کارفرمایی (مدیران پلتفرمها و اپلیکیشنها و شاغلین) به حل مسائل روابط کار و بازار کار این حوزه پرداخت؛ امری که هنوز به شکل مطلوب رخ نداده است.